lekstroom trekt accu leeg

1997 v70 classic 2.3 t5 turbo

 
 
 
 
 
elooije
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 43
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

lekstroom trekt accu leeg

 · 
Posted: 14.07.2024 - 18:30  ·  #1
Beste heren,
mijn accu loopt in enkele dagen leeg, zodanig dat ik niet meer kan starten binnen een week.
ik ben nav van eerdere forumposts met mijn multimeter aan de slag gegaan.
tussen accupool en de min-draad de stroom gaan meten (op 200mA) stand.

beginnen met de hoofdzekeringen er uit te halen, daar werd als snel duidelijk dat het om de hoofdzekering ging die verwees naar de zekeringen 6-10.



poort 7 leek me de directe boosdoener, de radio, daar sloeg de meter uit naar zo'n 160ma.
radio los, terug naar (bijna) 0.
nieuwe radio gekocht, zelfde probleem (nou ja 104mA)

Verder loopt er ook stroom door zekering 6 en 8.
vandaag gemeten;
zonder zeker 6,7,8 loopt er 2,3mA
met zekering 6 (central locking) - 7 tot 15, heel onrusiig heen en weer springend naar allerlei waarden
met 7 (radio/amplifier) - 104mA (heel langzaam aflopend)
met 8 (light switch (immobilizer)) - 13,6mA (stabiel)

Wat zou ik kunnen doen om voor het probleem van m'n leeglopende accu de oorzaak te traceren?
sleutel niet in contactslot, deuren dicht, auto van het slot. contactslot niet aan geweest.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: lekstroom trekt accu leeg

 · 
Posted: 14.07.2024 - 18:55  ·  #2
Mij is wel verteld dat je na contact uit eerst moet wachten tot de auto “uit” gaat.

Heb wel eens een amp tang om de kabel gelegd, in de bak gaan zitten, alles dicht, paar minuten (3-6) en dan kijken wat er gebeurt qua stroom het/verbruik.
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: lekstroom trekt accu leeg

 · 
Posted: 15.07.2024 - 07:20  ·  #3
ja, je moet eerst de auto in slaapstand krijgen. dus contact uit, deuren dicht/op slot en motorkap open. minimaal half uurtje wachten.
Daarna met een Amperetang de plus kabel doormeten. maximale lekstroom mag niet hoger zijn dan 82miliAmpere.
als het hoger is dan kun je het beste de zekeringen gaan doormeten, dus 1 kabel op de min en de andere gebruiken om de zekereingen door te meten. Bij de interieur zekeringen is dit wat lastiger, aangezien je eigenlijk de deuren dicht moet houden on de auto in slaapstand te krijgen. Je kunt ook de accu zelf doormeten met een speciale meter. Ik heb er een. je kunt die bij AliExpress bestellen voor een paar tientjes. Zeker aan te raden. Kan zijn dat de accu gewoon gaar is. je moet bij de accu de CCA meten (startcapaciteit).
Maar zoals je het zelf al gemeten hebt is waarschijnlijk de radio de boosdoener. trek de zekering van de radio er eens uit en kijk wat dan de lekstroom is.
https://issautomotive.com/blog…sitic-draw
https://community.cartalk.com/…aw/88977/2
Waarschijnlijk is de radio slecht of niet goed aangesloten. ik zou 'm vervangen.
elooije
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 43
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: lekstroom trekt accu leeg

 · 
Posted: 15.07.2024 - 09:56  ·  #4
Bexte Neervenj, dank voor je reactie, maar ik heb dat allemaal al in mn post beschreven, weet niet precies waar je op reageert?
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: lekstroom trekt accu leeg

 · 
Posted: 15.07.2024 - 11:42  ·  #5
Wellicht dat de bijgevoegde linkjes je verder hadden kunnen helpen. Ook heb ik de 82mah als richtlijn beschreven. Maar als je de radio al hebt verwisseld dan misschien te zoeken bij de bekabeling of de antenne? wat gebeurt er als je de kabel van de 12V continu eruit haalt? die voor het geheugen van de radio? zelfde voor de antenne.
elooije
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 43
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

nieuwe metingen

 · 
Posted: 15.07.2024 - 18:29  ·  #6
op advies van Neervenj nieuwe metingen gedaan zonder deuren geopend te hebben, zelfde resultaat.

wanneer de radio losgetrokken is van de kabel (en zekering weer terug gezet) loopt er geen stroom.
met oude radio (die jarenlang goed heeft gedaan) en niewe radio dus beide een flinke lekstroom.

net alles opniew getest (microfoon, antenne, deel van de kabelboom) en terecht gekomen bij een deel van de kabelboom waar de storing in zit.
zie foto. als ik deze aansluit op de radio loopt er 2 a 5 amp. (dus ook mn kleine mA zekering weer opgeblazen...)
als ik de min weer aansluit op de accu en meet op de stekker - sloeg ook mn andere 10a zekering door...

ik meette tussen de zwarte draad en de groen/bruine (dat zou de plus en min moeten zijn als ik naar de radiostekker kijk).

ik kan geen sluiting zien of kapotte draadjes ofzo - die tape zit er al zolang ik de auto heb op.

tips?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1503
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: lekstroom trekt accu leeg

 · 
Posted: 16.07.2024 - 21:16  ·  #7
Ik denk dat je tegen het verschil tussen elektrische apparaten en elektronische apparaten loopt. In essentie hetzelfde, maar toch anders.
Elektronica heeft (zonder voorkennis) onnavolgbare logica.

De modules verbruiken (by design) best veel stroom. Niet erg als de dynamo die stroom levert, maar minder leuk als het je accu leeg trekt.
Normaal gesproken ronden de (meeste) modules hun software routines af nadat de auto van het contact gaat. Klepjes gaan heen en weer om te reinigen, lampjes dimmen en gaan uit en het navigatieschermpje bergt zichzelf netjes op, etc.

Nadat alle taken afgerond zijn moet de module zichzelf uitschakelen. Sommige modules doen er wel 10 minuten over om zichzelf uit te schakelen.
In jouw geval zal een of enkele modules zichzelf niet uitschakelen en dus stroom blijven gebruiken.
De hamvraag is natuurlijk: waarom?
Meestal is er sensor die niet het juiste signaal geeft. Bijvoorbeeld een deursensor die doorgeeft dat de deur of achterklep nog open staat. Ook zo'n 'handige' dongel in je ODB2 poort kan zoiets veroorzaken, een slecht contact naar de DVD speler van de RTI, een verloopstuk in je trekhaak die zorgt dat je trailermodule niet uitschakelt. Dat soort dingen.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 132
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: lekstroom trekt accu leeg

 · 
Posted: 17.07.2024 - 16:39  ·  #8
Als zowel de nieuwe als oude radio stroom BLIJVEN trekken, en er alleen stroom loopt wanneer je de radio aangesloten hebt, kunnen er twee dingen aan de hand zijn.

1. De radio's zijn op één of andere manier beide defect
2. De signaaldraad die de radio's instrueert om aan/uit te gaan blijft spanning geven. De radio met de aan/uit knop uitzetten heeft meestal niet veel zin. Onderhuids staat de radio vaak gewoon nog aan. Dat deze signaaldraad spanning blijft geven komt meestal doordat deze zijn spanning elders vandaan krijgt, of omdat de auto nooit echt uit gaat.

EDIT: Oh, ik zie nu dat de reactie hierboven ongeveer hetzelfde zegt. Excuus
 
Selected quotes for multi-quoting:   0