Licht schrapend/schavend geluid vanuit de ruimte rondom vliegwielplaat en koppelomvormer

groot406
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Licht schrapend/schavend geluid vanuit de ruimte rondom vliegwielplaat en koppelomvormer

· 
Posted: 16.12.2024 - 18:28  ·  #1
Volvo V70 2.4D - 2008 - Geartronic TF-80-SC AW55-50/51SN , motor D5244T5
De bak schakelt goed en soepel, spoelingen op tijd gedaan, 220.000 km, geen foutmeldingen in VIDA.
Sinds een paar maanden en een paar duidend km een schrapend/schavend geluid als ik een korte bocht linksom neem, rechtsom niets.
De auto op de krik gezet en dan komt datzelfde geluid als je een van de wielen vooruit draait (geen AWD), de stand van het stuur maakt niets uit.
Bij achteruit draaien komt het geluid pas na een tijdje draaien en is minder sterk.
Wat opvalt is de vertraging: het geluid komt even nadat het wiel al draait en gaat nog even door als je stopt.
Van bovenaf is het geluid heel duidelijk na het demonteren van de startmotor, de vliegwielplaat en de koppelomvormer draaien dan niet.
Met een stethoscooe op een tand van de starterkrans geluisterd: niets. Ook niet vanuit meerder punten op de bak, het geluid lijkt niet uit de bak zelf te komen.
Heb 2 mp4 videos die ik had willen toevoegen, maar bij een poging tot uploaden krijg ik de melding dat het mp4 bestand niet is toegestaan. Kan ik ze op een andere manier uploaden ?
Het zat me toch niet lekker en bang voor het kapot lopen van het een of ander:
Inmiddels de bak onder de auto uit laten halen en vreemd genoeg (nog) niets aangetroffen dat het geluid zou kunnen veroorzaken.
Herkent iemand dit ? Suggesties ?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Licht schrapend/schavend geluid vanuit de ruimte rondom vliegwielplaat en koppelomvormer

· 
Posted: 16.12.2024 - 18:52  ·  #2
Je bestanden zou je op YouTube kunnen zetten en dan hier een linkje plaatsen. Doen er meer hier.
groot406
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Licht schrapend/schavend geluid vanuit de ruimte rondom vliegwielplaat en koppelomvormer

· 
Posted: 16.12.2024 - 19:12  ·  #3
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.12.2024 - 20:07  ·  #4
"Deze video is prive" komt er als je op de link klikt
groot406
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.12.2024 - 20:22  ·  #5
Weet even niet wat ik moet veranderen.
Als ik er zelf op klik krijg ik de goede filmpjes.
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 16.12.2024 - 20:28  ·  #6
Quote door groot406

Weet even niet wat ik moet veranderen.
Als ik er zelf op klik krijg ik de goede filmpjes.

Tja, jij hebt ze gemaakt, uiteraard mag je ze dan ook terugkijken! De rest vd wereld .. niet. :-)

Waarschijnlijk moet je ze ff Public maken oid (gokje van mij, ik doe niets met YT, maar dat leek me redelijk)
+ een google search: https://support.google.com/you…lic-videos
groot406
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.12.2024 - 20:42  ·  #7
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.12.2024 - 09:50  ·  #8
De as die je ziet op de eerste video: welke is dat precies?
Zit het niet in het differentieel? Dat zit als ik me niet vergis tussen aandrijfassen en bak; maar als onderdeel binnenin de bak bij een voorwielaangedreven auto. Klinkt mij als dat de as gedraaid wordt, dan gaan de pignonwieltjes draaien en die drijven het kroonwiel aan (normaalgezien andersom als de motor de wielen aandrijft). Als daar speling op zit, of dat kroonwiel wordt gesteund door een lager wat kaduuk is, zou mogelijk deze vertraging kunnen verklaren?
Ik had vroeger een oudere Mercedes met cardanas naar achter en het differentieel tussen de achterwielen, en als ik aan de cardanas draaide zat er ook wel wat speling / vertraging in totdat de wielen gingen draaien, maar dan zonder schrapend geluid.

https://www.mvwautotechniek.nl/differentieel/
groot406
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.12.2024 - 13:41  ·  #9
Op de video vanaf de onderkant zie je een aandrijf as. Maakt niet uit of de lange of de korte as wordt gedraaid door aan een van de wielen te draaien.
Vanochtend met bak op de werkbank de assen er ingeschoven en gedraaid en het geluid is niet te reproduceren. Heel vervelend. Ook niets te zien aan de vliegwielplaat of de koppelomvormer, alle bouten zitten goed vast. Nergens slijtage sporen. De olie zag er goed uit, donkerrood, maar niet zwart.
Nu toch maar de bak open maken..

Selected quotes for multi-quoting:   0