Lichtjes en piepjes achter ventilatorrooster

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Lichtjes en piepjes achter ventilatorrooster

· 
Posted: 11.02.2023 - 12:03  ·  #1
Een collega wiens zoon een oude XC70 rijdt stuurde mij dit filmpje op. Bij het op contact zetten van de auto klinken er piepjes en zie je lampjes knipperen achter het ventilatorrooster. Eerder gebeurde dit niet. Hij vroeg mij of ik wist wat dit was.

Wellicht komt het uit het navigatiesysteem? Of zit er iets aftermarket wat dit kan verklaren? Ik heb het nog nooit gezien en heb er ook nog nooit over gelezen. En ik lees hier al effe mee...

https://youtube.com/shorts/TVj-eUNWbhk?feature=share
RIVADA
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Lichtjes en piepjes achter ventilatorrooster

· 
Posted: 11.02.2023 - 13:29  ·  #2
Komt op mij als iets after-market over.
Ik zou zeggen: even het rooster uibouwen en je ziet het snel genoeg.

Overigens zijn die piepjes van een stinger en die is natuurlijk wel zwaar verboden.... :)
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 11.02.2023 - 13:36  ·  #3
Oeh! Spannend! Dat het aftermarket is, is wel zeker. En als het een Stinger is, dan is het natuurlijk niet geheel onbewust uit het zicht geplaatst ;)
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 11.02.2023 - 13:56  ·  #4
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 11.02.2023 - 14:50  ·  #5
Dat is onmiskenbaar het geluid en de ledjes van een stinger radardetector….
hetschaap
VolvoV70forum member
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 11.02.2023 - 17:12  ·  #6
Stuur hem maar naar mij op, dan vernietig ik hem gratis en voor niets;).
Ik heb een beetje zitten lezen en blijkbaar zijn ze dus niet illegaal; https://uitspraken.rechtspraak…:2015:2398

Bovendien is het tegenwoordig eigenlijk ook een beetje achterhaalde apparatuur; ik rijd altijd met Flitsmeister, gewoon een gratis app op de telefoon.
RIVADA
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 11.02.2023 - 17:36  ·  #7
Quote door hetschaap

Stuur hem maar naar mij op, dan vernietig ik hem gratis en voor niets;).
Ik heb een beetje zitten lezen en blijkbaar zijn ze dus niet illegaal; https://uitspraken.rechtspraak…:2015:2398

Bovendien is het tegenwoordig eigenlijk ook een beetje achterhaalde apparatuur; ik rijd altijd met Flitsmeister, gewoon een gratis app op de telefoon.

Nou.... als ik het goed lees is het toch wel wat genuanceerder: het verweer gaat er over dat de radar detector niet correct functioneerde. Blijf ik het vreemd vinden want destijds was de regel dat het alleen al in de auto hebben van dergelijke apparatuur onverkort tot een bekeuring leidde.
Politie had dan ook detectoren aan boord die radar detectoren konden detecteren (zoals een collega van mij pijnlijk moest ondervinden...) Ter plekke de controller inleveren en een bevel tot uitbouw van de antenne binnen 30 dagen en een bekeuring van 250 eruo.
Maar wellicht dat eea nu toch anders is; ik ben niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

On topic:
Wat mij verbaast is dat de bestuurder kennelijk niet wist dat er een Stinger was ingebouwd: die dingen gingen namelijk ook af zodra onbekende signalen werden opgepikt, zoals bijv. bij een pompstation.
Een Stinger zit namelijk niet per ongeluk in je auto; tenzij deze al die tijd heeft uitgestaan.

Selected quotes for multi-quoting:   0