Liever de (officiële) dealer?

Nieuw item/ onderwerp op de site?

 
 
 
 
 
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 55
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 11:43  ·  #1
Geacht forum/ beheerders,

Mis het item 'Officiële dealer ervaringen' hier op het forum. Of heb ik niet goed genoeg gezocht?

Heb in de afgelopen jaren meerdere Volvo's (w.o. 850, S/V70, 940, 960, S80 en V70N) gekocht en in onderhoud gehad bij de officiële Volvo dealer. Hoewel middels reclame een pleidooi wordt gehouden voor onderhoud bij de dealer ("liever de dealer"), is mijn ervaring met een aantal bedrijven behoorlijk teleurstellend en slecht.

Voor service en onderhoudsbeurten rijd ik dan ook een behoorlijk aantal kilometers om. Mijn huidige dealer heeft me totnutoe nog niet het gevoel gegeven dat ik besodemieterd ben/word. Het is dan ook het bedrijf met de hoogste klanttevredenheidscores.

Ik kan me voorstellen dat sommigen zich toch wel eens genaaid zullen voelen door de dealer, of niet soms? Naar mijn mening is de klant nog steeds koning(in) en behoort de dealer daarmee rekening te houden.

Ik zie graag de ervaringen van anderen hier op het forum voorbij komen. Het hoeft wat mij betreft niet een 'naming & shaming' item te worden, de naam van de dealer hoeft ook niet genoemd te worden, maar wel de ervaringen betreffende de aan- en verkoop van onze auto's, het in behandeling nemen van klachten en de uitvoering van onderhoud(sklachten).

Waarom? Dit om nog meer allert te zijn op de handelswijze van sommige dealers en om het serviceniveau, ten voordele van ons (de klant) en niet te vergeten het imago van Volvo, nog meer te verbeteren.

Wat vinden jullie? Wel of niet dit item ("Liever de dealer?") hier op het forum?

Groet, Rick
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 11:48  ·  #2
Als je Serva als dealer ziet... Kun je je geld beter op giro 556 storten. Je denkt her goed te doen, maar je geld verdwijnt zonder dat er iets goeds gedaan gaat worden...
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5087
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 12:08  ·  #3
Als de dealer hier in Den Haag 950 vraagt voor 2 schokdempers en in Uden iets meer dan de helft voor het zelfde. Rijdt ik wel naar Uden.
Kleine dingen haal ik bij de dealer, verder kom ik er niet meer.
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 55
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 12:13  ·  #4
Quote door V-driver

Als je Serva als dealer ziet... Kun je je geld beter op giro 556 storten. Je denkt her goed te doen, maar je geld verdwijnt zonder dat er iets goeds gedaan gaat worden...



Kun je meer specifiek zijn, of een voorbeeld noemen?

Toevallig heb ik daar, in Zaanstad, ooit belangstelling getoond voor een S80 2.9. Deze auto zou proefrit klaar staan, men heeft mij gebeld, en laten weten dat ik kon rijden, echter bij aankomst bleek het stuurhuis geheel open te liggen en verwijderd te zijn. Zonde van mijn tijd/ uren geweest.

Ik lees graag de ervaringen van anderen met (hun) dealer(s).
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 12:21  ·  #5
Ik ben niet zo van de dealer. Ik vind het prijsniveau te hoog en het kennisniveau van oudere volvo's over het algemeen te laag. Verder doen de dealers die ik knen wel gewoon goed hun werk en naming and shaming heb ik dan ook geen zin in.
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 55
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Goede ervaringen zijn ook welkom!

 · 
Posted: 07.12.2014 - 12:27  ·  #6
Quote door grrroovedude

Ik ben niet zo van de dealer. Ik vind het prijsniveau te hoog en het kennisniveau van oudere volvo's over het algemeen te laag. Verder doen de dealers die ik knen wel gewoon goed hun werk en naming and shaming heb ik dan ook geen zin in.



Bedankt voor je reactie. Zie eerste bericht.

Goede ervaringen met dealers zijn natuurlijk ook welkom. Persoonlijk lees ik graag het waarom/ de reden.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 12:29  ·  #7
Beste mensen,

Ik deel de opvatting van Flying Dutchman maar tegelijkertijd kunnen we dat als een oproep aan de dealers zien meer klantgericht te denken. Bijv Arendsen hier in het oosten verleent uitstekende service ook al ben je niet bij hen in onderhoud. En zo zijn er meer,. Maar dat is ook een familie bedrijf en dat merk je.

Mijn opinie is dat voor garantie, bij nieuwere volvo's, is de volvo dealer helemaal geknipt. Voor het onderhoud van volvo's ouder dan drie jaar kom ik niet na 20 jaar volvo ervaring niet meer bij de dealer. Garantie met mijn twee ooit nieuwe volco's 2006&2007 V70 en C30 zijn perfect verlopen. Na verlopen garantie komen de vervangings kosten. Er wordt weinig gerepareerd. Kan echt goedkoper en vooral ook slimmer voor de portemonnee.

Alhoewel hu kennis en kunde in de werkplaats bij de gemiddelde monteur boven alle twijfel verheven is wat mij betreft richt de policy van de importeurs en daaronder hangende bedrijven ( ja er zijn gelukkig uitzonderingen ) en mogelijke training monteurs zich toch meer op vervangen en targets halen in het magazijn.

Daarnaast kom je als klant bij de dealer niet in de werkplaats of met moeite is mijn ervaring( kost geld praten met monteurs en de derde auto per dag is de winst voor bedrijf)

Kortom bij kleinere bedrijven is de benadering persoonlijker, heb je meer invloed op de reparaties kun je kiezen voor sloop onderdelen en zijn de lijnen bijzonder kort, namelijk een op een en de bijbehorende overhead kosten beduidend lager wat zich vertaald in een lagere factuur. :D

Daarom kies ik voor algemeen onderhouds plaats in Uden en of bij MMTS in Oldenzaal of bij de andre volvosponsoren.
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 55
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 12:34  ·  #8
Quote door Bover

Beste mensen,

Ik deel de opvatting van Flying Dutchman maar tegelijkertijd kunnen we dat als een oproep aan de dealers zien meer klantgericht te denken. Bijv Arendsen hier in het oosten verleent uitstekende service ook al ben je niet bij hen in onderhoud. En zo zijn er meer,. Maar dat is ook een familie bedrijf en dat merk je.

Mijn opinie is dat voor garantie, bij nieuwere volvo's, is de volvo dealer helemaal geknipt. Voor het onderhoud van volvo's ouder dan drie jaar kom ik niet na 20 jaar volvo ervaring niet meer bij de dealer. Garantie met mijn twee ooit nieuwe volco's 2006&2007 V70 en C30 zijn perfect verlopen. Na verlopen garantie komen de vervangings kosten. Er wordt weinig gerepareerd. Kan echt goedkoper en vooral ook slimmer voor de portemonnee.

Alhoewel hu kennis en kunde in de werkplaats bij de gemiddelde monteur boven alle twijfel verheven is wat mij betreft richt de policy van de importeurs en daaronder hangende bedrijven ( ja er zijn gelukkig uitzonderingen ) en mogelijke training monteurs zich toch meer op vervangen en targets halen in het magazijn.

Daarnaast kom je als klant bij de dealer niet in de werkplaats of met moeite is mijn ervaring( kost geld praten met monteurs en de derde auto per dag is de winst voor bedrijf)

Kortom bij kleinere bedrijven is de benadering persoonlijker, heb je meer invloed op de reparaties kun je kiezen voor sloop onderdelen en zijn de lijnen bijzonder kort, namelijk een op een en de bijbehorende overhead kosten beduidend lager wat zich vertaald in een lagere factuur. :D

Daarom kies ik voor algemeen onderhouds plaats in Uden en of bij MMTS in Oldenzaal of bij de andre volvosponsoren.



Helder verhaal Bover. Heel begrijpelijk dat velen zich inmiddels bedienen van de kennis en ervaring (kwaliteit) van het onderhoud door liefhebberbedrijven.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 12:38  ·  #9
@Dutchman: Ik weet niet of liefhebberij bedrijven zijn. Het zijn professionele werkplaatsen die vooral hart voor auto en ook de klant hebben en met redelijke en vooral transparante tarieven en reparaties de markt veroveren. ( denk maar aan de verschillende forum sponsoren)
Zeg maar "no nonsense policy"
gr Bob
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 55
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 12:45  ·  #10
Quote door Bover

@Dutchman: Ik weet niet of liefhebberij bedrijven zijn. Het zijn professionele werkplaatsen die vooral hart voor auto en ook de klant hebben en met redelijke en vooral transparante tarieven en reparaties de markt veroveren. ( denk maar aan de verschillende forum sponsoren)
Zeg maar "no nonsense policy"
gr Bob


Pin me maar niet vast op dit woord Bover. Inderdaad springen anderen in het gat dat de dealers laten liggen en waar wel degelijk, serieus, vraag (die van ons) naar is. Bedankt voor je reactie en nadere uitleg weer!
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 12:56  ·  #11
Hier om de hoek hebben we een prima dealer zitten, altijd geweest en kom er nog voor de apk of als ik soms wat nodig heb.
Ben ook wel een aantal keren in de werkplaats geweest. Was allemaal geen probleem en als ik iets heb waarmee ik bijvoorbeeld niet naar Uden kan rijden ga ik er zo weer naartoe.
Reden dat ik er niet meer kom is de prijs van dealer onderhoud. Als ik bijvoorbeeld alleen al zie wat een simpel oliebeurtje bij een dealer kost ten opzichte van het zelf doen ben je er snel uit.
Met 1 keer zo'n beurtje zelf doen heb ik mijn ANWB abonnement er voor het jaar alweer uit en ik rijd genoeg om 2 beurten per jaar te moeten doen.

Overigens ook al bij een andere dealer flink negatieve ervaring op gedaan en dat was alleen nog maar achter de balie om wat dingen na te vragen. Hier ben ik dus ook nooit meer terug geweest.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 13:45  ·  #12
Het beeld wat we hier van Volvo-dealers schetsen is wat vertekend.
1. Wij zijn erg betrokken bij "onze" Volvo. Voor een dealer kan het niet meer dan "een" Volvo zijn.
2. Wij rijden veelal wat oudere Volvo's die soms eigenaardige zaken mankeren, waar de dealer niet dagelijks mee te maken heeft. Als de dealer er dan niet direct een pasklaar antwoord en oplossing voor heeft, deugt hij niet en komen we hier klagen.
3. Dealers hebben een verantwoording jegens mensen en bedrijven, waaraan ze nieuwe auto's hebben verkocht of geleased. Die auto's zullen de eerste 5 a 6 jaar bij de dealer worden onderhouden, daarna verdwijnen ze veelal naar 2e soort bedrijven, die soms net zo goed zijn, soms zelfs een Volvo-logo voeren, maar geen verplichtingen hebben, die dealers wel hebben en dus een ander prijsniveau kunnen hanteren.
De tijd en energie die wij in onze auto's kunnen en willen steken, kost in beginsel geen geld. Een dealer zal altijd moeten rekenen, naar de tijd en energie die in een relatie wordt gestoken.
Kortom, gevoelsmatig lijkt me, dat we moeten oordelen naar aanleiding van onze verwachtingen. Iemand die nooit een dealer inschakelt voor onderhoud, maar alleen voor onoplosbare problemen aanklopt, zal anders worden bediend door die dealer, dan iemand die voor al zijn onderhoud zijn Volvo naar binnen schuift en na 2 jaar weer met een nieuwe Volvo weg zal rijden.
Een dealer die ondanks bovenstaande aanname toch perfecte service verleent, verdient een pluim. Mijn dealer ( Bluekens in Oosterhout) heeft afgelopen jaar zich verdienstelijk gemanifesteerd, door (ondanks hij mijn auto voor het eerst zag) mijn probleem met voortvarende energie op te lossen. En dat mag ook wel eens gezegd!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 13:46  ·  #13
Quote door Flying Dutchman

Quote door grrroovedude

Ik ben niet zo van de dealer. Ik vind het prijsniveau te hoog en het kennisniveau van oudere volvo's over het algemeen te laag. Verder doen de dealers die ik knen wel gewoon goed hun werk en naming and shaming heb ik dan ook geen zin in.



Bedankt voor je reactie. Zie eerste bericht.

Goede ervaringen met dealers zijn natuurlijk ook welkom. Persoonlijk lees ik graag het waarom/ de reden.


Ik moet overigens gelijk een uitzondering maken: Bangarage in Mijdrecht hanteert lagere tarieven voor Volvo's ouder dan 5 jaar en heeft een directe lijn met Rima, die zij inschakelen voor vervangingsonderdelen waar mogelijk. Maar dan nog vind ik dat ik erg veel betaal voor erg weinig, wat FreddyNL zegt. Een beurtje kost als ik het zelf doe max. 100 euro (ws. eerder 70 oid) en bij de dealer inc. korting ruim 300. Daar hoef ik niet heel lang over na te denken. En kom ik een keer bij de garage, dan is het de universeeldealer hier op de hoek die meestal 'een hand' rekent en in geval van betaalde uren zo'n 55 euro per uur ipv 85, wat ik bij Volvo dealers weleens ben tegengekomen. Overigens maakt BMW het nog bonter met monteurs van € 125,- p.u., maar dat is een ander verhaal.

Ik weet wel dat ik het met twee universitaire diploma's op zak en >20 jaar werkervaring niet zo snel krijg, als zelfstandig consultant.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 13:52  ·  #14
Mijn antwoord op de stelling: volmondig JA!

Ik heb hele goede ervaringen met mijn dealer (grote dealergroep in Noorden/Midden/Oosten van het land).
Ik kan er altijd zonder afspraak terecht, word altijd netjes te woord gestaan, kan gewoon de werkplaats inlopen (of werken terwijl ik wacht) en ja de rekening is misschien wel eens aan de hoge kant, maar andersom komt ook voor.
Korte anekdote: laatst motor storing. Auto de garage in gereden en aan de computer gehangen; storing LMM.
Zegt de monteur, daar geloof ik helemaal niks van. Pakt een rookapparaat en sluit hem aan. Totaal een half uur bezig geweest om de conclusie te trekken: turbo slang (harde kunststof buis onder de auto) lek.
Twee dagen later vervangen en in totaal nog 1 uur en 15 minuten bezig geweest. Totale kosten arbeid voor bijna 2 uur werk: 58,00 euro ex BTW (wellicht Volvo Standard Time?).
Dan voel ik me niet belazerd, maar ben ik blij met de kwaliteit van mijn dealer. Weet zeker dat een universeel garage rustig de LMM vervangen had en dat ik tenslotte toch bij een dealer was uitgekomen.
Nog een voorbeeld; paar maanden ervoor een pittige kostenpost. Belt de garage mij op zeg ik: "Dat is de bruto prijs en hoeveel korting krijg ik?" Doe maar een gratis Navi update stel ik nog voor. Dealer snapt het punt. Bij ophalen van de auto heb ik een gratis update (toen laatste versie) en kreeg ik 10% korting. Dan voel ik mij als klant serieus genomen.

Mijn dealer biedt een jaarbeurt aan voor 249,- all-in incl. BTW en Volvo Assistance. Als ik daar de kosten van een ANWB abo voor Europa van aftrek (kosten tussen 149-199 euro) betaal ik netto voor die beurt dus 100,- euro en wordt naast olie ook de auto door een deskundige gecontroleerd. Ik vind dat een nette prijs.

Onlangs nog een Volvo specialist horen afgeven op de dealer dat het allemaal boeven zijn enzo. Dingen op rekeningen zetten die niet geleverd zijn, etc.... Ik ben dan helemaal klaar met zo'n specialist. Ga uit van eigen kracht en verlaag je niet tot het niveau onder de gordel.

Tenslotte: een dealer kan niet de hele markt afdekken (Amazon tot V60 Polestar) en zal zich moeten richten op een deel van de markt. De rest kan dan mooi opgevuld worden door anderen.

Zo, dat moest ik ff kwijt denk ik.... :D
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Liever de (officiële) dealer?

 · 
Posted: 07.12.2014 - 14:09  ·  #15
@Folke:
Zoals ik al schreef: De volvodealer Arendsen in de Achterhoek is ook een goed bedrijf en hoe dan ook is mijn ervaring bij deze dealer in Zevenaar en Ruurlo dat deze goed service verricht, wel of geen reguliere klant. Zij zien een Volvo en dat is hun ding.

Ik denk wel dat de verplichtingen die dealers hebben, of misschien wel wurg contracten met hun importeurs, niet afgewenteld meer moeten worden op hun klanten. Links of rechts om moet elk imago betaald worden.
Bij klanten verandert wel wat tov dat imago building vermoed ik.

De ontwikkeling op de markt en het veranderd bewustzijn van volvo rijders vraagt naar steeds meer duurzaam werken. Daar moeten verschillende bedrijven en ook dealers nog op inspelen. De status van de auto is zeker bij de huidige 20-30 ers een heel andere dan twintig jaar geleden 8-)

Dus net als de huidige generatie motoren, downsizen met die opgeklopte showrooms en vijf man achter de receptie en onderlinge concurrentie om targets te halen binnen de dealersgroep. De rekening komt bij uiteindelijk de klant. :(
Time for a change!! :D ......en dat doen we door alternatieven in de markt te zoeken als klant en volvodealers zich klantvriendelijk opstellen zoals bij bovenstaande uitdrukkelijk het geval is. :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0