een gloednieuw blok mag natuurlijk niet 1:1000 olie verbruiken! Laat dat duidelijk zijn. Je moet immers normaal van oliebeurt naar oliebeurt kunnen rijden met een nieuwe auto.
Maar een moter die al 3ton heeft gereden , daarvan is de moter toch echt al een stuk versleten, als die moter dan 1:5000 olie verbruikt is dat niet vreemd en ook niet alarmerend, gewoon wat vaker peilen en bijvullen.
1:1000 olieverbruik wordt door heel veel fabrikanten als de grens gezien waarop revisie van de moter noodzakelijk wordt geacht.
ik zelf zou 1:2000 al onacceptabel vinden.
Ik heb vroeger taxi gereden en ik heb Mercedes busjes gereden met 1miljoen km op de klok! Daar moest ik iedere rit heen en terug van Eindhoven naar Schiphol 1,5L moterolie bijvullen.... Was verder geen probleem maar je moest er wel iedere rit aan denken!
Nog iets om eens op te letten:
Heel vaak worden in NL auto's alleen op korte stukjes gebruikt waarbij het moterblok nooit echt helemaal op bedrijfstemperatuur komt. De belasting van de moter is daarbij dan ook vaak minimaal (geen lading, alleen bestuurder aan boord.)
Hierdoor kan het gebeuren dat er onverbrande brandstof langs de zuigerveren tussen zuigers en zuigerwanden door in de olie terecht komt. Waardoor het oliepeil steeds maximaal lijkt te zijn. (is natuurlijk niet zo! Het is een mengsel van moterolie en brandstof!)
Dan wordt het zomervakantie, wordt de auto vol geladen met passagiers en bagage, hup de snelweg op en in Duitsland gaat het gas er flink op 150km/h alsof het niks is. Of er wordt een zware caravan meegetrokken, soms zelfs de Alpen of Pyreneeen over!
Op een goed moment moet je dan tanken en dan denk je kom, laat ik toch ook mar eens het oliepeil
en...:
Shock en horror! Er zit geen olie meer aan de peilstok!
Wat is er gebeurd dat het peil zo hard is gezakt??
Welnu, de moter heeft HARD moeten werken, is langdurig volledig op bedrijfs temperatuur geweest. Daarbij is de brandstof uit de moterolie
weggedampt en via de carterventilatie door de moter aangezogen en weggebrandt!!
Het oliepeil is hierdoor natuurlijk dramatisch gezakt!
Geschrokken wordt de olie vervolgens bijgevuld... de gehele rest van de vakantie peil je nog meerdere keren maar nu blijft het oliepeil constant!!
En terecht, immers nu is alle brandstof uit de olie!
Moraal van dit verhaal: ook bij moderne auto's met lange oliewissel intervallen BLIJFT het een goeie zaak om regelmatig olie te peilen!
Doe je dit niet dan loop je de kans dat je een keer stil komt te staan met een vastgelopen moter, zeker met een oudere auto die al flink wat km's gereden heeft.