Quote door v70_2.4T
Deze zit toxh bij de luchtfilter? Hoe kan de ecm dan berekenen wat erin moet komen?
Volgens mij meet hij wat erin gaat en gebruikt hij dat om de benzine toevoer te berekenen, komt er uiteindelijk minder in de cilinders dan is de benzine lucht ratio niet juist, en als er dan onderweg een lek zit kan goed mogelijk zijn inderdaad.
Ja de LMM sensor zit aan het luchtfilter en is van belang voor een optimale verhouding brandstof - zuurstof. Als ik het goed begrepen heb is dat een simpel (koperen?) draadje waar de lucht langs stroomt. Dit draadje geeft informatie in de vorm van een bepaalde hoeveelheid volt aan de computer van de auto en de computer "vergelijkt" die informatie met een theoretisch berekende minimale hoeveelheid volt in die situatie (snelheid?). De luchtstroom maakt het draadje kouder en hierdoor veranderd de weerstand van het draadje en daardoor de afgegeven hoeveelheid volt. Vervolgens geeft de computer dan een foutmelding in Vida of niet. En dit is dus afhankelijk van of de minimale hoeveelheid volt (bij een bepaalde snelheid?) wordt gemeten of minder.
Ik zal het verhaal hier ongetwijfeld niet helemaal goed vertellen.
Volgens mij zijn er nu nog drie mogelijkheden er vanuit gaande dat de LMM zelf goed is.
1. Het contact zelf met de LMM is niet goed. Doordat bijvoorbeeld een stroom kabeltje ergens gaar is etc.
2. De luchttoevoer is ergens wat verstopt, geblokkeerd.
3. Er wordt ergens false lucht aangezogen.
Een beschadigde elektriciteitskabel en/of gammel contactje ergens zou nog kunnen. Om dat uit te sluiten moet ik e.e.a. door meten. Ik heb wel gelezen wat je dan moet gaan meten maar snap (nog) niet hoe ik dat precies kan doen.
Mijn inlaat traject was bijzonder schoon volgens de garage dus ik verwacht niet dat dat het probleem en zou dan de gemeten spanning niet te hoog zijn ipv te laag?
Dus blijft voor mij nu het onderzoeken of er ergens false lucht wordt aangezogen over en dat kan volgens mij het beste met een rook test.
Maar ik ben echt een beginner op het gebied van autotechniek. Ik lees er veel over maar heb mijn handen nog nauwelijks vies gemaakt dus misschien kraam ik hier alleen maar onzin uit.
Corrigeer mij dan vooral.