Lock-up die een beetje slipt???

 
 
 
 
 
R-P
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 17.04.2019 - 01:59  ·  #1
Vooraf even melden dat mijn auto volgens mij vermogen mist onder 2000rpm en onderstaande bevindingen allemaal onder 2000rpm plaatsvonden.

Dat gezegd hebbende: ik reed, zoals gewoonlijk als een van de weinigen, 80km/h (83 op de teller, 77 of zo in het echt) op de ring van Rotterdam waar je max. 80 mag. De toeren zaten op 1750 en op cruise control. Ik voelde een schokje, volgens mij omdat de bak uit lock-up ging en keek wat later naar de toeren: 1900rpm... Even een dot gas gegeven en de bak kwam uiteindelijk weer op 1750 toeren uit (nog steeds op CC). Maar bij het volgende minieme heuveltje ging hij weer uit de lock-up en bleef weer (uiteindelijk) op 1900 hangen.
Even later nog met 77 op de teller en 1600 toeren of zo geprobeerd en daar gebeurde hetzelfde: km/h bleef stokstijf stabiel, maar met een klein heuveltje gingen de toeren omhoog om niet verder dan 1750rpm terug te zakken (terwijl hij hiervoor dus op 1600 stabiel was).
Eigenlijk viel me dit op omdat de hoek bij 5e versnelling en lockup van de km/h naald en de rpm naald vrijwel gelijk is (dus als toeren naald op "12 uur" staat, staat de naald van de snelheid ook op "12 uur") en deze bij 83km/h en 1900rpm daar te veel van afwijkt...

Bak is een GT AWD (AW55-51 of zo, moet ik opzoeken...), D5 120kW begin 2004 pre-facelift. Olie is vervangen/gespoeld door mij een paar jaar terug door/met 3309 Toyota versnellingsbak olie (véééééél goedkoper dan Volvo, maar mag gek genoeg weer niet in mijn Toyota...)

Is dit een bekend probleem? Is de olie alweer aan vervanging toe? Is er niets aan de hand? Is lock-up geen letterlijke mechanische verbinding maar kan er nog steeds een beetje slip plaatsvinden? Moet ik gewoon harder doorrijden?
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 17.04.2019 - 11:17  ·  #2
De lockup wordt geregeld door een set koppelingsplaten in de bak. Deze slijten altijd wel wat, en dat zorgt er ook voor dat de bakolie bruin wordt. Er zitten trouwens meestal meerdere sets koppelingsplaten in.
Het kan zijn dat de bak vervuild is, daardoor krijg je ook vaak wat twijfel bij het inschakelen van de lockup. Maar het kan ook dat er wat anders fout zit die de bak onjuist aanstuurt. Had je al uitgelezen mbv Vida?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 17.04.2019 - 12:32  ·  #3
Heb je de oliekleur recent gecheckt? Kan best vervuilde ATf zijn. Pas hier nog een ex van gehad.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 17.04.2019 - 13:20  ·  #4
Het kritische toerental ligt ook rond 1750.
Ik heb een GT6 TF80SC die ook wat zweverig is bij rustig rijden. Mijn bak/koppelomvormer verdenk ik ook van slijtage want ik heb zelfs een shudder van 3 naar 4 en terug. Alleen bij rustig rijden. Rijd ik was vlotter en gaat daardoor het toerental iets omhoog en schakelt de bak wat later, dan is het probleem er niet.
IanM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 129
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 17.04.2019 - 13:30  ·  #5
Quote door Steve

Het kritische toerental ligt ook rond 1750.
Ik heb een GT6 TF80SC die ook wat zweverig is bij rustig rijden. Mijn bak/koppelomvormer verdenk ik ook van slijtage want ik heb zelfs een shudder van 3 naar 4 en terug. Alleen bij rustig rijden. Rijd ik was vlotter en gaat daardoor het toerental iets omhoog en schakelt de bak wat later, dan is het probleem er niet.


Hier exact hetzelfde ook van 3 naar 4 die wat minder soepel gaat dan alle overige verzetten. Ook na spoelen van bak door GS, geen enkele verbetering. Lockup werkt verder goed ook na tuning van Volvotune.

Dat toerengebied ligt waarschijnlijk net op de schakelgrens.

Stoor me er niet meer aan.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 17.04.2019 - 13:42  ·  #6
Als ik de CC op precies 80km/u (op GPS) zet, en ik rij eerst naar iets onder de 90 dan gaat mijn bak ook in lockup. Ik moet altijd iets harder dan 80 rijden om de lockup er in te krijgen. Zak ik af naar 80 dan blijft deze er ook in, maar zodra ik een heuveltje op moet dan schiet de lockup er weer uit.

Er zit bij mij dus een klein overgangsgebiedje waarin ik zonder, als met lockup kan rijden afhankelijk of ik eerst de 90 heb aangetikt.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 17.04.2019 - 19:18  ·  #7
Quote door IanM

Quote door Steve

Het kritische toerental ligt ook rond 1750.
Ik heb een GT6 TF80SC die ook wat zweverig is bij rustig rijden. Mijn bak/koppelomvormer verdenk ik ook van slijtage want ik heb zelfs een shudder van 3 naar 4 en terug. Alleen bij rustig rijden. Rijd ik was vlotter en gaat daardoor het toerental iets omhoog en schakelt de bak wat later, dan is het probleem er niet.


Hier exact hetzelfde ook van 3 naar 4 die wat minder soepel gaat dan alle overige verzetten. Ook na spoelen van bak door GS, geen enkele verbetering. Lockup werkt verder goed ook na tuning van Volvotune.

Dat toerengebied ligt waarschijnlijk net op de schakelgrens.

Stoor me er niet meer aan.


Heb je het peil wel eens gecheckt? Bij de GT6 kan dat heel simpel door de peilschroef met draaiende motor er uit te halen. Ik heb nu twee TF80SC's hier gehad waar ongeveer een liter teveel in zat. Bij één was dat de oorzaak van pendelen op cruisesnelheid.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 17.04.2019 - 19:53  ·  #8
Quote

Heb je het peil wel eens gecheckt? Bij de GT6 kan dat heel simpel door de peilschroef met draaiende motor er uit te halen. Ik heb nu twee TF80SC's hier gehad waar ongeveer een liter teveel in zat. Bij één was dat de oorzaak van pendelen op cruisesnelheid.


Ik neem aan de Martin wel weet waar hij mee bezig is. Desalniettemin zal ik het vragen als ik donderdag 25 april voor wat extra onderhoud bij hem ben.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 17.04.2019 - 20:59  ·  #9
En wat is dan de km stand? vreemd dat niemand dat vraagt...
Ook een Volvo bak kan slijten...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 17.04.2019 - 21:54  ·  #10
Quote

En wat is dan de km stand? vreemd dat niemand dat vraagt...
Ook een Volvo bak kan slijten...


Draai het eens om en geef jouw “Two cents” en vertel bij welke km stand je volgens jou dergelijke problemen kunt/mag verwachten.
IanM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 129
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 17.04.2019 - 22:08  ·  #11
Quote door JJM

Quote door IanM

Quote door Steve

Het kritische toerental ligt ook rond 1750.
Ik heb een GT6 TF80SC die ook wat zweverig is bij rustig rijden. Mijn bak/koppelomvormer verdenk ik ook van slijtage want ik heb zelfs een shudder van 3 naar 4 en terug. Alleen bij rustig rijden. Rijd ik was vlotter en gaat daardoor het toerental iets omhoog en schakelt de bak wat later, dan is het probleem er niet.


Hier exact hetzelfde ook van 3 naar 4 die wat minder soepel gaat dan alle overige verzetten. Ook na spoelen van bak door GS, geen enkele verbetering. Lockup werkt verder goed ook na tuning van Volvotune.

Dat toerengebied ligt waarschijnlijk net op de schakelgrens.

Stoor me er niet meer aan.


Heb je het peil wel eens gecheckt? Bij de GT6 kan dat heel simpel door de peilschroef met draaiende motor er uit te halen. Ik heb nu twee TF80SC's hier gehad waar ongeveer een liter teveel in zat. Bij één was dat de oorzaak van pendelen op cruisesnelheid.


Yes, GS heeft het gecheckt. Mijne pendelt niet, maar de overgang van 3 naar 4 is niet zo soepel als de andere verzetten. Schakel ik handmatig dan voel ik helemaal niets. Heel vreemd net een cvt. Eigenlijk wel lekker haha. Maar goed ik kaap dit topic op deze manier
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 18.04.2019 - 00:21  ·  #12
Quote door Steve

Quote

Heb je het peil wel eens gecheckt? Bij de GT6 kan dat heel simpel door de peilschroef met draaiende motor er uit te halen. Ik heb nu twee TF80SC's hier gehad waar ongeveer een liter teveel in zat. Bij één was dat de oorzaak van pendelen op cruisesnelheid.


Ik neem aan de Martin wel weet waar hij mee bezig is. Desalniettemin zal ik het vragen als ik donderdag 25 april voor wat extra onderhoud bij hem ben.


Mijne is door meerdere forumsponsors gespoeld (die ik overigens waardeer), maar er zat wel meer dan een liter teveel in.
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 18.04.2019 - 00:24  ·  #13
Quote door JJM

Mijne is door meerdere forumsponsors gespoeld (die ik overigens waardeer), maar er zat wel meer dan een liter teveel in.


Helaas hier hetzelfde meegemaakt. Peilen is niet bij iedereen een standaard procedure blijkbaar.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 18.04.2019 - 00:44  ·  #14
Om even snel duidelijk te krijgen wat de "gevolgen" zijn van te veel olie ben ik erg benieuwd naar wat jullie ervaren hebben toen er te veel ATF in de bak zat en wat het effect was toen de olie op de juiste manier gepeild was.
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Lock-up die een beetje slipt???

 · 
Posted: 18.04.2019 - 00:55  ·  #15
Quote door Steve

Om even snel duidelijk te krijgen wat de "gevolgen" zijn van te veel olie ben ik erg benieuwd naar wat jullie ervaren hebben toen er te veel ATF in de bak zat en wat het effect was toen de olie op de juiste manier gepeild was.


Dit zat er bij mij teveel in (2 liter). Mijn klacht was dat hij het toerental erg naar beneden trok wanneer hij naar vrij moest schakelen in een bocht. Alsof hij bleef kleven. Nu geen last meer van.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0