Vooraf even melden dat mijn auto volgens mij vermogen mist onder 2000rpm en onderstaande bevindingen allemaal onder 2000rpm plaatsvonden.
Dat gezegd hebbende: ik reed, zoals gewoonlijk als een van de weinigen, 80km/h (83 op de teller, 77 of zo in het echt) op de ring van Rotterdam waar je max. 80 mag. De toeren zaten op 1750 en op cruise control. Ik voelde een schokje, volgens mij omdat de bak uit lock-up ging en keek wat later naar de toeren: 1900rpm... Even een dot gas gegeven en de bak kwam uiteindelijk weer op 1750 toeren uit (nog steeds op CC). Maar bij het volgende minieme heuveltje ging hij weer uit de lock-up en bleef weer (uiteindelijk) op 1900 hangen.
Even later nog met 77 op de teller en 1600 toeren of zo geprobeerd en daar gebeurde hetzelfde: km/h bleef stokstijf stabiel, maar met een klein heuveltje gingen de toeren omhoog om niet verder dan 1750rpm terug te zakken (terwijl hij hiervoor dus op 1600 stabiel was).
Eigenlijk viel me dit op omdat de hoek bij 5e versnelling en lockup van de km/h naald en de rpm naald vrijwel gelijk is (dus als toeren naald op "12 uur" staat, staat de naald van de snelheid ook op "12 uur") en deze bij 83km/h en 1900rpm daar te veel van afwijkt...
Bak is een GT AWD (AW55-51 of zo, moet ik opzoeken...), D5 120kW begin 2004 pre-facelift. Olie is vervangen/gespoeld door mij een paar jaar terug door/met 3309 Toyota versnellingsbak olie (véééééél goedkoper dan Volvo, maar mag gek genoeg weer niet in mijn Toyota...)
Is dit een bekend probleem? Is de olie alweer aan vervanging toe? Is er niets aan de hand? Is lock-up geen letterlijke mechanische verbinding maar kan er nog steeds een beetje slip plaatsvinden? Moet ik gewoon harder doorrijden?
Dat gezegd hebbende: ik reed, zoals gewoonlijk als een van de weinigen, 80km/h (83 op de teller, 77 of zo in het echt) op de ring van Rotterdam waar je max. 80 mag. De toeren zaten op 1750 en op cruise control. Ik voelde een schokje, volgens mij omdat de bak uit lock-up ging en keek wat later naar de toeren: 1900rpm... Even een dot gas gegeven en de bak kwam uiteindelijk weer op 1750 toeren uit (nog steeds op CC). Maar bij het volgende minieme heuveltje ging hij weer uit de lock-up en bleef weer (uiteindelijk) op 1900 hangen.
Even later nog met 77 op de teller en 1600 toeren of zo geprobeerd en daar gebeurde hetzelfde: km/h bleef stokstijf stabiel, maar met een klein heuveltje gingen de toeren omhoog om niet verder dan 1750rpm terug te zakken (terwijl hij hiervoor dus op 1600 stabiel was).
Eigenlijk viel me dit op omdat de hoek bij 5e versnelling en lockup van de km/h naald en de rpm naald vrijwel gelijk is (dus als toeren naald op "12 uur" staat, staat de naald van de snelheid ook op "12 uur") en deze bij 83km/h en 1900rpm daar te veel van afwijkt...
Bak is een GT AWD (AW55-51 of zo, moet ik opzoeken...), D5 120kW begin 2004 pre-facelift. Olie is vervangen/gespoeld door mij een paar jaar terug door/met 3309 Toyota versnellingsbak olie (véééééél goedkoper dan Volvo, maar mag gek genoeg weer niet in mijn Toyota...)
Is dit een bekend probleem? Is de olie alweer aan vervanging toe? Is er niets aan de hand? Is lock-up geen letterlijke mechanische verbinding maar kan er nog steeds een beetje slip plaatsvinden? Moet ik gewoon harder doorrijden?