loopt niet lekker

4 cilinders ?

vinv70

Subject:

loopt niet lekker

· 
Posted: 07.09.2013 - 21:21  ·  #1
Nieuw hier op het forum en gelijk een motorisch vraagstuk.

De auto, een v70 bifuel uit 1999 de motor is door de vorige eigenaar vervangen voor een b5244s ipv de sg.

Het probleem, op benzine loopt hij niet helemaal mooi zowel bij accelereren als bij constante snelheid, op gas loopt hij op 4 cilinders. Dit was zo dat ik hem kocht, en hoopte op de ontsteking omdat het probleem bij beide brandstoffen aanwezig is, welliswaar in verschillende mate maar toch.

Dus eerst nieuwe bougies gemonteerd, denso ik20. Geen verschil

Daarna op gas lopend 1 voor 1 bobine stekker er af gehaald, bij bobine 2 geen verschil dus ik dacht bobine stuk! Nieuwe gemonteerd... geen verschil helaas

Na wat zoeken op het forum kwam ik de ETM tegen maar dat is het niet denk ik, stationair loopt ie goed (op benzine) en heb ook geen storingslampje branden.

Daarna compressie gemeten misschien had cilinder 2 weinig tot geen compressie.
Cilinder 1 tot en met 5: 14, 14, 13, 7, 13
Vreemd cilinder 4 is dus niet goed maar cilinder 2 doet niet goed mee.

Heb ook de stekker van injector 2 nog losgehad om lopen op beide brandstoffen uit te sluiten.

Wat nu te doen ? In ieder geval de kleppen stellen en hopen dat cilinder 4 dan weer goed is, maar dit is niet het hele probleem denk ik.

Iemand nog een goed idee ?
DDH
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: loopt niet lekker

· 
Posted: 07.09.2013 - 21:42  ·  #2
Met camera eens in de 4e cilinder (laten) kijken. Controleren op beschadigingen van zuiger en cylinder.
...

Subject:

· 
Posted: 07.09.2013 - 21:48  ·  #3
Ik vrees dat jij een groot probleem hebt! Bij deze verhalen denk ik aan kapotte olieschraapveren of zoiets dergelijks.... Ik ben bang dat dit een duur klusje gaat worden of dat er een ander blokje in gehangen moet gaan worden! :(
vinv70

Subject:

· 
Posted: 07.09.2013 - 21:56  ·  #4
Bedankt voor de reacties

david.
Dit zou wel opheldering geven over waarom cilinder 4 minder compressie heeft dus dat is wel een goed idee.

Trissy
De olieschraapveren hebben niet met compressie te maken toch ?
Ook vind ik het raar dat cilinder 4 ondanks de lage compressie wel mee doet en cilinder 2 een goede compressie heeft maar niet mee doet.

Dit kunnen natuurlijk wel 2 opzichzelfstaande problemen zijn
...

Subject:

· 
Posted: 07.09.2013 - 22:10  ·  #5
Uiteraard wel. Deze worden ook zuigerveren genoemd. Wanneer deze niet meer in takt zijn is het mijns inziens zo dat de cilinder wel beweegt maar inderdaad geen druk (compressie) kan opbouwen!
maurits
In nagedachtenis
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 08.09.2013 - 01:16  ·  #6
vinv70

Subject:

· 
Posted: 08.09.2013 - 11:08  ·  #7
Ben inderdaad ook bang voor een klep bij cilinder 4 :(
dennis850estate
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Subject:

· 
Posted: 08.09.2013 - 12:27  ·  #8
Quote door vinv70

Ben inderdaad ook bang voor een klep bij cilinder 4 :(

maar er is iemand op het forum die daar zo een andere in zet :D
vinv70

Subject:

· 
Posted: 08.09.2013 - 13:14  ·  #9
Dat soort berichten hou ik van dennis :-) en die gene ben jij ?

Ik heb net de klepspeling gemeten en dat lijkt nergens op >_< cilinder 2,3, en 5 zijn niet meetbaar dus dat is in ieder geval te krap. Cilinder 1 en 4 zin ook niet goed maar daar kreeg ik in ieder geval nog een voelermaatje tussen.

Wat is nu wijs, ik heb de auto doordeweeks nodig. Heeft er iemand nog een kop voor een klein prijsje ? Dan kan die in orde gemaakt om dan in een weekend te wisselen.

Iemand enig idee of de kop uitwisselbaar is voor een met andere motorcode ?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 08.09.2013 - 15:51  ·  #10
Hoi Vinv70,

Ik zou toch eerst echt 100% zekerheid willen hebben alvorens ik de kop eraf zou gaan trekken.
Een verbrande klep is zeer aannemelijk, dat wel maar wat nu als je de kop er af hebt en ontdekt dat de cilinderwand beschadigd is?
Controleer ook even de carterdruk. Als je compressie mist door kapotte zuigerveren dan heb je overdruk in het carter.

Wat ik niet helemaal goed kan bevatten is dat je feitelijk twee cilinders hebt die niet goed meelopen. Dan zou je motor heel erg beroerd moeten lopen lijkt me en dat omschrijf je eigenlijk niet.

Succes!!!
Frits Vleugelmoer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

· 
Posted: 08.09.2013 - 18:09  ·  #11
Klein beetje dikke olie via het bougiegat op de zuiger druppelen,daarna weer compressie meten.Als hij dan duidelijk hoger is moet je het zoeken in zuigerveren/cylinderwand.Als hij hetzelfde blijft is er sprake van een defecte klep.Persoonlijk denk ik ook aan een defecte klep.
vinv70

Subject:

· 
Posted: 08.09.2013 - 19:10  ·  #12
Carterdruk heb ik gecontroleerd en er is een licht vacuum, dat zit dus wel goed volgens mij. Olieverbruik tot nu ook nagenoeg nihil.

Ik snap wat je bedoel steve, maar op benzine loopt hij goed stationair, bij rijden voel en hoor je dat er 1 cilinder niet goed meedoet. Cilinder 4 ?
Op gas loopt hij op 4 cilinders continu dus stationair en bij accelereren en constante snelheid. Dat zit hem in cilinder 2 denk ik vrij zeker. En waarschijnlijk ook cilinder 4

Olie in cilinder 4 en compressie meten ga ik morgen even proberen.

Als de kop er af is en dat is het niet is dat natuurlijk vervelend maar dan moet er misschien een andere motor in (kost het zelfde als een andere kop monteren denk ik)

Ik heb de auto voor een klein prijsje gekocht maar zo verkopen levert hij toch minder op als dat ik betaald heb, en omdat ik toch een v70/850 wil hebben kan ik wel een ander kopen maar wat heb je dan ? Daarom denk ik gezien de uiterlijke en interieur staat van de auto dat ie gerepareerd moet worden :-)
twanvz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2013 - 13:11  ·  #13
Ben benieuwd naar de compressietest met wat olie op zuiger nr 4. Ik heb zelf ook zo'n compressietest-setje liggen, zou ik eigenlijk ook een x moeten proberen op huidige auto.
robbbie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2013 - 13:16  ·  #14
breuk in kabel bobine 2?
vinv70

Subject:

· 
Posted: 11.09.2013 - 19:47  ·  #15
Ok ik heb compressie gemeten met een beetje olie en dat gaf geen verschil.
Ben er nu redelijk zeker van dat het probleem in de kop zit.

Kabelbreuk heb ik ook nog aan gedacht, gecontroleerd en zijn nog netjes

Mijn plan is nu : met een endoscoop kijken of de kleppen niet beschadigd zijn,
En als dit niet het geval is kleppen stellen.
Nou heb ik wat gezocht en om te stellen heb je nieuwe klepstoters op maat nodig, maar waar kun je die halen ?
Waarschijnlijk wel bij volvo, maar dan wel €€€ waarschijnlijk
Ik kan geen internetshops vinden welke stoters verkopen.

Weet iemand een adres ?

Selected quotes for multi-quoting:   0