Los rubber slangetje in de achterbak dat aan de onderkant naar buiten gaat..?

Pygmy
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

Los rubber slangetje in de achterbak dat aan de onderkant naar buiten gaat..?

· 
Posted: 12.01.2021 - 22:06  ·  #1
Tijdens het geluidsisoleren van mijn achterbak kwam ik een los rubber slangetje tegen dat via de bodem van de achterbak naar buiten gaat. Het ligt vlak naast mijn accu.
Ik dacht er destijds helemaal niks van, dus de boel zit nu weer dicht - maar nu begin ik me toch af te vragen...

Geen idee waar het voor is. Een beetje Googlen levert niks op.
Ik heb wel ergens gelezen dat (ouderwetse) accu's ventilatie nodig hebben.

Hoort dit slangetje aangesloten te zijn op mijn accu misschien voor "accu ventilatie" ?

Klinkt dit iemand bekend in de oren?

Sorry, ik heb even geen foto want de boel zit inmiddels weer helemaal dicht :-/
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Los rubber slangetje in de achterbak dat aan de onderkant naar buiten gaat..?

· 
Posted: 12.01.2021 - 22:07  ·  #2
ja accu ventilatie
Pygmy
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Los rubber slangetje in de achterbak dat aan de onderkant naar buiten gaat..?

· 
Posted: 12.01.2021 - 22:08  ·  #3
Quote door GRUNNS60

ja accu ventilatie

Heb je een fotootje ofzo van hoe dat aangesloten moet worden?
Ik heb net snel gecheckt en ik zie niet zo 1-2-3 iets waar dat slangetje op zou moeten passen :-/
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 12.01.2021 - 22:11  ·  #4
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.01.2021 - 22:14  ·  #5
en die hebben we meestal niet meer dus geen aansluiting te vinden
Pygmy
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.01.2021 - 22:59  ·  #6
Ik heb de auto een paar maanden geleden gekocht en zij hebben er een "nieuwe" accu ingezet..

Voor mijn gemoedsrust zou het toch fijn zijn om te weten of dat slangetje ergens op aangesloten moet worden.. ;-)
ravado
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 13.01.2021 - 06:17  ·  #7
Zoals Grunns60 zegt:" dat slangetje hoort op de accu."
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 13.01.2021 - 08:29  ·  #8
ik heb er een Bosch in zitten en in het deksel van die accu zit een gaatje waar het tuitje in past. Maar ik heb me wel altijd afgevraag of het zin heeft, als er wat gassen ontstaan in de accu en die zouden in het interieur komen is dat volgens mij maar heel weinig. Bij de meeste auto's zit de accu in de motorruimte en daar is een dergelijk slangetje dus niet nodig want open ruimte.
Kuip
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 13.01.2021 - 09:02  ·  #9
Quote door RogerPaolo

Bij de meeste auto's zit de accu in de motorruimte en daar is een dergelijk slangetje dus niet nodig want open ruimte.

Bij mijn V70NN staat de accu in een min-of-meer afgesloten compartiment in de motorruimte, en zelfs daarop is een dergelijk slangetje aangesloten.

Ik vermoed dat die gassen ófwel explosief kunnen zijn (waterstofgas), ófwel een corrosieve werking kunnen hebben, en dat die gassen daarom in de vrije lucht afgevoerd worden.

Dat slangetje zit er niet voor niets; daar is heus goed over nagedacht. Als ze dat weg hadden kunnen laten dan hadden ze dat wel gedaan.
arnoldvanwinsen
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

· 
Posted: 13.01.2021 - 09:14  ·  #10
Een kort lesje accu's

In loodaccu's kan (onder andere) knalgas ontstaan (een explosief mengsel van H2 en O2) tijdens laden (met te hoge spanningen) en ontladen met zeer grote stromen. Vandaar dat de meeste accus ergens een overdrukbeveiliging hebben. Met zo'n slangetje wordt dat gas bij sommige accu's met een tuitje en een slangetje afgevoerd naar buiten. Dit gaat bij onderhoudsarme accu's via een zelfsluitend overdruk ventiel. Als de druk niet te hoog oploopt (《0,18 bar overdruk) wordt het knalgas in de accu zelf weer bij de negatieve platen omgezet in water. Vroeger moest je bij accu's het vloeistof niveau in de gaten houden. Het aanwezige water verdween in de vorm van knalgas uit de accu. Door technische aanpassingen (zuurstof kan nu de negatieve platen bereiken en gasdicht maken) wordt het meeste knalgas niet meer afgevoerd maar weet geabsorbeerd.

Bij de meeste onderhoudsarme accu's ontbreekt het afvoertuitje en zal het in de volvo oorspronkelijk aanwezige rubberen slangetje een doelloos bestaan leiden.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.01.2021 - 09:17  ·  #11
Wel een beetje zielig dat doeloze bestaan ^_^
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.01.2021 - 09:21  ·  #12
Interessant Arnold, dat wist ik nog niet. Ik heb tot nu toe (ook in mijn V70nn) het slangetje religieus aangesloten, ook op mijn onderhoudsvrije accu uit 2019 ofzo.

@Pygmy, mogelijk zit het er dus niet, maar als je naar de zijrand (boven) van de accu kijkt (korte kant) dan zou daar een gaatje moeten zitten van een mm of 3-4. Daar moet een dopje op met een tuitje, waar dat slangetje op komt wat dus de (eventuele) gassen door de vloer afvoert. Bij mijn accu, net als onderstaand plaatje, was de rand iets anders boven het aansluitpunt.

Selected quotes for multi-quoting:   0