Een kennis heeft een 2001 S80 met B5244S benzinemotor die ik met VIDA heb uitgelezen wegens een hardnekkige lambdastoring. Lambda is vervangen maar storing blijft, dus ik heb hem (VIDA instructies volgend) aangeraden om een controle te doen op evt valse lucht in de uitlaat. De volgende stap zou zijn om de lambda weer te vervangen (kan evt ook nog een onjuiste zijn allicht, is geinstalleerd door een generieke garage).
Iemand nog andere tips?
Ook was hem opgevallen dat er een dikke alu geribbelde slang slecht bevestigd zat, die loopt van een plaat boven het uitlaatspruitstuk en sluit aan op de luchtinlaat, na de gasklep. Ik was hiermee niet bekend maar begrijp uit VIDA dat dit voor de luchtvoorverwarming is. Verdere details kan ik er niet over vinden, maar ik heb hem gezegd dat deze lekvrij bevestigd moet worden om valse lucht in de inlaat te voorkomen (deze buis wordt als een van de mogelijke oorzaken aangewezen door VIDA), met slechte motorloop als gevolg (dat was hem eens opgevallen, en toen vond hij de slang volledig los...). Zit verder ook niet met slangklemmen vast of zo. Vreemd.
Wel ben ik benieuwd naar de werking van dit geheel, en de functie ervan. Kan iemand dat toelichten?
Is het zo simpel dat die plaat boven het uitlaatspruitstuk opwarmt en daardoor de inlaatlucht opwarmt, of is het iets als een EGR waarbij er effectief sprake is van recirculatie van uitlaatgassen? Dat kan ik uit de technische tekeningen niet opmaken.
Iemand nog andere tips?
Ook was hem opgevallen dat er een dikke alu geribbelde slang slecht bevestigd zat, die loopt van een plaat boven het uitlaatspruitstuk en sluit aan op de luchtinlaat, na de gasklep. Ik was hiermee niet bekend maar begrijp uit VIDA dat dit voor de luchtvoorverwarming is. Verdere details kan ik er niet over vinden, maar ik heb hem gezegd dat deze lekvrij bevestigd moet worden om valse lucht in de inlaat te voorkomen (deze buis wordt als een van de mogelijke oorzaken aangewezen door VIDA), met slechte motorloop als gevolg (dat was hem eens opgevallen, en toen vond hij de slang volledig los...). Zit verder ook niet met slangklemmen vast of zo. Vreemd.
Wel ben ik benieuwd naar de werking van dit geheel, en de functie ervan. Kan iemand dat toelichten?
Is het zo simpel dat die plaat boven het uitlaatspruitstuk opwarmt en daardoor de inlaatlucht opwarmt, of is het iets als een EGR waarbij er effectief sprake is van recirculatie van uitlaatgassen? Dat kan ik uit de technische tekeningen niet opmaken.