Quote door Mekstra
Grappig; heel wat posts over het kostenverschil tussen LPG en Diesel, maar weinig over het rijden zelf. Natuurlijk zal er wel een (klein) voordeel zijn te berekenen voor LPG, maar ik denk dat de werkelijke kosten meer te maken hebben met geluk / tegenvallers met mankementen. Zowel diesel als benzine hebben zo hun specifieke dure reparaties, dit kan leuk oplopen.
Samengevat: autorijden kost gewoon geld.
Aan welke auto geef je dat geld het liefste uit?
Ik heb zelf nu een T5 MY2005 260pk op LPG, maar heb ook zo'n 1000 km in een 2.4d MY2007 163pk gestuurd. Beiden met girltronic.
Wat mij voornamelijk opvalt is het geluid van de motor. Hoewel bij diesel zeker niet irritant, maar een benzine is gewoon een stuk stiller, dit vind ik zelf erg plezierig.
Het vermogen / koppel is bij beiden prima in orde, heel goed mee te rijden in het dagelijks verkeer. De T5 trekt wel langer door, maar dan rijd je al 180+ wat nu niet echt dagelijkse praktijk is. Echter de meeste auto's op LPG hebben geen turbo en dat merk je wel... 't is maar net of je dit belangrijk vindt. Zelf zou ik niet meer zonder turbo willen, puur om het koppel en gemak waarmee je door het verkeer laveert.
En ja, dat tanken. Ook een verschil tussen LPG en Diesel. LPG in de V70 kan max een 72 liter tank in onder de laadvloer. Effectief bij mij iets van 57 liter. Afhankelijk van mijn rijstijl tussen de (ruim) 550 km en 450 km range.
idd beste is om een turbobenzine met een turbodiesel te vergelijken
anders moet je terug gaan in de tijd naar de 240, kan je atmo met atmo vergelijken
Mocht ik morgen de keuze mogen maken: ik kies onmiddelijk voor kmvergoeding met de R op gas ipv de 31d van't werk, wetende dat 't minstens een 0 operatie wordt(of dat ik zelfs nog moet opleggen)