LPG of diesel?

 
 
 
 
 
ronajon
 
Avatar
 
Subject:

LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 07:44  ·  #1
voor mijn werk moet ik binnenkort veel kilometers maken. ik ben van plan een v70 te kopen, alleen kan nog niet besluiten of ik een diesel of een LPG zal aanschaffen?

ik ga zo'n 70000 km per jaar rijden, en dacht aan een v70 met max. 200000

wat raden jullie aan? een diesel of toch lpg ?
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 08:23  ·  #2
Dat is een persoonlijke kwestie. Sommigen zweren bij LPG, anderen bij diesel. Beiden hebben ze hun voor en nadelen. Ik ben zelf LPG-liefhebber, maar heb ook een diesel gehad (S70) en daar in 3 jaar 287.000km mee gereden. Beviel me op zich prima.
Zelf kies ik voor een wat hogere km-stand(350.000+), rijd daar een kortere periode in (max 3 jaar afhankelijk van beginstand) en zoek daarna weer wat anders. Iedereen heeft zijn eigen tactiek én vooral voorkeuren!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 08:26  ·  #3
Makkelijke keuze ;) LPG. Maandelijkse besparing ligt volgens mij ruim boven de 100 EUR bij een kilometrage van 70000.

Bij een brandstofprijs van 0,70 versus 1,45 met een verbruik van resp. 9 km en 16 km per liter brandstof kom je qua brandstofkosten 1 cent per km lager uit zo is mijn vermoeden.

Tweede is dat de wegenbelasting op LPG lager is dan op Diesel.

Derde is dat statistisch gezien een moderne diesel duurder is dan een vergelijkbare wagen op benzine op onderhouds gebied.

Het nadeel van LPG bij modernere Volvo's is dat je het risico hebt ooit een keer tegen een koprevisie aan te lopen. Gemiddeld ligt dat punt ergens bij de 300.000 km . Maar als je 70000 km rijdt per jaar zou ik zelf het risico wel aandurven om een volvo op LPG te nemen. Zeker gezien de meerkosten van het rijden op diesel. Zeker i.c.m. een automaat zou ik kijkend naar het hiervoor genoemde nadeel van LPG niet zo heel erg angstig zijn dat je snel tegen een koprevisie aan loopt. Een Volvo met automaat maakt in het Nederlandse verkeer erg weinig toeren waardoor de thermische belasting voor de uitlaatkleppen redelijk beperkt is. Hoge toeren i.c.m. met LPG bij deze motoren zorgt juist voor problemen. Maar als de kop is gereviseerd en voorzien is van geharde klepzittingen zou de motor probleemloos nog vele km's mee moeten gaan.

Het voordeel van LPG, het houdt de motor schoon.

Het grote risico bij een Volvo met automaat is de automaat zelf. Als ie werkt, dan is het heerlijk. Beetje preventief onderhoud en jaarlijks (bij 70000 km / jaar) de olie vervangen en de automaat zou eigenlijk ook zonder problemen hoge km-standen aan moeten kunnen.

Als je fan bent van Diesel motoren, dan is de keus echter makkelijk om toch diesel te nemen. Een D5 van Volvo is nog steeds een prachtige motor. Ik ben geen diesel motor fan, maar ook ik overweeg soms wel eens de overstap te maken naar een dieselende Volvo. Wat me tegenhoudt zijn de hogere "running" costs. Die liggen voor de diesel ook bij een kilometrage van 40000 met een mix van 50% randstad / stedelijk verkeer ruim boven de running costs van een volvo op LPG.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 09:26  ·  #4
Goedenmorgen Ronald,

ik ben het volledig met Enno eens. Ware het niet dat ik een vervent diesel rijder ben en de hogere kosten derhalve graag voor mijn rekening neem. Een Volvo Diesel is echt ge-wel-dig rijden. Ik heb ook een S60 op benzine gehad maar de V70 diesel is toch echt meer mijn ding.
Het blijft iets persoonlijks, dat zeker.

Een ding weet ik wel, de keuze voor een Volvo is in ieder geval de juiste ;-)
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 10:44  ·  #5
Gedeelte is zeker gevoel .

Ik zelf ben een diesel rijder en heb verschillende gas wagens gehad .
De enige gas wagen die het naar mijn mening goed heeft afgebracht was een peugot 205 1.1 , deze was probleemloos .
de andere auto's allemaal problemen ,nadat de 150km ongeveer werd gepasseerd , versleten injectoren(gas) , gas computers die er mee ophielden , onvindbare storingen waar de auto er helemaal mee ophield maar uur later gewoon weer start .
Dus niet positief over gas , zeker bij moderne auto's vind ik het verre van gebruiksvriendelijk en betrouwbaar .
Ben toen bij verschillende gasspecialisten geweest om het uit te zoeken , vriend van met het zelfde gedonder met zijn Saab , onvindbare storingen , slecht lopen stotteren , enkele duizenden euro's tegenaan gegooid en nog niet goed .
Daarbij komt (ben ik niet) als je sportief rijdt vaak ook nog een vervroegde koprevisie aan de orde is .

Dan sta je veel vaker tijd te verdoen bij een tankstation , diesel rij ik nu 900 km minimaal met een tank .



Maar het meest belangrijke voor mij is het rij-genot , het heerlijke koppel onderin van de diesels .
Lekker lui rijden .

Nu word er geroepen dat de diesel hogere running cost zou hebben , ik zou zeggen reken me dat maar eens voor .
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 11:25  ·  #6
Quote door olaf

Nu word er geroepen dat de diesel hogere running cost zou hebben , ik zou zeggen reken me dat maar eens voor .


Ik ben er 100% zeker van dat de spreiding (statistisch gezien) van het verbruik bij rijden op LPG minder groot is in absolute waarden. Rijd ik hard, dan rij ik 1 op 8,5. rijd ik rustig, dan rij ik 1 op 10. Dat fenomeen heb ik al 15 jaar zo mogen ervaren met Vialle LPI installaties. Bij een diesel ligt dat wat anders zo is mijn ervaring. Het gemiddelde ligt bij mijn ruim boven de 1 op 9.

Een Diesel motor in mijn geval zal waarschijnlijk in het beste geval gemiddeld 1 op 15 rijden. Met uitschieters naar boven (1 op 20) en mogelijk ook nog uitschieters naar beneden (1 op 12).

Brandstofprijzen voor LPG liggen voor mij relatief laag. Op dit moment tank ik weer voor 67 cent per liter. Dat levert een km-prijs qua brandstof op die rond de 8 cent per km all in ligt. Inclusief start benzine. Voor een diesel zou die voor mij rond de 9,5 cent per km. komen.

Meer cijfers nodig?

1. 1,5 cent per km ingeschatte hogere brandstofkosten t.o.v. LPG (600 EUR)
2. 101 EUR versus 132 EUR per maand wegenbelasting (360 EUR)
3. Hogere onderhoudskosten (complexere techniek, hoger koppel, grotere krachten op automaat of koppeling i.g.v. handbak).
4. En eigenlijk ook niet geheel onbelangrijk, met LPG rij je CO2 neutraal.

Totaal verwacht ik bij 40000 km jaarlijks 1500 EUR extra kwijt te zijn bij een diesel i.v.m. een LPG. Als ik 4 jaar met de auto zou doen, dan is dit totaal 6000 EUR extra kosten. Daar kan een koprevisie wel een keertje vanaf. Het liefst te combineren / plannen met een distributieriemwissel.

;) je mag met een wat oudere diesel niet meer in alle duitse binnensteden komen, omdat ie te vies is. Een gele milieustikker zorgt er dan voor dat je je auto aan de buitenkant van de stad moet neerzetten om vervolgens op andere wijze verder de stad in te gaan.

We wonen niet in Duitsland, zeggen mensen dan vaak. Maar vroeg of laat gaat in Nederland hetzelfde gebeuren als in Duitsland. Waarom staan vooral de wat oudere (1991 - 2001) diesel auto's in Duitsland te koop? Ze mogen niet meer gebruikt worden in gebieden waar de eigenaren wonen.

Wat betreft onbetrouwbaarheid van LPG? Slechts 1 auto mogen meemaken die niet lekker liep. Dat lag aan de inbouwer en LPG installatie combinatie. Eigenlijk met alle andere auto's geen problemen gehad. Zelfs geen defecte LPI pompen e.d.

Dit is m'n 8e auto met LPG installatie. In totaal bijna 1 miljoen LPG kilometers afgelegd. Ik ben nooit stil komen te staan met LPG. En terugkijkend, waren er zelfs momenten dat je voor 7 nlg cent per liter kon tanken (begin jaren 90).
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2473
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 11:35  ·  #7
Zelf heb ik ca. 20 jaar met LPG auto's gereden, ook Volvo's. Destijds waren diesels nog traag en als je op wil schieten dan moest je aan de LPG. Daarnaast ook bedrijfswagens op diesel gehad en gemerkt dat dieselmotoren een grote stap voorwaarts hebben gemaakt en beslist niet meer traag zijn. Nadat ik minder km's ging rijden overgestapt op benzinewagens (daar kan dan nog altijd LPG ingebouwd worden, maar dat gaat vaak ten koste van de ruimte). Bij hogere km standen heeft een LPG auto meer onderhoud nodig en is gevoeliger voor storingen. Als ik nu zou moeten kiezen tussen LPG en diesel dan werd dit direct diesel. Voor mij nooit meer LPG! Voordeel van dieselmotoren is hun hoge koppel dat al bij lage toeren vrij komt.

Ik heb 2 familieleden die altijd op LPG reden geadviseerd om een diesel te overwegen. Na hun 1e kennismaking hiermee zijn die helemaal om en rijden sindsdien met veel plezier in auto's met dieselmotoren.
Blijft uiteindelijk wel een persoonlijke afweging.
Ethefox
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenbergen
Leeftijd: 55
Berichten: 74
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 13:48  ·  #8
Ikzelf ben van een V70 BiFuel (gereden tot 450.000 km) naar een S60 D5 gegaan en nog geen moment spijt van. De V70 op LPG was goed, niets mis mee hoor maar de motorkarakteristiek van de D5 past beter bij mij. Wat ik ook zo lekker vind is eens in de 1100 km tanken ipv eens in de 400 km...
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 17:00  ·  #9
co neutraal , sorry maar dat gaat er bij mij niet in . denk dat je dan toch echt op de fiets moet gaan , maar het wordt mooi gebracht in deze wereld .

Wat betreft onderhoud hoger koppel slijtage , sorry maar dat lijkt me niet kloppen om het maar netjes te zeggen .

De diesel heeft een zwaardere koppeling aangepaste versnelingsbak etc etc , en in de praktijk kom je minder in de garage en zijn over het algemeen de kosten van een beurt ook lager , geen bougies verdelerkap etc . enkel een oliefilter en olie en je bent klaar wat betreft motor , ook is vaak de interval tussen beurten langer .

OOk nog vaak dubblele lasten doordat er benzine en gasinjectoren vervangen moeten worden .

Aanschaf gasinstalatie ook niet te vergeten .

Ja ik ben en diesel fan , maar heb het meerdere keren geprobeerd om met gas te rijden want heb er echt niets tegen , behalve dan alle ongemakken en aan het eind van de rit toch meer euro's kwijt .

En geluk speelt een factor , nooit geen extra kosten aan de auto , het komt voor maar niet vaak met een gas auto .
En ik spreek echt uit ervaring , al is het inmiddels al weer 20 jaar geleden , maar een poosje als monteur in de auto's gewerkt .

Mijn collega toen zei altijd gas is om eten te koken




Quote door EnnoE34

Quote door olaf

Nu word er geroepen dat de diesel hogere running cost zou hebben , ik zou zeggen reken me dat maar eens voor .


Ik ben er 100% zeker van dat de spreiding (statistisch gezien) van het verbruik bij rijden op LPG minder groot is in absolute waarden. Rijd ik hard, dan rij ik 1 op 8,5. rijd ik rustig, dan rij ik 1 op 10. Dat fenomeen heb ik al 15 jaar zo mogen ervaren met Vialle LPI installaties. Bij een diesel ligt dat wat anders zo is mijn ervaring. Het gemiddelde ligt bij mijn ruim boven de 1 op 9.

Een Diesel motor in mijn geval zal waarschijnlijk in het beste geval gemiddeld 1 op 15 rijden. Met uitschieters naar boven (1 op 20) en mogelijk ook nog uitschieters naar beneden (1 op 12).

Brandstofprijzen voor LPG liggen voor mij relatief laag. Op dit moment tank ik weer voor 67 cent per liter. Dat levert een km-prijs qua brandstof op die rond de 8 cent per km all in ligt. Inclusief start benzine. Voor een diesel zou die voor mij rond de 9,5 cent per km. komen.

Meer cijfers nodig?

1. 1,5 cent per km ingeschatte hogere brandstofkosten t.o.v. LPG (600 EUR)
2. 101 EUR versus 132 EUR per maand wegenbelasting (360 EUR)
3. Hogere onderhoudskosten (complexere techniek, hoger koppel, grotere krachten op automaat of koppeling i.g.v. handbak).
4. En eigenlijk ook niet geheel onbelangrijk, met LPG rij je CO2 neutraal.

Totaal verwacht ik bij 40000 km jaarlijks 1500 EUR extra kwijt te zijn bij een diesel i.v.m. een LPG. Als ik 4 jaar met de auto zou doen, dan is dit totaal 6000 EUR extra kosten. Daar kan een koprevisie wel een keertje vanaf. Het liefst te combineren / plannen met een distributieriemwissel.

;) je mag met een wat oudere diesel niet meer in alle duitse binnensteden komen, omdat ie te vies is. Een gele milieustikker zorgt er dan voor dat je je auto aan de buitenkant van de stad moet neerzetten om vervolgens op andere wijze verder de stad in te gaan.

We wonen niet in Duitsland, zeggen mensen dan vaak. Maar vroeg of laat gaat in Nederland hetzelfde gebeuren als in Duitsland. Waarom staan vooral de wat oudere (1991 - 2001) diesel auto's in Duitsland te koop? Ze mogen niet meer gebruikt worden in gebieden waar de eigenaren wonen.

Wat betreft onbetrouwbaarheid van LPG? Slechts 1 auto mogen meemaken die niet lekker liep. Dat lag aan de inbouwer en LPG installatie combinatie. Eigenlijk met alle andere auto's geen problemen gehad. Zelfs geen defecte LPI pompen e.d.

Dit is m'n 8e auto met LPG installatie. In totaal bijna 1 miljoen LPG kilometers afgelegd. Ik ben nooit stil komen te staan met LPG. En terugkijkend, waren er zelfs momenten dat je voor 7 nlg cent per liter kon tanken (begin jaren 90).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 17:54  ·  #10
Leuke discussie.
Wel weet ik, dat als het een diesel zou worden, een standkachel een serieuze optie is.
Het kan, als het flink vriest, behoorlijk lang duren eer de auto behaaglijk is van binnen.
Succes.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 18:03  ·  #11
Zou niet weten hoe het is zonder standkachel :D

Quote door Bigdog

Leuke discussie.
Wel weet ik, dat als het een diesel zou worden, een standkachel een serieuze optie is.
Het kan, als het flink vriest, behoorlijk lang duren eer de auto behaaglijk is van binnen.
Succes.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 18:07  ·  #12
Nu is het wel zo dat het een beetje appels met peren verglijken is .

Moeten 10 benzine/gas wagens aanschaffen en 10 diesels .
die oprijden tot zeg 400000km .
En dan de kosten over hun leven verglijken .

Nu zijn we allemaal inclusief ikke toch een beetje teveel door onze eigen ogen en ervaringen aan het oordelen .
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 52
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 18:26  ·  #13
Ligt er ook aan welke motor je gaat vergelijken.
Heb jarenlang een 4 cylinder tdi gereden (145 pk/360 nm golf)...af en toe mis ik de kracht van deze diesel.
Mijn huidige 5 cylinder 140 pk heeft daar in tegen een veel mooiere loopcultuur en rijcomfort.

Denk dat je een D5 eigenlijk qua prestaties moet vergelijken met een T5....zou me niet verbazen dat een D5 goedkoper rijd?
Hobby mag ook wat kosten....anders een VW lupu 3l :o
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 18:41  ·  #14
Quote door olaf

Zou niet weten hoe het is zonder standkachel :D


Ik inmiddels wel en ik kan je zeggen, je wordt er niet blij van.
Maar goed, ik ben ook wel een koukleum.
ronajon
 
Avatar
 
Subject:

Re: LPG of diesel?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 21:30  ·  #15
ik heb dit overzicht gemaakt op basis van 70000 km /jr

Diesel LPG
1,529 0,88 / ltr
1:15 1:9 verbruik
€ 7135 € 6844 /jr brandstof
€ 1760 € 1264 wegenbelasting
€ 600 € 600 verzekering
€ 9495 € 8708 totaal /jr
€ 791 € 726 totaal /mnd

het verschil is dus €65 maand of €787
Wat ik nu niet meereken is onderhoudskosten? Zo las ik al over koprevisie bij gas, distributieriem vervangen

zijn er nog meer onderhoudskosten, wat kan ik aanhouden per maand?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0