Quote door olaf
Nu word er geroepen dat de diesel hogere running cost zou hebben , ik zou zeggen reken me dat maar eens voor .
Ik ben er 100% zeker van dat de spreiding (statistisch gezien) van het verbruik bij rijden op LPG minder groot is in absolute waarden. Rijd ik hard, dan rij ik 1 op 8,5. rijd ik rustig, dan rij ik 1 op 10. Dat fenomeen heb ik al 15 jaar zo mogen ervaren met Vialle LPI installaties. Bij een diesel ligt dat wat anders zo is mijn ervaring. Het gemiddelde ligt bij mijn ruim boven de 1 op 9.
Een Diesel motor in mijn geval zal waarschijnlijk in het beste geval gemiddeld 1 op 15 rijden. Met uitschieters naar boven (1 op 20) en mogelijk ook nog uitschieters naar beneden (1 op 12).
Brandstofprijzen voor LPG liggen voor mij relatief laag. Op dit moment tank ik weer voor 67 cent per liter. Dat levert een km-prijs qua brandstof op die rond de 8 cent per km all in ligt. Inclusief start benzine. Voor een diesel zou die voor mij rond de 9,5 cent per km. komen.
Meer cijfers nodig?
1. 1,5 cent per km ingeschatte hogere brandstofkosten t.o.v. LPG (600 EUR)
2. 101 EUR versus 132 EUR per maand wegenbelasting (360 EUR)
3. Hogere onderhoudskosten (complexere techniek, hoger koppel, grotere krachten op automaat of koppeling i.g.v. handbak).
4. En eigenlijk ook niet geheel onbelangrijk, met LPG rij je CO2 neutraal.
Totaal verwacht ik bij 40000 km jaarlijks 1500 EUR extra kwijt te zijn bij een diesel i.v.m. een LPG. Als ik 4 jaar met de auto zou doen, dan is dit totaal 6000 EUR extra kosten. Daar kan een koprevisie wel een keertje vanaf. Het liefst te combineren / plannen met een distributieriemwissel.
je mag met een wat oudere diesel niet meer in alle duitse binnensteden komen, omdat ie te vies is. Een gele milieustikker zorgt er dan voor dat je je auto aan de buitenkant van de stad moet neerzetten om vervolgens op andere wijze verder de stad in te gaan.
We wonen niet in Duitsland, zeggen mensen dan vaak. Maar vroeg of laat gaat in Nederland hetzelfde gebeuren als in Duitsland. Waarom staan vooral de wat oudere (1991 - 2001) diesel auto's in Duitsland te koop? Ze mogen niet meer gebruikt worden in gebieden waar de eigenaren wonen.
Wat betreft onbetrouwbaarheid van LPG? Slechts 1 auto mogen meemaken die niet lekker liep. Dat lag aan de inbouwer en LPG installatie combinatie. Eigenlijk met alle andere auto's geen problemen gehad. Zelfs geen defecte LPI pompen e.d.
Dit is m'n 8e auto met LPG installatie. In totaal bijna 1 miljoen LPG kilometers afgelegd. Ik ben nooit stil komen te staan met LPG. En terugkijkend, waren er zelfs momenten dat je voor 7 nlg cent per liter kon tanken (begin jaren 90).