Brulkjaer en Henry, hebben jullie LPI met of zonder smeersysteem? 4 en 5,6 ton zijn wel serieuze standen met weinig lpg problemen.
Gewoon nieuwsgierig
Ik heb een S60 140pk met vialle lpi zonder smeersysteem en 643K lpg ervaring.
edit: ik heb een non turbo. Turbo motoren zijn misschien gevoeliger als je geen klepsmering toepast ivm hogere temperaturen.
Onze V70 heeft ong. 350.000 km een vacuumgestuurd klepsmeersysteem gehad.
Dat was niet altijd even secuur af te stellen. Ik heb het er een tijd geleden uitgehaald.
Ik heb een elektronisch systeem klaarliggen om in te bouwen.
Maar er zijn ook sommige die aangeven dat het voor een non-turbo niet nodig is om de kleppen te smeren.
Het zal altijd lastig blijven of dat nu wel of niet zo is. Maar aangezien ik nog lang wil blijven rijden, neem ik het zekere voor het onzekere en ga ik het elektronische systeem nog weer een keer inbouwen.
Wel een tip: wissel na 30.000 km de bougies i.p.v. 60.000 km. Natuurlijk blijft ie na 30.000 km ook doorrijden, maar ik merk dat het net allemaal wat soepeler gaat als je de bougies eerder vervangt.
Een pre voor het Vialle systeem is, door inspuiting van vloeibaar gas, dat je geen vermogensverlies hebt en de cilinderkop iets minder heet wordt t.o.v. een dampgas systeem.
Daar en tegen kan je een dampgassysteem wat meer 'tweeken' (als je daar behoefte aan hebt).
De 2.5 10V heeft hydro-stoters, geen klepsmering nodig
De nieuwere motoren hebben vaste stoters en moeten op den duur worden gesteld
...volgens mij is de klepsmering niet noodzakelijk wanneer de kleppen uiteindelijk toch moeten worden gesteld en dat gebeurt waarschijnlijk slechts één keer in de gehele carrière van de wagen.
Reken dan maar uit wat zo'n klepsmeringssysteem kost per bijv. 100.000 km, zijn alleen maar extra kosten omdat kleppenstellen toch een keer moet gebeuren
Kleppenstellen heb ik pas bij ong. 415.000 km gedaan (315.000) op LPG).
Is wel even een werkje, maar is wel zelf te doen.
Een beschrijving van mijn kleppenstellen vind je wel hier op het forum.