Quote door kwemel
Quote door VolvoS60Racer
Quote door kwemel
Is LPG g3 mogelijk op de 2.0T 203pk versie met automaatbak? Ja.
Is het verstandig: Nee.
-Aanbevolen word om dan ieder jaar of rond de 20.000 km de kleppen te laten stellen.
-Na een 100.000 km zouden de kleppen niet meer te stellen zijn en de blok aan revisie toe zijn. (nagevraagd bij een gespecialiseerd bedrijf in blokrevisie)
-Vooraf harde kleppen monteren is mogelijk maar kost ook ongeveer 2000-2500 euro. Dit zal de eerstvolgende revisie langer op zich laten wachten, maar maakt het niet onvermijdelijk.
-De installatie DLM 2.0 inclusief montage kost ongeveer 3000 euro. De wegenbelasting stijgt na installatie met 100 euro per maand. Ik zou een voordeel hebben (tanken en belasting geteld) van ca 800 euro per jaar. De kleppen die gesteld moeten worden zitten hier niet in berekend.
-Andere delen slijten ook sneller (uitlaat).
-Chiptune is na installatie lpg niet meer mogelijk.
Helaas is het dus in mijn ogen niet verstandig een LPG installatie in te laten bouwen in een volvo v70 2.0T automaat 2011.
Hopelijk hebben andere volvo rijders met het zelfde blok hier wat aan deze informatie.
Gr Louis
Heb je ook navraag gedaan bij Prins zelf? Lijkt me toch als ze voor een bepaald type motor een LPG installatie aanbieden, dat dit ook technisch goed blijft. Anders stond ie niet in de lijst.
Ook de 240PK Ford motor kan op LPG draaien. En die motor zit ook in de Land Rover Evoque's die ook op LPG om te bouwen zijn.
Ik hoop over een paar jaar nog steeds op een Jaguar XE 240PK of een S60 met diezelfde motor. Zolang ie bij Prins bekend staat als geschikt lijkt me dat de waarheid.
Ik heb inderdaad prins gebeld en navraag gedaan hoeveel er van die dlm 2.0 installaties ingebouwd zijn geworden op de 2.0T motor met motorcode B4204T6 . Het antwoord was 13 stuks sinds 2011. Dit is dermate weinig dat ik daarmee al gelijk het gevoel kreeg dat het waarschijnlijk niet interessant genoeg ging worden.
Ook heb ik aan prins referentie gevraagd voor specifiek deze installatie op deze motor (B4204T6). De eerste referentie die ik belde was "van der Bilt" in Amsterdam. Ik vroeg aan de telefoon "ik heb begrepen van prins dat jullie in 2011 een dlm 2.0 installatie hebben ingebouwd in een 2.0T volvo v70 uit 2011 (B4204T6).
Dat brengt je natuurlijk al helemaal aan het twijfelen. Daarna nog eens met Mesman gebeld om te kijken of hij me kon overtuigen dat (met zijn lange ervaringen met volvo) het wel gewoon verantwoord was om gas in te bouwen op deze specifieke motor. Ook hier werd ik niet overtuigd.
Daarna heb ik dus gebeld met een motorrevisie bedrijf (Donkers te Heerlen) en deze
meneer gaf aan dat hij helemaal niet gecharmeerd was van gas rijden. Het kan wel zegt hij, maar dan kun je er rekening mee houden dat de motor na 100.000 km aan het revisie toe is. Dan kun je hardere kleppen erin laten zetten wat de volgende revisie langer uitstelt.
Al met al zie ik geen financieel voordeel meer in het op gas laten rijden van deze volvo.
Gr Louis
Klinkt een beetje als alle LPG vooroordelen bij elkaar in een hokje... Mijn vader heeft dezelfde motor in zijn S60 liggen. Ik ken genoeg oostblokfilmpjes etc met dergelijke motoren op LPG
En harde kleppen met een GDI Turbo motor is onzin, waarom? Vanwege het feit dat de injector in de verbrandingskamer zit (dus de kleppen worden niet heter)
Mijn onderbouwing? Doorzochte literatuur (Liquid phase LPG direct injection - wat Prins DLM ook doet) Daarnaast ook mijn eigen ervaring, ik heb een TSI (ook GDI turbo) met Vialle LPdi, wat vergelijkbaar werkt met Prins DLM. Mijn auto heeft nu ca. 270.000km gelopen, start altijd op LPG en loopt nog als een zonnetje. De uitlaat is ook nog brandschoon (door de toevoeging van LPG verbrandt de auto mooier en dus ook ca. 90% minder deeltjes uitstoot, dat is terug te zien) > tevens ook minder kans op olieverbruik omdat je motor inwendig niet zo sterk vervuilt als met directe inspuiting vaak gebeurt.
En de uitlaatgastemperatuur? Die is vergelijkbaar met dat van op benzine rijden, ik rijd zelf relatief rustig, waar je rond de 690-720C in de uitlaat zit, terwijl je als je 130 rijdt (op benzine) met mijn auto op 865C zit, dus flink hoger.
Ik heb van mensen met vergelijkbare systemen nog nooit gehoord/gelezen dat de kleppen aan verganging zijn, dus zou me daar ook geen zorgen om maken. Verder komen er bij revisiebedrijven vaak oudere auto's aan, omdat dit soort nieuwe systemen nog niet lang op de markt zijn en dus ook in zijn totaliteit nog niet zoveel kms hebben afgelegd. Van drooggas systemen op MPI (multipoint injectie) motoren zijn de kwalen bekend, veel motoren krijgen last van ingeslagen inlaatkleppen; dat komt omdat de benzine niet meer over de inlaatklep gaat. Iets dat op de B4204T6 203pk motor dus zeker niet het geval gaat zijn...
Er rijden ook best veel DI motoren op Prins VSI-DI, maar dan rijd je nog deels op benzine, omdat anders je injectoren in de cilinder vast gaan zitten, omdat de benzine niet meer de injectorpunt afkoelt bij inspuiting!
Oh en wat betreft garages en of dealers? De VW dealer kon me ook niet helpen aan een dopje voor de minivuller, omdat het af fabriek niet geleverd wordt weten ze er niets vanaf (en dat willen ze volgens mij ook graag zo houden
)
Ik hoor graag of er mensen met deze motor zijn op LPG, dan kan ik mijn vader nog aanraden een dergelijk mooi systeem in te bouwen en altijd te kunnen blijven lachen bij het tanken!
(ik rijd zelf met mijn LPdi ca. 1 op 15 op LPG) --> Ca 3.50-4 euro per 100 km, genieten dus!