2.4t op LPG?

 
 
 
 
 
fjeroen
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 48
Berichten: 58
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

2.4t op LPG?

 · 
Posted: 07.08.2018 - 21:10  ·  #1
Dag,

Ik ben Jeroen uit Groningen, aangenaam!
Momenteel nog niet in het bezit van een V70 maar binnen enkele maanden waarschijnlijk wel.

Heb een 850 en een 460 gehad om vervolgens een tijdje vreemd te gaan. Vooral de 850 vond ik fantastisch.
Nu zoek ik weer een Volvo ivm. gezinsuitbreiding en meer woon-werk kilometers.

Ik zit er over te denken om een frisse 2.4t aan te schaffen en die vervolgens te voorzien van LPG/LPI.
Doet deze turbo het goed op gas of is de turbo-loze 2.4 een verstandiger keuze?

Ook hoor ik dat het gasklephuis regelmatig voor problemen zorgt. Modellen vanaf 2003 zouden daar minder last van hebben, klopt dat?

Alvast bedankt voor de reacties!
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: 2.4t op LPG?

 · 
Posted: 07.08.2018 - 21:50  ·  #2
Kan allemaal prima op gas, uiteraard liever hydraulische storers, maar bouwjaar 2000 en later doet het ook prima een half miljoen op LPG.

Een volvo 850 is wat dat betreft iets betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud dan de nieuwere types, maar die zijn toch ook alweer 25 jaar oud...

Wel of geen turbo maakt niet uit met LPG, iedere turbo motor is wat gevoeliger en heeft soms wat extra onderhoud nodig, dus dat is geen LPG vraag maar een vermogens wens/budget vraag.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: 2.4t op LPG?

 · 
Posted: 07.08.2018 - 21:57  ·  #3
Welkom!

Om met het laatste te beginnen: De originele gasklephuizen tot ongeveer 2003 kunnen inderdaad problemen geven. Er is destijds wel een coulanceregeling geweest vanuit Volvo, waardoor veel gasklephuizen zijn vervangen. Soms ging zo'n gasklephuis echter wel lang mee en als je nu problemen krijgt met zo'n ding, dan krijg je hetzelfde type (maar dan gereviseerd) terug. Het betreft de gasklephuizen met de witte sticker aan de onderkant.
De latere met de gele sticker zijn wel goed.

Ik heb destijds bewust gekozen voor een non-turbo (minder kans op problemen).
Feit is dat beide type motoren goed op LPG kunnen rijden.
Als je van plan bent lang met de auto te doen en de auto heeft een KM-stand van boven de 2,5 ton, dan zou ik persoonlijk de klepspeling (laten) afstellen op iets ruimere waarden. Dan weet je zeker dat je de komende 3 ton daar niets meer aan hoeft te doen. Is alleen wel een wat prijzige klus, tenzij je het zelf doet.

Bij auto's van 2001 en 2002 kan je heel eenvoudig te klepspeling controleren (Bij auto's van latere bouwjaren is het een hele klus).
Alleen zal je niet zo snel zo'n auto vinden met weinig km's.
fjeroen
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 48
Berichten: 58
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: 2.4t op LPG?

 · 
Posted: 08.08.2018 - 08:31  ·  #4
Kijk, dat zijn goede tips! Bedankt!
Bestaat er ook nog zoiets als een 'veilig vanaf bouwjaar' mbt. de problemen met de airco (-condensator)?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: 2.4t op LPG?

 · 
Posted: 08.08.2018 - 10:01  ·  #5
Wat de airco betreft: niet dat ik weet.
Overigens: 'nieuwere bouwjaren' leveren overigens geen garantie dat er minder problemen zouden zijn.
Er zijn diverse gevallen waarin Volvo in de loop der jaren soms op kwalitatief mindere onderdelen is overgestapt. Niet dat ze dat perse bewust gedaan hebben, maar de mindere kwaliteit openbaarde zich in de loop van de tijd.
Zo meen ik mij te herinneren dat b.v. de stuurhuizen van de eerste generatie 70N's beter zijn dan die van latere jaren.

Soms vervallen er bewust handige zaken: zoals de inspectiegaten om de klepspeling te controleren. Volvo ging er blijkbaar vanuit dat die toch weinig gebruikt werden. Terwijl het met auto's op leeftijd juist erg handig is om je klepspeling te kunnen controleren. Zeker op LPG.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: 2.4t op LPG?

 · 
Posted: 08.08.2018 - 18:39  ·  #6
Als je de keuze hebt, altijd voor een turbo gaan. Dat rijdt zoveel lekkerder (en dan laat ik nog buiten beschouwing dat het sneller is, wat natuurlijk ook fijn is :))
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: 2.4t op LPG?

 · 
Posted: 08.08.2018 - 19:29  ·  #7
Quote door [-Tom-]

Als je de keuze hebt, altijd voor een turbo gaan. Dat rijdt zoveel lekkerder (en dan laat ik nog buiten beschouwing dat het sneller is, wat natuurlijk ook fijn is :))


Zo denk ik er ook over.
Hier bewust een v70 2.4T uit 2001 gekocht met 260 op de teller.
Ondertussen ongeveer 328 op de teller maar wel lpg erin laten zetten.

Puike aankoop
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 430
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: 2.4t op LPG?

 · 
Posted: 08.08.2018 - 23:45  ·  #8
Turbo inderdaad. Ik heb 100.000 in een turboloze 170 pk gereden op LPG en inmiddels bijna 100.000 in een 2.5T op lpg, eveneens volstrekt probleemloos. Wel heb ik flashlube op aanraden laten monteren. De turbo rijdt echt zoveel beter!
Dennis__78
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wezep
Leeftijd: 46
Berichten: 201
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

2.4T

 · 
Posted: 09.08.2018 - 17:18  ·  #9
Hier ook een tevreden 2.4T rijder op LPG.
Laatst wel wat kleine problemen gehad, maar dat mag ook wel een keer qua km-stand.
320xxx
De auto rijdt nu ongeveer 80K op LPG, ook voorzien van een klepsmeersysteem.

Door steenslag de condensor kapot.
Turbo slang gescheurd.
Turbodrukregelaar defect.

Wat ik wel merk met mijn installatie (Vogels VGI) is iets vermogensverlies t.o.v. het rijden op benzine, maar de rekening aan de pomp maakt dat ruimschoots goed.
Ik rij tussen de 450-500km op 1 tank.
rwijnhov
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 95
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: 2.4t op LPG?

 · 
Posted: 10.08.2018 - 09:09  ·  #10
Aankooptips:
-Rijd met de auto een paar keer over een rotonde en kijk of je stuur probeert tegen te sturen. Zo ja, stuurhuis slecht of ernstig vervuild.
-Kijk onder de auto naar de motor of deze olie lekt, is dit aan distributiezijde zijn dat de vvt's. Afhankelijk van type motor dure reparatie.
-Kijk of de auto bij remmen en stevig optrekken niet naar een kant trekt. Doet deze dat wel zijn de draagarmen versleten.
-Neem een dun plastic zakje mee en draai de olievuldop er af en lag het zakje op de opening. Bij lopende motor moet het zakje naar binnen gezogen worden. Blaast die juist het zakje naar binnen zit je carterontluchting dicht. Dure reparatie.
-Controleer of de airco het goed doet.
-Laat de auto zowel op benzine als lpg lopen.
-Draai het stuur tijdens achteruitrijden eerst met stuur max naar links en een keer met stuur max naar rechts. Als de stuurhoeksensor slecht is komt dat zo naar boven middels een anti skid melding.
-Rijd een keer constant 1km (zonder cruise control te gebruiken) 50, 60, 70 en 80 km/u dus totaal 4km en kijk of het toerental op en neer pendelt. Toerental moet strak blijven staan. Doet die dat niet is de koppelomvormer versleten. Dure reparatie.
-De auto mag niet hobbelen of trillen tussen de 80 en 120km/u. Dit kan duiden op kapotte aandrijfassen, koppelomvormer of ander onderstel issues.

Dit was het wel zo'n beetje.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0