Quote door henry classic v70
Quote door FritsXC70
Het zal aan mij liggen, maar ik kan het overzicht niet helemaal volgen, Henry.
Benoeming boven de 3 rechter kolommen ontbreekt?
Is inderdaad wat verwarrend... kosten zijn resp. benzine - lpg - diesel
In de andere overzichten staat gem. verbruik van diesel 1:19
Dat is erg optimistisch, 1:14 is veel realistischer (bij een 5 cil.)
Daarbij wordt de inbouw van €4000,= voor een lpg installatie meegerekend.
Inbouwkosten liggen doorgaans tussen de €2500,= en €3000,= ...bij 30.000 km p/jr zijn deze kosten terug verdiend
In mijn berekening is de installatie al aanwezig (je zoekt vaak eerst naar een wagen met lpg-installatie)
Is op het 850forum veel over geschreven waar het omslagpunt zou liggen.
Bij lpg is dat ongeveer tussen de 5500 en 6000 km p/jr tov benzine
In mijn (aangepaste) overzichtje in het excelletje heb ik e.e.a. aan over de duim / aangenomen bedragen genoemd voor onderhoud/reparatie/afschrijving. Deze zijn vanzelf naar ieders inzicht in te vullen, evenals verbruik. 1/19 is wat ikzelf realiseer.
Mijn redenering is (ik rijd zelf een diesel die in goede technische staat verkeert) dat een andere auto kopen altijd geld kost (verkopen kost geld, en kopen ook). Momenteel is benzine/gas/elek in aanschaf oplopend duurder schat ik in, en daarmee dus ook de afschrijving. Onderhoud/reparatie voor diesel/benzine/gas zal mekaar weinig ontlopen, elektrisch geen idee.
Kwestie van zelf je sommetjes/inschattingen maken, en invullen in het excel sheet.