Lpg of toch diesel

 
 
 
 
 
pbor
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 23.11.2022 - 09:46  ·  #46
Quote door henry classic v70

Quote door FritsXC70

Het zal aan mij liggen, maar ik kan het overzicht niet helemaal volgen, Henry.

Benoeming boven de 3 rechter kolommen ontbreekt?


Is inderdaad wat verwarrend... kosten zijn resp. benzine - lpg - diesel

In de andere overzichten staat gem. verbruik van diesel 1:19
Dat is erg optimistisch, 1:14 is veel realistischer (bij een 5 cil.)
Daarbij wordt de inbouw van €4000,= voor een lpg installatie meegerekend.
Inbouwkosten liggen doorgaans tussen de €2500,= en €3000,= ...bij 30.000 km p/jr zijn deze kosten terug verdiend
In mijn berekening is de installatie al aanwezig (je zoekt vaak eerst naar een wagen met lpg-installatie)

Is op het 850forum veel over geschreven waar het omslagpunt zou liggen.
Bij lpg is dat ongeveer tussen de 5500 en 6000 km p/jr tov benzine


In mijn (aangepaste) overzichtje in het excelletje heb ik e.e.a. aan over de duim / aangenomen bedragen genoemd voor onderhoud/reparatie/afschrijving. Deze zijn vanzelf naar ieders inzicht in te vullen, evenals verbruik. 1/19 is wat ikzelf realiseer.
Mijn redenering is (ik rijd zelf een diesel die in goede technische staat verkeert) dat een andere auto kopen altijd geld kost (verkopen kost geld, en kopen ook). Momenteel is benzine/gas/elek in aanschaf oplopend duurder schat ik in, en daarmee dus ook de afschrijving. Onderhoud/reparatie voor diesel/benzine/gas zal mekaar weinig ontlopen, elektrisch geen idee.
Kwestie van zelf je sommetjes/inschattingen maken, en invullen in het excel sheet.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 23.11.2022 - 10:00  ·  #47
1 op 19 is gebasseerd op mijn D5, die dat ook echt deed. MRB klopt niet meer want inmiddels is dat 161 per maand door de roet tax.
Inbouw van LPG in mijn huidige S60 was 2600 euro. MRB op benzine was 75, ging naar 110 op gas.
En met een 2.5t heb je ook onderin een heleboel koppel, ik durf wel te zeggen dat de D5 en 2.5t redelijk gelijkwaardig zijn. Ga je vaak zware aanhangers trekken zou ik zelf ook voor diesel gaan.
Extra onderhoud bij LPG? Ik merk er niets van. Al het onderhoud aan de auto zou ik ook hebben zonder gas, er zijn geen specifieke LPG problemen geweest de afgelopen 110.000 km.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1936
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 23.11.2022 - 12:35  ·  #48
Die 1op19 zal niet met de 225 pk D5 later model geweest zijn !
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 23.11.2022 - 12:55  ·  #49
Quote door olaf

Die 1op19 zal niet met de 225 pk D5 later model geweest zijn !


Ik doe 1 op 14, gemeten over 11000 km.

Een hele lange rit kan ik naar 1 op 16 maar dan rij ik 1000 km in 1 keer door.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 514
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 23.11.2022 - 16:05  ·  #50
XC gaat tussen de 1 op 7 en 1 op 10 (rustig 110 waar je honderd mag), met veel korte stukken meestal net onder de 1 op 8. LPG en per kwartaal een halve tank Vpower of zo. Extra kosten? Twee keer een LPG-pomp, een paar injectoren en een of ander relais. Dat was het dan, bij elkaar zo'n 800.000 km sinds 2000, waarvan ruim 6 ton met een 940 automaat.
Heb overigens wel een ton of 4 op diesel gereden in 740's. In alle eerlijkheid: 1 op 12 en passagiers die dachten dat ik op benzine reed. Lekkere turbodiesels van toen... Om met Hazes te zingen: Voor mij geen diesel aan de pomp :)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 23.11.2022 - 17:45  ·  #51
Ik haalde met de V70 op lpg met enige moeite 1 op 8 gecombineerd kort en veel lange afstanden.
Veel zuiniger is me zelfs op de snelweg niet gelukt.

Het is gewoon een zuipschuit. Niks mis mee want dat weet je vantevoren.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1019
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 23.11.2022 - 20:01  ·  #52
Ik rijd redelijk rustig, 107 bij 100. Wel flink gas er op bij stoplichten etc. En rijd behoorlijk wat met aanhangers.
Over 80k km nu gemiddeld 1:11 op lpg.

Kosten die ik gemaakt heb is eenmaal kleppen stellen bij 380000km, een temp sensor en een klep spoel. Nu bijna 200000km op lpg.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 23.11.2022 - 21:44  ·  #53
Quote door olaf
Die 1op19 zal niet met de 225 pk D5 later model geweest zijn !


Zeker niet, dat was een Euro 3 D5. Die doen gewoon 1 op 18 minimaal.
Dus in mijn grafiek loopt het diesel lijntje nog wat lager dan in werkelijkheid.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 24.11.2022 - 00:00  ·  #54
Moet je dr wel bij zeggen jeroen dat bij jou de remschijven roesten omdat je "optimaal"gebruik maakt van het uitrollen etc.. je bent echt de zuinigste rijder die ik ken.

mn 170 pk s60 tussen de 1: 10 en 1: 11 eigenlijk altijd. behalve met zware karren duitse snelweg etc. en tanken voor 75ct de liter is het tegenwoordig weer bijna leuk.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 24.11.2022 - 01:15  ·  #55
Hahaha ja dat is waar Frank, al glimmen ze nu als een eikel in de maneschijn. Joyce poetst die remschijven mooi op :'(
Vorige week de tank nog gevuld in Gramsbergen voor 72 cent per liter. Een liter is goed voor 9,5 km.
De helft van de 19 km per liter voor de oude D5, voor minder dan de helft van de literprijs. En een lager MRB tarief.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 24.11.2022 - 14:50  ·  #56
Mijn P3 diesel met automaat (euro 4, 163pk) zonder trekhaak en doorgaans met weinig lading zit hier in bergachtig gebied, wel m.n. langere ritten, zo rond de 1:13.5 (7-7.5l / 100km), en dat is door de auto aangegeven. Afgaand op pompgegevens over langere termijn zit ik eerder op 7.8l/100km (net onder de 1:13).
Als ik 105 op de cruise rij, 60km snelweg heen en weer naar het werk, dan komt hij wat onder de 7 (boven de 1:14, maar 1:15 haal je niet), maar dan moet je echt je best doen en dan gaat het meer om het 'even uitpuffen met een goed muziekje' dan de rijbeleving :-) (al is de V70 sowieso al geen bochtenwonder).
LPG zie je hier amper, is duur en de diesel MRB is laag, dus hier is de keus gauw gemaakt, al is intussen de dieselprijs hoger dan de benzineprijs! Tja, tijden veranderen. Dit wordt voor mij ook de laatste diesel en wellicht zelfs brandstofauto, maar daarvoor moet de V70 echt nog wel een paar jaar mee. Hopelijk gaat dat probleemloos, de 2 ton is in zicht nu, maar de leeftijd is ook bijna 15 jaar.
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 212
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 24.11.2022 - 15:00  ·  #57
Heb je de ruimte van een V70 nodig? een late V60 2014+ draait 1 op 17/18 en mag alsnog 1800 kilootjes trekken. De 4 cilinder diesels zijn relatief betrouwbaar op wat EGR problemen na.

Mijn v60 D3 5 cilinder draait 1 op 17 op de lange stukken.

Zoiets? https://www.marktplaats.nl/v/a…tar-163-pk

Dik in de opties + 5 cilinders.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 25.11.2022 - 04:07  ·  #58
Quote door Jeroen

Quote door olaf
Die 1op19 zal niet met de 225 pk D5 later model geweest zijn !


Zeker niet, dat was een Euro 3 D5. Die doen gewoon 1 op 18 minimaal.
Dus in mijn grafiek loopt het diesel lijntje nog wat lager dan in werkelijkheid.


En dat klopt weer helemaal. Die D5 euro 3 diesel die wij hadden deed zonder moeite ook 1:19.
Als je een beetje je best er voor ging doen kreeg je hem zelfs gewoon ruim boven de 1:20/1:21.....

Hoef je met de moderne diesels al helemaal niet meer mee aan te komen, onze huidige Toyota (hybrid) krijg ik zelfs krap boven de 1:22 (benzine)
ECS
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Aadorp (bij Almelo)
Berichten: 102
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 25.11.2022 - 07:54  ·  #59
Ik heb mijn brandstofverbruik bijgehouden vanaf 9 mei 2018 t/m de laatste tankbeurt op 23 november 2022.
Gereden km's 139.634 met een gemiddeld verbruik van 1 : 14,24.

Betreft een Volvo V70 D5 Geartronic , Summum van februari 2005 (Euro3)
pbor
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Lpg of toch diesel

 · 
Posted: 25.11.2022 - 08:53  ·  #60
Voor mij sinds begin nov 2018 tot heden 180.000 km tegen een gemiddeld verbruik van 1 op 18,3.
Daarvan 40.000 km pre-Obbe tegen 1 op 17,05 en 140.000 km post-Obbe tegen 1 op 18,7. Recentelijk (de laatste 3 maanden) 1 op 20 over 12.000 km.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0