LPG: Vialle Failliet

 
 
 
 
 
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Berichten: 415
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: LPG: Vialle Failliet

 · 
Posted: 31.05.2024 - 17:29  ·  #46
En voor je geld kan gaan terug verdienen dien je vaak eerst een smak op tafel te leggen, wat voor heel veel mensen niet is weggelegd. Dat wordt er voor het gemak meestal niet bij verteld. Kun je die investering niet doen, valt er helemaal niets terug te verdienen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: LPG: Vialle Failliet

 · 
Posted: 31.05.2024 - 22:32  ·  #47
Quote door bartje369
De uitlaatgastemperaturen bij LPG zijn lager dan bij benzine (ik heb hier meerdere tests van gezien, zelf ook gecheckt)


Zelfde met accu's, genoeg Tesla's met 200.000km plus met rond de 90% SOH accu, dat is perfect als tweedehandsje. Mijn elektrische fiets, Stromer ST2 heeft ook nog een perfect functionerende accu na ongeveer 35000km en 9 jaar... ;)


Hier een Stromer ST3, bijna 4 jaar oud en 31.000 km gereden, SoH van de accu is 99%. Kwesite van goed met je spullen om gaan ;)

Maar dat verhaal van de temperaturen op LPG, iedereen zegt altijd dat de LPG juist warmer is. Hoe zit dan precies?

Voordeel van mijn LPG installatie na 148.000 km is 9313 euro, dus ja lpg kan zeker wel uit. Ook straks als G3 voordeel weg valt.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: LPG: Vialle Failliet

 · 
Posted: 31.05.2024 - 23:22  ·  #48
Het kost je alleen soms een klep 😉
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1827
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: LPG: Vialle Failliet

 · 
Posted: 31.05.2024 - 23:30  ·  #49
Quote door Jeroen

Quote door bartje369
De uitlaatgastemperaturen bij LPG zijn lager dan bij benzine (ik heb hier meerdere tests van gezien, zelf ook gecheckt)


Zelfde met accu's, genoeg Tesla's met 200.000km plus met rond de 90% SOH accu, dat is perfect als tweedehandsje. Mijn elektrische fiets, Stromer ST2 heeft ook nog een perfect functionerende accu na ongeveer 35000km en 9 jaar... ;)


Hier een Stromer ST3, bijna 4 jaar oud en 31.000 km gereden, SoH van de accu is 99%. Kwesite van goed met je spullen om gaan ;)

Maar dat verhaal van de temperaturen op LPG, iedereen zegt altijd dat de LPG juist warmer is. Hoe zit dan precies?

Voordeel van mijn LPG installatie na 148.000 km is 9313 euro, dus ja lpg kan zeker wel uit. Ook straks als G3 voordeel weg valt.



LPG heeft bij mijn weten inderdaad een hogere verbrandingstemperatuur dan benzine.. LPG heeft ook een hoger klopgetal., zo'n 108-110 oct.

Wat dat in financiële zin uitkomen betreft, het is idd mooi als dat op papier uiteindelijk zwarte cijfers zijn. Mijn motivatie was in eerste plaats het bedrag dat je bij elke tankbeurt moet aftikken voor benzine. Een keer pijn bij de installatie maar daarna scheelt het echt een flinke slok op ene borrel EN je actieradius neemt enorm toe. Dat laatste vond ik met de Xm en het rally rijden wel erg prettig 8-)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: LPG: Vialle Failliet

 · 
Posted: 01.06.2024 - 00:10  ·  #50
Quote door Blade
Het kost je alleen soms een klep 😉


Dat had op benzine ook kunnen gebeuren. Niemand die kan zeggen dat lpg hier de schuldige is, alleen vermoeden.
Op Volvo forum nu een 2008 D5 waarvan een klep is afgebroken en rechtop in de zuiger staat...
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 514
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

3/4 van 2 miljoen..

 · 
Posted: 01.06.2024 - 13:09  ·  #51
Ik schat dat ik 3/4 van mijn kilometers op gad heb gereden. Nooit motorschade gehad (behalve in de motor van mijn XC, geen idee of dat met LPG te maken had of met 500.000 km en niet geshimt (?). Met een van de redblocks een keer een koppakking er uit, ook na een ton of zes.
In totaal drie injectoren vervangen en verder altijd normaal onderhoud laten doen.

Dus no better way dan L P G :)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: LPG: Vialle Failliet

 · 
Posted: 01.06.2024 - 14:28  ·  #52
Quote door Jeroen

Quote door Blade
Het kost je alleen soms een klep 😉


Dat had op benzine ook kunnen gebeuren. Niemand die kan zeggen dat lpg hier de schuldige is, alleen vermoeden.
Op Volvo forum nu een 2008 D5 waarvan een klep is afgebroken en rechtop in de zuiger staat...


Ik zie alleen maar verbrande kleppen in de 5 cilinders met lpg. Zonder lpg nog nooit mee gemaakt, op lpg bij 3 stuks. Een af fabriek lpg of cng auto die heeft altijd een aangepaste kop met andere klepzittingen bijvoorbeeld, dat zullen ze niet voor de gein doen.

Met lpg moet je vooral een beetje mazzel hebben in mijn optiek, dat alles heel blijft, zeker bij een systeem wat er al even in zit.

Wbt die diesel, daar zal wat gebeurt zijn met een klepstoter, waar ze best wel om bekend staan, dat heb ik ook al eens gehad bij een klant zijn auto. Ook genoeg over te lezen. Zoek met eens op euro4 klepstoters volvo.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 567
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: LPG: Vialle Failliet

 · 
Posted: 01.06.2024 - 15:46  ·  #53
Zou het dan niet beter zijn om een water/methanol injectie erbij te zetten?
Gewoon vullen met ruitenwisser vloeistof en de boel wordt gekoeld en gesmeerd.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: LPG: Vialle Failliet

 · 
Posted: 01.06.2024 - 17:58  ·  #54
Lpg is gewoon dat de zittingen ook wat meer inslijten, dus een keertje kleppen stellen of doorrijden en ergens in de half miljoen km's rekening houden met een koprevisie.

Lpg op onze 5 cilinders is perfect, die zijn er gewoon voor gemaakt als je het mij vraagt.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1827
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: LPG: Vialle Failliet

 · 
Posted: 01.06.2024 - 18:48  ·  #55
Quote door V70R^2


Lpg op onze 5 cilinders is perfect, die zijn er gewoon voor gemaakt als je het mij vraagt.


Als er standaard geharde klepzittingen EN hydraulischeklepstoters in/op zouden zitten wel idd.

Niet dat het niet kan, maar 100 punten scoren ze niet standaard op lpg vlak. Wel jammer, lpg is goed rijden.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: LPG: Vialle Failliet

 · 
Posted: 07.06.2024 - 19:42  ·  #56
Quote door Blade

Het kost je alleen soms een klep 😉


Een klep verbranden op LPG? Niet als je onderhoud pleegt en 1x in de 300.000 km je kleppen stelt.
Ik rij van de 660.000 km, 550.000 km op LPG,
zonder enig klepprobleem.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0