Lucht in stuurhuis

Zwaar sturen bij stationair

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Lucht in stuurhuis

 · 
Posted: 02.05.2019 - 12:47  ·  #1
Forummers,

Ik heb een probleem aan het stuurhuis:
Er blijft lucht achter in het stuurhuis.
Dit viel mij op terwijl de wielen opkrikt waren in een poging te ontluchten.
Tijdens het ronddraaien valt een “soppend” geluid op wanneer het stuur bijna geheel rechts uitstuurt.
Wanneer ik herhaaldelijk dit geluid oproep begint de olie uit het geopende reservoir te stromen.

In mijn beleving wordt er ergens lucht naar binnen gezogen.
Nergens lekkage aan de stuurinrichting.
Wel heb ik veel toeren nodig om bekrachtiging te krijgen, waarna het stuur normaal bekrachtigd wordt en rond gaat.
Ik heb geen last van wegvallen of tegensturen.

Wel vind ik de voortrein gevoelig voor sporen en richels. Maar dit kan ook door de 245mm banden komen.

Iemand ideeën?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Lucht in stuurhuis

 · 
Posted: 02.05.2019 - 12:51  ·  #2
Pijpje afgebroken in reservoir?

Edit.... je hebt al de nn. Niet van toepassing. Excuses.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Lucht in stuurhuis

 · 
Posted: 02.05.2019 - 13:57  ·  #3
Alle slangklemmen al nagelopen?

Ik ben niet zo bekend met de precieze werking van de stuurbekrachtiging, hydraulisch in dit geval. Wellicht eens in vida de tekeningen bekijken, als je vida hebt. Als ik er dit weekend toe kom, zal ik dat ook eens doen.

Opvallend dat het reservoir overstroomt. Dat zou betekenen dat ofwel de olie heel erg schuimt, of wel retour naar het reservoir komt, maar niet snel genoeg weer wordt aangezogen door de pomp. Zit er een zeefje in de aanvoerleiding wat verstopt kan raken? Of onderin het reservoir? Of kan de pomp vervuild zijn geraakt?

Veel toeren nodig om bekrachtiging te krijgen? Hoeveel is dit, en is dit alleen na de start? Koude of warme start, of beide?

Waar komt het soppend geluid vandaan? Uit het vloeistofreservoir, de pomp, of elders? Is het alleen als je naar rechts stuurt, en niet naar links? Dat zou toch ook een indicatie moeten zijn.

Is de olie al eens vervangen? Als de additieven zijn uitgewerkt, net als bij motorolie, kan de olie gaan schuimen, dus bellen bevatten, die door de pomp kunnen worden samengeperst, waardoor er geen of minder bekrachtiging is.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Lucht in stuurhuis

 · 
Posted: 02.05.2019 - 15:11  ·  #4
Het soppende geluid komt vanuit het stuurhuis zelf.
Olie is inmiddels 2 keer gewisseld zonder gewenst effect.
Nadat ik (met de wielen van de grond) herhaaldelijk het geluid produceer met de motor stil (en de olie uit het reservoir stuwt) wordt het wel minder.
Maar zodra ik even wacht en de motor weer start is het weer terug.
Hoe extremer het geluid, des te meer bubbels en bellen in het reservoir.

Blijkbaar dringt ergens lucht naar binnen. Daar lijkt het heel erg op.
De klemmen op zuigleiding tussen reservoir naar de pomp zitten vast. Wel zijn het veerklemmen en geen slangklemmen.

Wat ik bij afvraag is of het aannemelijk is dat er in het drukgedeeltes lucht binnendringt.

Dan zou bijvoorbeeld een nieuwe zuigslang met slangklemmen een idee zijn.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Lucht in stuurhuis

 · 
Posted: 02.05.2019 - 15:23  ·  #5
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1084
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Lucht in stuurhuis

 · 
Posted: 03.05.2019 - 07:20  ·  #6
Als je continu bellen krijgt zou ik uitkijken, aangezien er dan cavitatie schade in je pomp kan ontstaan.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Lucht in stuurhuis

 · 
Posted: 03.05.2019 - 23:52  ·  #7
Quote door Klaasw

Als je continu bellen krijgt zou ik uitkijken, aangezien er dan cavitatie schade in je pomp kan ontstaan.


De bellen ontstaan alleen bij ontluchtingspogingen. Bijvoorbeeld nadat ik met de motor uit en de wielen in de lucht het stuur ronddraai.
Vandaag nog een extra klem gezet op de zuigleiding vanuit het reservoir, maar geen effect. Ook onderaan het stuurhuis achter het kapje van het lager van de spindel gekeken. Daar dacht ik hoop te hebben omdat de pakking ervan wat vergaan was. Ook zag ik hier een klein beetje nattigheid.

Ik heb de kap met gas tape terug gezet, maar ook dat geen effect. Wat mij nu ook opviel is wanneer is met de hand de voorwielen draai, door met de handen het wiel om te duwen zuigt de stuurhuiscilinder zich letterlijk vol zuigt met lucht.

Er zal waarschijnlijk ergens een klein lek zitten wat wel lucht doorlaat en geen vloeistof eruit. Of er blijven ergens kleppen hangen waardoor de lucht langs de plunjers naar binnen gezogen wordt?? das tenminste het beeld wat ik erbij krijg.

Het stuurhuis zal zijn beste tijd wel gehad hebben, nu viel ook op de in de middenstand er aanzienlijk minder weerstand is dan bijna volledig in uitslag.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Lucht in stuurhuis

 · 
Posted: 04.05.2019 - 01:03  ·  #8
Dat doet me toch richting de pomp denken. Of is dat gek? Blijkbaar gaat er in de pomp of in het reservoir iets niet goed bij lage toeren. De filmpjes van Blade zijn wellicht behulpzaam!

Ik dacht: met de N hebben we hier volop ervaring, ook na de 250k. Maar nu komen we ook de NN-typische-dingen op het spoor. Interessant (behalve als het jezelf betreft :) )
 
Selected quotes for multi-quoting:   0