K&N luchtfilters

 
 
 
 
 
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 58
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

K&N luchtfilters

 · 
Posted: 26.05.2013 - 16:24  ·  #1
Iemand ervaring met deze filters en is het de "investering" waard?
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 26.05.2013 - 16:42  ·  #2
Ik gebruik een K&N filter in mijn motorfiets, maar vooral omdat dit op de langere termijn goedkoper uitpakt. Stel je van de prestatiewinst in een niet getunede auto niet te veel voor <_<

Tom
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 26.05.2013 - 16:58  ·  #3
Heeft totaal geen nut in een diesel.

Kan alleen uit als je je auto nog 120.000 km houd.

Filter moet om de zoveel tijd worden schoon gemaakt en opnieuw worden ingespoten met onderhoudsolie.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 53
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 26.05.2013 - 17:10  ·  #4
Het is zelfs een regelrechte afrader om deze filters in een auto met een luchtmassameter te gebruiken.

De olie die bij het aanzuigen van de lucht, uit deze filters komt, zorgt er namelijk voor dat de LMM sneller vervuilt en zelfs defect kan gaan. :sick:

Dat is een erg duur gevolg dan, dat verdien je nooit terug met minder weerstand in een filter. ^_^

Overigens is het nut bij een turbomotor nagenoeg nihil omdat een turbo meer dan voldoende aanzuigkracht heeft om een beetje extra weerstand in een gewoon filter te overbruggen.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 26.05.2013 - 17:11  ·  #5
+1 :D
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 58
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 26.05.2013 - 17:37  ·  #6
OK, duidelijk verhaal, gaat er gewoon weer een standaard filter in.

Thanks!
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 26.05.2013 - 19:13  ·  #7
Heb er eentje geplaatst. Vermogenswinst zou in het beste geval enkele pk's zijn, minder verbruik is ook niet bewezen.
Ik heb het vooral gedaan uit financiële overwegingen (je kan ze vinden aan 50 €). Levenslange garantie.
Het olie lmm verhaal is een indianenverhaal, misschien enkel het geval als je er onverantwoord veel olie in spuit bij het reinigen.
mz2601
 
Avatar
 
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 28.05.2013 - 20:51  ·  #8
Heb een K&N filter op mijn amerikaan. Vermogen zal niet toegenomen zijn maar reageert wel beter op het gas. Verbruik was 1 op 6 en is dat nog steeds
Olie spuit je er amper op dus ligt aan de persoon welke het filter ins spuit denk ik.
Bovendien heb je carterventilatie dus komt er ook wat olie via de inlaat naar binnen. Vandaar dat de gaskleppen vervuilen.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 53
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 28.05.2013 - 21:04  ·  #9
@ Typhoon, het olie/lmm probleem is echt geen indianenverhaal (bestonden die dingen in die tijd trouwens al? :bandit: ), diverse internetfora staan namelijk vol met ervaringsdeskundigen. :-/

Een LMM bevat nou eenmaal erg gevoelige electronica die de kleinste verschillen in temperatuur en weerstand meet, en hoe weinig olie er ook in zit er zal altijd wat in de inlaatlucht vernevelen.

Ik hoop natuurlijk wel voor je dat ik ongelijk heb. ^_^

@MZ26001 Een LMM zit direct achter het luchtfilter gemonteerd en zal dus in ieder geval last hebben van de olie uit de carterventilatie! >_< (Of jouw auto moet zijn inlaatlucht terug naar het filter blazen natuurlijk :D )

Kortom ik denk dat alleen oudere (e.v.t. getunede) auto's zonder LMM en turbo er enig voordeel bij zouden kunnen hebben.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 28.05.2013 - 22:31  ·  #10
Heb er één gehad in m'n Puma. Haalt niks uit qua rijden en de gasklep wordt wel degelijk vet. En daarbij: voor dit geld haal je een klein stapeltje filters bij de onderdelenhandel. Lijkt me duidelijk dan...
Mau
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 46
Berichten: 118
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 29.05.2013 - 16:33  ·  #11
Ik heb in de Z4 zelf een Simota luchtfilter liggen.

Bijkomend voordeel daarvan is dat ze niet zijn ingespoten met olie, en je dus niet het risico loopt je LMM te vervuilen. Ze zijn er alleen niet voor de oudere type's V70 / S80, maar pas vanaf de nieuwere modeljaren ...
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 29.05.2013 - 23:22  ·  #12
Quote door Herby

@ Typhoon, het olie/lmm probleem is echt geen indianenverhaal (bestonden die dingen in die tijd trouwens al? :bandit: ), diverse internetfora staan namelijk vol met ervaringsdeskundigen. :-/

Een LMM bevat nou eenmaal erg gevoelige electronica die de kleinste verschillen in temperatuur en weerstand meet, en hoe weinig olie er ook in zit er zal altijd wat in de inlaatlucht vernevelen.

Ik hoop natuurlijk wel voor je dat ik ongelijk heb. ^_^

@MZ26001 Een LMM zit direct achter het luchtfilter gemonteerd en zal dus in ieder geval last hebben van de olie uit de carterventilatie! >_< (Of jouw auto moet zijn inlaatlucht terug naar het filter blazen natuurlijk :D )

Kortom ik denk dat alleen oudere (e.v.t. getunede) auto's zonder LMM en turbo er enig voordeel bij zouden kunnen hebben.


Heb het inderdaad ook hier en daar gelezen, maar meestal ook van horen zeggen. Ik denk als het een echt groot probleem was K&N die filters niet meer aan de straatstenen kwijt kon, maar goed als er zich problemen gaan manifesteren laat ik het hier zeker weten!
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 29.05.2013 - 23:31  ·  #13
De waarheid over luchtmassameters

In Europa krijgen we klachten over de luchtmassameters en dat het K&N filter daarvan de schuld zou zijn. Deze klachten zijn bij navraag bij K&N gelijk aan die ze in de USA kregen. Er zijn er daar zeer veel getest en eigenlijk zijn er daadwerkelijk maar een paar kapot. Ze hebben ook op veel interne service meldingen van verschillende autofabrikanten de hand weten te leggen. In deze service meldingen stond het probleem luchtmassameter. Wat meestal het probleem is; is dat de oliedampen van het carter terug het inlaat systeem inlopen. Dit is ook normaal, bij een draaiende motor worden deze dampen de motor in gezogen en is er geen probleem. Maar bij het afzetten van de motor blijven de dampen dus nog in de inlaat zitten. De dampen bevatten olie restjes en kunnen zich dus afzetten op alle onderdelen van de inlaat, waaronder dus ook de lucht massa meter. Wat zeer veel voorkomt in de USA is dat ze de luchtmassameter reiniger gebruiken en dat het probleem dan weg is. Dan is de oliefilm van de sensor af en probleem weg. Nogmaals de oliefilm is van de motorolie en absoluut niet van onze olie. Bij het rijden met papier filter is dit bijna niet merkbaar, alleen het brandstof verbruik gaat steeds iets omhoog. Wat dan evt de stap zou kunnen zijn is een K&N filter, want die maken de auto toch zuiniger. Bij het plaatsen van het K&N filter is de luchtdoorlaat hoger en moet de luchtmassameter ineens weer werken en dat doet hij niet goed. Dat komt door dat K&N filter nu is de luchtmassameter kapot zegt de dealer dan. Nieuwe luchtmassameter erin en een nieuw papier filter en probleem opgelost. Nee het gevolg van het probleem is opgelost, niet de oorzaak. In de service meldingen staat dat de luchtmassameter schoon gemaakt moet worden en als dat niet werkt vervangen moet worden. Deze meldingen zijn natuurlijk alleen voor de dealers intern, maar worden al gauw tegen de gebruiker van een K&N filter gebruikt als zijnde de schuld van het probleem.

Onzin?
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 30.05.2013 - 07:20  ·  #14
Bij mijn vorige auto was deze luchtmassameter ook stuk bij km stand 75000 (altijd op tijd de papieren filters vervangen). De dealer vertelde mij toen dat het een probleem was bij dat type auto. Kan mij wel voorstellen als ik toen zo'n sportfilter had wat de uitleg zou zijn geweest ;-)
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 53
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: K&N luchtfilters

 · 
Posted: 30.05.2013 - 08:44  ·  #15
@Typhoon

Dit is een interessant verhaal, alleen klinkt het alsof het door de leverancier zelf is geschreven, of is dat niet zo? :-/

Betreft het schoonmaken van de lmm, dit is zeer goed mogelijk als hij nog niet te lang en erg vervuild is, echter als je niet weet wat je doet, kun je hem hierdoor ook naar de "eeuwige jachtvelden" helpen.

Maar zodra je dit goed doet, merk je wel verschil in de loop en het verbruik van de motor. :happy:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0