Luchtinlaat interieur schoonmaken

en interieurfilter: standaard of carbon?

Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Luchtinlaat interieur schoonmaken

· 
Posted: 19.09.2017 - 16:11  ·  #1
Ik heb wat vocht in de auto 's ochtends en zou graag eens de luchtinlaat schoonmaken, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. De plastic parafaan onder de voorruit loshalen, of juist achter het dashboardkastje, of beide?
Mijn bedoeling is vooral om te kunnen bekijken of ik geen troep in de verseluchtleiding / ventilator heb + die evt schoon te maken met de stofzuiger oid, en het pollenfilter te vervangen.

Wat zijn de meningen over een standaardfilter of carbonfilter? Scheelt de helft in prijs.
En dan heeft Bosch nog een speciaal filter met wat extra functies: anti-allergie, fijnstof, anti-schimmel en anti-bacterie... kost niet zoveel meer dan een carbonfilter. Ervaringen hiermee?
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Luchtinlaat interieur schoonmaken

· 
Posted: 19.09.2017 - 16:44  ·  #2
En dan moet je ook nog rekening houden met of je IAQS hebt of niet, dat is weer van belang voor het dikte van het filter en of je carbon of niet nodig hebt.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.09.2017 - 18:39  ·  #3
OK, dat wist ik niet. IAQS is de 'auto' functie op de recirculatie; die sensor die de luchtkwaliteit meet en de recirculatie automatisch regelt als er slechte lucht wordt gemeten toch? Die heb ik, en zelfs zonder foutmelding in VIDA (al weet ik niet of dat veel zegt in dit geval)
Het viel me al op dat er zoveel verschillende vormen filters werden aangeboden.
Hoe weet ik dan zeker welke ik nodig heb voor mijn auto, afgezien van het huidige filter uitnemen?
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 19.09.2017 - 22:13  ·  #4
Het zal ongetwijfeld met de filtering en de beluchting te maken hebben. Dus daarin de oorzaak te zoeken.
Waar je ook mee kunt rekening houden is, dat zodra de dag en nachttemperaturen sterk uiteenlopen, en dus de relatieve vochtigheid tussen dag en nacht sterk fluctueert, er altijd condens in de auto zal ontstaan. In mijn auto staat in dit jaargetijde altijd een kleine vochtvreter. En die moet ik regelmatig legen!
BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 19.09.2017 - 22:19  ·  #5
Quote door folke3

Het zal ongetwijfeld met de filtering en de beluchting te maken hebben. Dus daarin de oorzaak te zoeken.
Waar je ook mee kunt rekening houden is, dat zodra de dag en nachttemperaturen sterk uiteenlopen, en dus de relatieve vochtigheid tussen dag en nacht sterk fluctueert, er altijd condens in de auto zal ontstaan. In mijn auto staat in dit jaargetijde altijd een kleine vochtvreter. En die moet ik regelmatig legen!

De vochtvreter staat hier ook op de achterbank, niet het mooiste gezicht wel effectief, zeker met de labradors als regelmatige natte zwemmers als passagiers!!!!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.09.2017 - 09:14  ·  #6
Bedankt voor de antwoorden tot zover.
Iemand die mij kan vertellen hoe ik best de luchtinlaat kan schoonmaken?

Intussen gevonden waar het pollenfilter zit, goede instructies met foto's op skandix.de: http://www.skandix.de/en/docum…r/3000292/

Hieruit wordt ook duidelijk dat de filterbox 2 delen heeft: het voorste deel (dichtste bij de stoel) is voor het standaardfilter en het achterste deel (dichtste bij de motor) is voor het multifilter/koolstoffilter, en op de foto's worden beide vervangen, dus ik heb blijkbaar 2 filters nodig. Dure grap...

Op skandix.de wordt ook vermeld dat het filter van 25mm hoog voor auto's zonder IAQS is (V70 vanaf 2005), en het filter van 38mm hoog voor auto's mét IAQS; maar het beste is de hoogte van het huidige filter meten (indien dat goed past).

Onderdeelnummers:
Standaardfilter = Volvo 30630752
Koolstoffilter 25mm = Volvo 30630752
Koolstoffilter 38mm = Volvo 30630754
marcus01
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 20.09.2017 - 11:16  ·  #7
Bij mijn weten heb je maar 1 filter nodig. Je mag kiezen welke je erin stopt. Bij Volvo’s met het AQS wordt de koolstofvariant geadviseerd.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.09.2017 - 11:27  ·  #8
Je hebt inderdaad maar 1 filter nodig.
2 is zelfs nadelig, dat belemmerd de doorstroming te veel.

Is er een merkbaar verschil tussen een gewoon- koolstoffilter? Jazeker!
Ik ben begonnen met een gewoon filter. Daarna een koolstoffilter. Die laatste filtert ook echt de vieze luchtjes weg. (Al blijft het bij hevige stank buiten altijd handig de recirculatiestand te gebruiken).

Wel is het aan te raden om binnen de geadviseerde vervangingsinterval het filter een keer schoon te blazen aangezien er zich toch veel troep voor het filter verzameld.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.09.2017 - 19:28  ·  #9
Als je de luchtinlaat beter wilt verschonen, zul je al snel er op uitkomen de aanjagermotor te verwijderen. Dan kun je vanaf dat punt redelijk wat schoonmaken/controleren.
Reken echter wel op een klusje... er zit 1 torxbout waar je moeilijk bij komt.
Met enig verstand, wat basisgereedschap met Torx (zo uit het hoofd T15) dan kom je een heel eind. Met beleid sloop je de boel echt niet zomaar en alles komt ook wel weer in elkaar. Er zijn geen stekkers die op meerdere plaatsen passen e.d. Dus gewoon beginnen zou ik zeggen!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 20.09.2017 - 22:25  ·  #10
De achterste torx schroef is te verwijderen als je de bekleding los haalt of er helemaal uit haalt.

Selected quotes for multi-quoting:   0