D5 luchtinlaat reiniging

 
 
 
 
 
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 20.03.2016 - 09:38  ·  #61
Ik heb wel een kort filmpje geschoten van de rookwolk van mijn auto, zal die eens op YT zetten...
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 20.03.2016 - 10:43  ·  #62
Ook interessant, maar ik bedoelde eigenlijk van binnen in de luchtinlaat zelf, dus een voor -en na situatie.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 20.03.2016 - 10:53  ·  #63
Bij het vervangen van mijn koppelomvormer hebben Martin en ik gekeken hoe de inlaat erbij stond.
Zowel de gasklep, alsmede de inlaat waren nog brandschoon.
Let wel, deze foto is 20.000km na de air-intake gemaakt.



Edit;
Voor de air-intake was deze behoorlijk zwart !
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 20.03.2016 - 11:00  ·  #64
Heb de foto van voor de air-intake teruggevonden.



Misschien niet geheel onbelangrijk te vermelden;
Een air-intake is een inlaat reiniging, dus geen EGR reiniging !
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 20.03.2016 - 12:22  ·  #65
Bigdog, als ik even snel je laatste zin lees denk ik heus wat is het nut ervan dan. Je bedoelt het waarschijnlijk anders dan je het schrijft.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 20.03.2016 - 18:56  ·  #66
Nee, ik bedoel het precies zoals ik het schrijf.
Wel is het zo, dat als er toeren worden gemaakt, de reiniger automatisch in de EGR terechtkomt.
Verklaart meteen waarom enige tijd op toeren draaien zo belangrijk is.
Goed in de gaten houden dus, als je een air-intake laat doen.
Sluit je nadien de EGR af, dan is geen enkele reiniging van deze meer interessant.

Zie vrij vaak voorbij komen dat mensen ervan uitgaan dat je met de air-intake ook meteen de EGR reinigd, maar dit klopt niet, vandaar.
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 23.03.2016 - 07:00  ·  #67
Deze foto's zijn van een benzine auto toch?
Mooi resultaat. Maar ik was meer benieuwd naar een diesel. Daar waar dit topic ook over begon, die sterk vervuilde d5 van BIGW. Ik Ben benieuwd of een d5oom zo mooi schoon wordt.
BIGW zou de camera meenemen naar de Meeting bij Volvotune? Zijn er nog opnames gemaakt?
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 23.03.2016 - 10:01  ·  #68
Heb wel een poging gedaan in een D5 van 2002, gelijk aan de mijne, echter door de constructie van de ingang van de lucht inlaat wordt de camera direct vuil, git zwart dus einde beeld.
Ik weet niet wat voor D jij rijdt Ronald, bij de D5 2,4 met grote zwarte cover kun je zelf de deksel openen, bij de gene met wervelklep er in, de wat latere modellen schijnt dit minder eenvoudig te kunnen.
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 23.03.2016 - 12:30  ·  #69
Ik heb het 2007 model, de 185 pk.
Die is dus wat minder eenvoudig te doen. Ik heb geen idee hoe vervuild hij is.
Vraag me ook af wanneer de vervuiling een probleem gaat vormen. De Turbo drukt de lucht er immers wel in.
Er wordt zeer enthousiast gedaan over de airintake reiniging, maar ik krijg maar geen antwoord op de eerder gestelde vragen: maakt het echt een aanzienlijke vervuiling bij een dieselmotor schoon en wat doet het met de motor (kleppen verbrandingskamers en roetfilter). Dat krijgt immers zeer veel te verwerken. Dat maakt mij sceptisch om, zou het al nodig zijn, voor deze methode te kiezen.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 23.03.2016 - 15:39  ·  #70
Ronald,
Bij jouw motor is het ook wel vrij eenvoudig te doen:
Gewoon de bocht die naar het zwarte kleppendeksel loopt verwijderen en je ziet direct in welke staat een en ander is.
Het enige wat je niet echt kan reinigen is de (watergekoelde) egr matrix. Deze zit te goed weggestopt om te kunnen reinigen.
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2792
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Egr koeler

 · 
Posted: 23.03.2016 - 17:03  ·  #71
Luchtfilter er compleet uit en lmm en je kunt de egr-koeler ertussenuit pielen....
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 23.03.2016 - 20:23  ·  #72
Quote door Ronald5

Vraag me ook af wanneer de vervuiling een probleem gaat vormen. De Turbo drukt de lucht er immers wel in.


Even een wedervraag;
Waar gaat meer lucht doorheen (evt. met turbo) een gat van een centimeter, of een gat van 10 centimeter ?
Een turbo drukt wel door, maar kan door zijn druk ook juist averechts werken en extra smeer in de inlaat persen.
Bij sterke vervuiling doet een air-intake erg veel.
Bij een redelijk schoon inlaat traject (zie je niet vaak,) zal het verschil kleiner zijn, of zelfs nauwelijks merkbaar.
Wel is het belangrijk hoe de air-intake wordt uitgevoerd.
Je wilt immers een schone inlaat, dus controle tijdens dit proces is ook belangrijk.
Kan in bepaalde gevallen net het verschil maken.
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 23.03.2016 - 22:17  ·  #73
Tja natuurlijk gaat er meer lucht door een buis van 10 cm tov 1 cm.
Maar uiteindelijk is er aan het einde van het inlaattraject een verbrandingskamer die met lucht moet worden gevuld. Het lijkt me niet dat de verbrandingskamer meer gevuld wordt bij (turbo)druk x met een schone inlaat dan met een vervuilde.
Als de doorgang dunner is geworden door vervuiling zal de lucht sneller stromen dan bij een schone inlaat, bij een geblazen motor. Of zie ik dat verkeerd?
Op enig moment zal de vervuiling wel zodanig ernstig kunnen worden, dat het de werking van de motor nadelig gaat beïnvloeden. Dan wordt het dus schoonmaken.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 23.03.2016 - 22:54  ·  #74
Mijn ervaring met de D5 met schone air intake is dat het roken van de auto bij snel versnellen nu stukken minder is. Ik denk dat de turbo bij hogere druk in combinatie met warme motor gedeeltes van de vervuiling mee de motor inperkt, wat dan weer rook aan de achterzijde geeft.
En natuurlijk geeft een schone luchtinlaat minder weerstand en daarom dus meer lucht in de verbrandingskamer, en kan de netto opbrengst hoger zijn dan indien de turbo ook nog de weerstand van de vervuiling moet overbruggen.
Ik ben van mening dat een groot aantal vage klachten betreffende loop van de diesel, en vermogens klachten met de staat van de luchtinlaat verband houden, en inden je langere tijd van de auto wilt genieten dit een zeer zinvolle investering is.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 23.03.2016 - 23:27  ·  #75
Quote door Ronald5

Tja natuurlijk gaat er meer lucht door een buis van 10 cm tov 1 cm.
Maar uiteindelijk is er aan het einde van het inlaattraject een verbrandingskamer die met lucht moet worden gevuld. Het lijkt me niet dat de verbrandingskamer meer gevuld wordt bij (turbo)druk x met een schone inlaat dan met een vervuilde.
Als de doorgang dunner is geworden door vervuiling zal de lucht sneller stromen dan bij een schone inlaat, bij een geblazen motor. Of zie ik dat verkeerd?
Op enig moment zal de vervuiling wel zodanig ernstig kunnen worden, dat het de werking van de motor nadelig gaat beïnvloeden. Dan wordt het dus schoonmaken.


De vraag, of de vulling van de cilinder gelijk blijft bij een vervuilde inlaat t.o.v. een schone inlaat laat zich eenvoudig verklaren. De druk x volume is een constante (Wet Boyle Gay Lussac) . De turbo gaat (bij gelijkblijvend toerental) niet meer kilo's lucht verplaatsen in geval van een vervuilde inlaat, dus de vulling zal afnemen, naarmate het inlaattraject afneemt. De lucht zal door de versmalde inlaat niet sneller stromen, simpelweg omdat de turbo niet sneller zal draaien. Immers die is uitlaat gerelateerd.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0