Ik denk dat het grotendeels wel klopt wat Folke zegt.
Echter, de tegendruk/weerstand aan de uitlaatzijde van de turbo zal wel toenemen omdat een smallere buis meer weerstand oplevert. Daarbij is dunner niet per sé slechter, als we het voorbeeld van de waterleiding/afvoer erbij nemen. Veel mensen denken dat groter beter is, maar dat beinvloed weldegelijk de stroomsnelheid!
Voor de turbo zal er een optimale flow berekend zijn, die zeer waarschijnlijk laminair is. Wanneer nu de diameter verkleind wordt en de turbo evenveel lucht blijft verplaatsen, zal dat ergens heen moeten.
Ruwweg zie ik dan twee opties: óf de turbo gaat langzamer draaien (lees met meer weerstand), waardoor de luchtstroom beperkt wordt, óf hij blijft gelijk draaien en de verplaatste hoeveelheid lucht zal dus door een kleiner volume heen moeten. In dat laatste geval is het zeer aannemelijk dat we in plaats van laminaire flow een turbulente flow krijgen! Turbulente flow is iets wat je in de meeste gevallen niet wilt omdat het nogmaals extra weerstand genereert (extra wervelingen) en vermoedelijk dus ook tegendruk.
Hoe dan ook lijkt het me logisch dat de situatie niet meer optimaal is en de motor daardoor minder goed zal lopen... TENZIJ men bij Volvo niet de goede diameter voor de buis heeft berekend, maar dat lijkt me sterk
Overigens, ik ben geen expert op dit gebied, dus feel free om me te verbeteren als dat nodig is! :shame:
Eerst maar eens zien dat ik het vak Physical Transport Phenomena 1 in het komende blok ga halen
Echter, de tegendruk/weerstand aan de uitlaatzijde van de turbo zal wel toenemen omdat een smallere buis meer weerstand oplevert. Daarbij is dunner niet per sé slechter, als we het voorbeeld van de waterleiding/afvoer erbij nemen. Veel mensen denken dat groter beter is, maar dat beinvloed weldegelijk de stroomsnelheid!
Voor de turbo zal er een optimale flow berekend zijn, die zeer waarschijnlijk laminair is. Wanneer nu de diameter verkleind wordt en de turbo evenveel lucht blijft verplaatsen, zal dat ergens heen moeten.
Ruwweg zie ik dan twee opties: óf de turbo gaat langzamer draaien (lees met meer weerstand), waardoor de luchtstroom beperkt wordt, óf hij blijft gelijk draaien en de verplaatste hoeveelheid lucht zal dus door een kleiner volume heen moeten. In dat laatste geval is het zeer aannemelijk dat we in plaats van laminaire flow een turbulente flow krijgen! Turbulente flow is iets wat je in de meeste gevallen niet wilt omdat het nogmaals extra weerstand genereert (extra wervelingen) en vermoedelijk dus ook tegendruk.
Hoe dan ook lijkt het me logisch dat de situatie niet meer optimaal is en de motor daardoor minder goed zal lopen... TENZIJ men bij Volvo niet de goede diameter voor de buis heeft berekend, maar dat lijkt me sterk
Overigens, ik ben geen expert op dit gebied, dus feel free om me te verbeteren als dat nodig is! :shame:
Eerst maar eens zien dat ik het vak Physical Transport Phenomena 1 in het komende blok ga halen