D5 luchtinlaat reiniging

 
 
 
 
 
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 24.03.2016 - 11:07  ·  #76
Ik denk dat het grotendeels wel klopt wat Folke zegt.
Echter, de tegendruk/weerstand aan de uitlaatzijde van de turbo zal wel toenemen omdat een smallere buis meer weerstand oplevert. Daarbij is dunner niet per sé slechter, als we het voorbeeld van de waterleiding/afvoer erbij nemen. Veel mensen denken dat groter beter is, maar dat beinvloed weldegelijk de stroomsnelheid!
Voor de turbo zal er een optimale flow berekend zijn, die zeer waarschijnlijk laminair is. Wanneer nu de diameter verkleind wordt en de turbo evenveel lucht blijft verplaatsen, zal dat ergens heen moeten.
Ruwweg zie ik dan twee opties: óf de turbo gaat langzamer draaien (lees met meer weerstand), waardoor de luchtstroom beperkt wordt, óf hij blijft gelijk draaien en de verplaatste hoeveelheid lucht zal dus door een kleiner volume heen moeten. In dat laatste geval is het zeer aannemelijk dat we in plaats van laminaire flow een turbulente flow krijgen! Turbulente flow is iets wat je in de meeste gevallen niet wilt omdat het nogmaals extra weerstand genereert (extra wervelingen) en vermoedelijk dus ook tegendruk.
Hoe dan ook lijkt het me logisch dat de situatie niet meer optimaal is en de motor daardoor minder goed zal lopen... TENZIJ men bij Volvo niet de goede diameter voor de buis heeft berekend, maar dat lijkt me sterk :sleep:

Overigens, ik ben geen expert op dit gebied, dus feel free om me te verbeteren als dat nodig is! :shame:
Eerst maar eens zien dat ik het vak Physical Transport Phenomena 1 in het komende blok ga halen >_<
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 24.03.2016 - 11:52  ·  #77
Wow het wordt nu wel heel technisch :-)
1 ding Snap ik niet. De turbodruk wordt toch gereguleerd?
Zeg tot max 1.5 bar overdruk? Dat zou betekenen dat er overcapaciteit is. Er wordt dus de geprogrammeerde door de ecu gewenste druk opgebouwd. Vervuild inlaattraject of niet, dat blijft gelijk. Toch?
In dat geval stroomt of de lucht sneller of er wordt meer lucht afgelaten om de druk niet te hoog te laten oplopen (en dus bereikt iets minder lucht de verbrandingskamer?)
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 24.03.2016 - 12:05  ·  #78
Een turbo is te vergelijken met een pomp, en daarbij behoort een pompkrome e daarin is een werkt punt bepaald. Als je de flow verandert wijzigt ook het werkpunt. Als het werkpunt meer da 10% afwijkt neemt het rendement met kwadratisch verhouding t o v de flow af.
klaa3240
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hellevoetsluis
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 17.04.2016 - 04:54  ·  #79
:sick: Als je weet waar ie oorspronkelijk voor bedoeld was, die EGR klep, had je dit niet geroepen. Probleem is alleen dat de techniek, bij Volvo en vele andere merken, niet voldoende geperfectioneerd is...waardoor je dit soort problemen krijgt.

Hoezo techniek ??????
EGR is waanzin. een dieselmotor zijn Eigen uitlaatgassen op laten vreten om alleen de thermische NOx te verlagen?
daar zijn andere methoden voor.
akamp1
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Air-intake MMTS Denekamp-Oldenzaal

 · 
Posted: 08.06.2016 - 07:48  ·  #80
Gisteren de hele dag bij Martin Oolderink van MMTS geweest. De wervelklep van mijn v70 2005 moest worden vervangen en daarvoor het klepdeksel verwijderd. Uiteraard moesten de verstuivers worden verwijderd om het deksel te kunnen openen. Dat zat even tegen maar als je Martin bezig ziet dan weet je al snel dat hij niet opgeeft. Na anderhalf uur had hij alle vijf de verstuivers eruit. Alles gereinigd op professionele wijze en teruggezet. Twee verstuivers vervangen. Ook de gloeispiralen eruit en het hele boeltje schoongespoeld en geblazen. Alles teruggezet, EGR systeem en gashuisklep ook gereinigd wat een troep zat daar in. Vervolgens over naar het leuke deel en de motor aan het infuus gelegd en een Air-Intake gedaan. De motor twee uur laten draaien totdat alle vloeistof van BG er doorheen was gegaaan en opgebrand, Grappig dat de auto loopt op die vloeistof. Naderhand alles weer in originele staat gezet. het systeem ingelezen en gereset en toen konden we rijden. Even de snelweg op en Duitsland in, je weet niet wat je merkt. De auto voelt als nieuw, heeft weer power onderin en je gaspedaal reageert direct. Het was een lange dag maar een geweldige ervaring. Martin heeft alles laten zien wat er gebeurde en ik stond er met mn neus bovenop. Martin heeft liefde voor zn werk dat is overduidelijk. Wat een geduld om alles te repareren. Ik ga een goede zomer tegemoet dankzij Martin Oolderink van MMTS. Geweldig! :D
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 09.06.2016 - 22:13  ·  #81
Was vorige week voor werk in de buurt van MMTS, even aan geweest bij Martin, was natuurlijk weer in de weer met Volvo's.
Mijn probleem over het zwart roken uitgelegd, en aangegeven at ik er van overtuigd was dat de slangen lucht dicht waren
Martin gaf toen aan dat hij toch dacht aan een lek in de lucht toevoer, met de toevoeging erbij dat het lek na de turbo zou moeten zitten, en dat je er waarschijnlijk met rook achter kon komen waar deze zou lekken.

Vandaag de slang net onder de turbo los gehaald, en daar een service stofzuiger op aangesloten welke ook kan blazen. Hier mee de afgaande kant van de turbo inclusief de interkoeler en de luchtintake onder druk gezet, en vervolgens met lekspray gezocht, en ja hoor, de blindplaat tussen mijn EGR en de luchtintake bleek te lekken!!!

Hier een pakking tussen gezet, en testen....... en ja hoor het beest is terug.

Nu meteen de BG cleaner in de tank en af getankt, morgen een ritje 250 kilometer, en weer met grijns.

Kan nu tenminste de witte caravan er weer achter hangen.. :D

Gr. Wibo
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 15.06.2016 - 22:42  ·  #82
Ik vond voor de Euro4 EGR het volgende instructiefilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=XNcg9vTrVUw
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: D5 luchtinlaat reiniging

 · 
Posted: 14.02.2017 - 16:11  ·  #83
Ik heb laatst ook eens de plastic bocht van EGR naar inlaatspruitstuk losgetrokken om te kijken hoeveel roet daar in zit bij mijn 2.4d met 240.000km.
Nu zijn de rij-omstandigheden hier wel wat gunstiger voor de motoren dan in NL denk ik: veel bochten en hellingen, waardoor het motorgebruik veel minder constante deellast is, en er denk ik toch minder snel vervuiling ontstaat.
Bijv. op weg terug naar huis van het werk, heb ik op de snelweg een helling van een km. of 4 lang, waar de motor typisch tussen de 9.x en 11 liter/100km draait (125kmu op de teller in de 6e versnelling; ~2250 toeren) dus dan moet hij er wel iets harder aan trekken dan op de platte weg (6-7 l / 100).

Eruit halen is makkelijk: aan beide uiteinden 2 slangklemmen losdraaien en de rubber koppelstukken opschuiven. Dan kun je de bovenkant van de buis (die tegen het inlaatspruitstuk aanligt) naar je toe draaien (onder het inlaatspruitstuk weg) en dan trek je hem er zo uit.

Zat aardig wat aangekoekte troep in, maar ook weer niet zo erg als ik op sommige andere foto's zie. Ik schat een halve centimeter rondom. Wel droog, ik had verwacht dat het vettiger zou zijn.
Dat heb ik eruit gekrabt met een platte schroevendraaier en wat uitgewassen met remmenreiniger, zoals op het filmpje. Het meeste komt er in brokjes uit, dat gaat vrij eenvoudig. Ook een heel klein beetje losgebikt in de uitlaat van de EGR, maar toen bedacht ik mij dat als ik het niet goed schoon kan maken, de kans bestaat dat er een losliggend brokje in z'n geheel de motor in kan vliegen met kans op klepschade etc. Dus maar zo goed en kwaad als het ging uitgezogen met de stofzuiger om alle losliggende troep weg te krijgen, en de boel weer teruggebouwd. Geen verbetering gemerkt, ook niet verwacht want inlaat en EGR zitten nog even dicht.
Wel verslikte de motor zich 1x in iets (toch een brokje?) na de eerste start, daarna verder niets meer gemerkt.

Hierbij een snel plaatje van de roet, verzameld in een wit plastic zakje:

Toch een klein bakje van de chinees zowat vol, zal ik maar zeggen. De moeite waard.

De EGR schoonmaken ben ik nog niet aan begonnen, daar moet ik nog wat moed en tijd voor verzamelen. Toch vraag ik mij ook wel af hoe de wervelkleppen eruit zien (zal allicht hetzelfde zijn) en die geven grotere problemen als ze dichtkoeken, maar zijn ook niet makkelijk schoon te maken voor de doe-het-zelver. En nee, een intake-reiniger heb ik hier nog niet gevonden...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0