Erg duur is hij niet, vaak rond de €75. Je kunt hem gewoon los uit het huis schroeven, twee mini schroefjes. Productie datum staat er wel op met een datumcode, althans bij de mijne. Als je in de sensor van dichtbij bekijkt zie je één verdikking die normaal bruin is van de hars, dit is de temperatuur meter, deze wordt nog wel eens zwart, maar schoonmaken heeft geen effect op de werking. Als je dan in de schacht kijkt zie je twee mini weerstandjes zitten, deze meten de lucht flow. Als je daar aan gaat zitten is de kans groot dat de sensor sneuvelt.
Of je hem preventief vervangt moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar ik ben niet van het vervangen als er geen symptomen zijn. Wel is het lastig te achterhalen wat de juiste waarden zijn die een LMM moet geven in bepaalde situaties. Er zit een temperatuurmeter en een luchtflow / luchtmassa meter in de Denso DMA-0113.
mijn metingen:
luchtmassa:
stationair: 2,8 - 3,5 g/s
23 km/u (gps), 1500 rpm: 5,6 - 8 g/s
42 km/u (gps), 1730 rpm: 7 - 11,0 g/s
77 km/u (gps), 1850 rpm: 12,0 - 15 g/s
94 km/u (gps), 2250 rpm: 15,5 - 17,7 g/s
104 km/u (gps), 2500 rpm: 19,2 - 20,5 g/s
de flow varieert enorm afhankelijk van de last, maar heb geprobeerd een zo constant mogelijke situatie te creëren.
De lucht temperatuur begint bij mij bij koude start bij de buiten temperatuur met een verschil van +/- 3 graden celcius. Na 60 km was de inlaat temperatuur gisteren ongeveer 35 graden celcius, zo'n 15 tot 20 graden hoger dan omgevingstemperatuur. Deze waarde is wel stabiel en klimt er langzaam naartoe. Bij stilstand bij een stoplicht oid klimt de waarde langzaam verder op en daalt dan weer als de snelheid weer toeneemt.
Van deze temperatuur waarden ben ik onzeker wat deze zou moeten zijn bij mijn auto zonder turbo. Bij een auto met turbo en intercooler zullen de waarden volledig anders zijn.
Ik vraag me af of de luchttemperatuur écht 35 graden is, of dat de sensor gewoon opwarmt in de motorruimte en daarmee een foute waarde afgeeft. Het kan natuurlijk ook zijn dat de lucht gewoon net zo hard opwarmt onder de motorkap, alhoewel me dat sterk lijkt.
Ik heb met onze kleine Nissan Micra deze temperatuur metingen ook gedaan, maar die geeft vele lagere waardes, zo'n 2 tot 5 graden hoger dan omgevingstemperatuur. Deze auto heeft dan ook een ander inlaat traject.
Is er iemand die deze metingen ook zou kunnen proberen te doen en dan te vergelijken? ik heb deze metingen gedaan met Torque en mijn ELM327 OBD Dongle. Bijgaand een screenshot van mijn scherm. Hierbij moet je niet kijken naar mijn LTFT waarde, dit is een meting van vóór mijn lpg injector revisie. Nu is die rond de nul, maar de LMM geeft gelijke waarden.
Of je hem preventief vervangt moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar ik ben niet van het vervangen als er geen symptomen zijn. Wel is het lastig te achterhalen wat de juiste waarden zijn die een LMM moet geven in bepaalde situaties. Er zit een temperatuurmeter en een luchtflow / luchtmassa meter in de Denso DMA-0113.
mijn metingen:
luchtmassa:
stationair: 2,8 - 3,5 g/s
23 km/u (gps), 1500 rpm: 5,6 - 8 g/s
42 km/u (gps), 1730 rpm: 7 - 11,0 g/s
77 km/u (gps), 1850 rpm: 12,0 - 15 g/s
94 km/u (gps), 2250 rpm: 15,5 - 17,7 g/s
104 km/u (gps), 2500 rpm: 19,2 - 20,5 g/s
de flow varieert enorm afhankelijk van de last, maar heb geprobeerd een zo constant mogelijke situatie te creëren.
De lucht temperatuur begint bij mij bij koude start bij de buiten temperatuur met een verschil van +/- 3 graden celcius. Na 60 km was de inlaat temperatuur gisteren ongeveer 35 graden celcius, zo'n 15 tot 20 graden hoger dan omgevingstemperatuur. Deze waarde is wel stabiel en klimt er langzaam naartoe. Bij stilstand bij een stoplicht oid klimt de waarde langzaam verder op en daalt dan weer als de snelheid weer toeneemt.
Van deze temperatuur waarden ben ik onzeker wat deze zou moeten zijn bij mijn auto zonder turbo. Bij een auto met turbo en intercooler zullen de waarden volledig anders zijn.
Ik vraag me af of de luchttemperatuur écht 35 graden is, of dat de sensor gewoon opwarmt in de motorruimte en daarmee een foute waarde afgeeft. Het kan natuurlijk ook zijn dat de lucht gewoon net zo hard opwarmt onder de motorkap, alhoewel me dat sterk lijkt.
Ik heb met onze kleine Nissan Micra deze temperatuur metingen ook gedaan, maar die geeft vele lagere waardes, zo'n 2 tot 5 graden hoger dan omgevingstemperatuur. Deze auto heeft dan ook een ander inlaat traject.
Is er iemand die deze metingen ook zou kunnen proberen te doen en dan te vergelijken? ik heb deze metingen gedaan met Torque en mijn ELM327 OBD Dongle. Bijgaand een screenshot van mijn scherm. Hierbij moet je niet kijken naar mijn LTFT waarde, dit is een meting van vóór mijn lpg injector revisie. Nu is die rond de nul, maar de LMM geeft gelijke waarden.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).