M56 schiet uit derde versnelling

Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 23
Subject:

M56 schiet uit derde versnelling

· 
Posted: 28.09.2021 - 16:19  ·  #1
Ik heb al een hele poos dat mijn M56 heel zo nu en dan uit de derde versnelling schiet. Dit gebeurde alleen wanneer ik een rotonde linksom nam in zijn derde, of een linker bocht nam, niet altijd, wel met enige regelmaat. Als ik het in de tweede of vierde doe is geen probleem. Ook niet als ik de eerste afslag neem of een rechterbocht.

Helaas is het zo dat het de laatste tijd steeds vaker voor komt. Ook wanneer ik een constante snelheid aan houd op een recht stuk in deze derde versnelling, dan kruipt hij er als het ware uit en blijft hij hangen tussen de versnelling en neutraal. Dan krijg je dat lekkere schuurende geluid...😖
Het gebeurt dus alleen als ik een linkerbocht oid neem of een constante snelheid aan houd op een rechtstuk, optrekken voor de snelweg bijvoorbeeld heb ik er geen last van. Wel wil hij er soms niet in als ik wil overschakelen naar zijn 3 als ik midden in een bocht zit.

-Versnellingsbak olie is vorig jaar vervangen net als de koppeling en vliegwiel.
-Versnellingsbak is de originele als het goed is (399.xxxkm)
Vanavond lees ik hem uit met VIDA zodat ik het exacte type nummer weet van de versnellingsbak.

Als iemand hier met deze symptomen ervaring heeft en eventueel zelfs een oplossing heeft, dan hoor ik het heel graag!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: M56 schiet uit derde versnelling

· 
Posted: 28.09.2021 - 17:10  ·  #2
Misschien is de versnellingsbak nog wel goed, maar de verbinding tussen pook en bak niet meer. De auto van mijn vrouw had versleten schakelrubbers en ook dit soort verschijnselen. Met schakelrubbers bedoel ik in dit geval de rubbers tussen de schakelarmpjes buitenop de bak, en de kabels of stangetjes die naar de pook lopen.
Je zou eens op de bak moeten kijken hoe die verbindingen bij de Volvo zitten. Hiervoor moet je wellicht de luchtfilterbak of accubak weghalen als die boven de versnellingsbak zit. Dan iemand laten schakelen in de auto, en zien hoe die kabels de armpjes op de bak bewegen. Wellicht zie je dan, als de 3e versnelling wordt ingeschakeld, dat er speling op de verbinding zit (die speling zou ook onder de pook kunnen zitten, hoeft niet per se aan de versnellingsbak kant te zijn).
Bij de auto van mijn vrouw was het duidelijk te zien dat de pook de kabels wel goed bewoog, maar dat die beweging door het versleten rubber niet goed werd doorgegeven aan de armpjes op de bak, waardoor de versnelling niet goed werd ingeschakeld. Rubbers vervangen voor een paar euro, en probleem opgelost.

Het zou ook kunnen zijn dat je versleten motorsteunen hebt die aan dit probleem bijdragen, waardoor de motor (met versnellingsbak eraan vast) in bochten naar links zover overhelt (terwijl de pook niet beweegt) dat de speling op de schakelverbinding genoeg is om de bak uit de versnelling te trekken (of wellicht zat hij toch al niet zo goed in de versnelling door versleten rubbers... zie hierboven)
Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.09.2021 - 22:36  ·  #3
Quote door Bolbo

Misschien is de versnellingsbak nog wel goed, maar de verbinding tussen pook en bak niet meer. De auto van mijn vrouw had versleten schakelrubbers en ook dit soort verschijnselen. Met schakelrubbers bedoel ik in dit geval de rubbers tussen de schakelarmpjes buitenop de bak, en de kabels of stangetjes die naar de pook lopen.
Je zou eens op de bak moeten kijken hoe die verbindingen bij de Volvo zitten. Hiervoor moet je wellicht de luchtfilterbak of accubak weghalen als die boven de versnellingsbak zit. Dan iemand laten schakelen in de auto, en zien hoe die kabels de armpjes op de bak bewegen. Wellicht zie je dan, als de 3e versnelling wordt ingeschakeld, dat er speling op de verbinding zit (die speling zou ook onder de pook kunnen zitten, hoeft niet per se aan de versnellingsbak kant te zijn).
Bij de auto van mijn vrouw was het duidelijk te zien dat de pook de kabels wel goed bewoog, maar dat die beweging door het versleten rubber niet goed werd doorgegeven aan de armpjes op de bak, waardoor de versnelling niet goed werd ingeschakeld. Rubbers vervangen voor een paar euro, en probleem opgelost.

Het zou ook kunnen zijn dat je versleten motorsteunen hebt die aan dit probleem bijdragen, waardoor de motor (met versnellingsbak eraan vast) in bochten naar links zover overhelt (terwijl de pook niet beweegt) dat de speling op de schakelverbinding genoeg is om de bak uit de versnelling te trekken (of wellicht zat hij toch al niet zo goed in de versnelling door versleten rubbers... zie hierboven)

Dat eerste lijkt me dan het meest logisch aangezien het bij het tweede stukje (de motorsteun) ook gebeurd wanneer ik op een constante snelheid rijd, het lijkt me dan niet dat de bak zoveel kantelt dat hij er daardoor uit schiet. Ik zal zsm een afspraak maken met mijn garage, dan weet ik ook zeker dat het goed zit
Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.09.2021 - 21:48  ·  #4
Ik heb de auto uitgelezen en hij geeft aan dat ik de versnellingsbak heb met de code 'M56L2'. Kan iemand mij uitleggen welke verschillende versnellingsbakken er zijn onder de M56? Ik weet dat er ook een M56H is maar daar houd het wel bij op. Moet ik perse een M56L2 er onder doen mocht het nodig zijn?
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 30.09.2021 - 06:44  ·  #5
Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.09.2021 - 19:56  ·  #6
Quote door martijn-a

Hi,
Blijkbaar heeft het met gear ratio te maken:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/124605-m56h-vs-m56l/

Kan je misschien uitleggen welk type m56 beter is voor welk type rijgedrag? Ik ben er zelf niet echt bekend mee namelijk 😅
Ik vind zelf in ieder geval brandstofgebruik en toerental het belangrijkst aangezien ik een hele hoop snelweg kilometers rijdt. Top snelheid maakt me niet zoveel uit, zelfde geld voor acceleratie maar als ik moest kiezen ging ik voor acceleratie.
Laurens V70n fan
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 31
Subject:

· 
Posted: 30.09.2021 - 20:34  ·  #7
The M56H has a longer first and second gear

The M56L has shorter first and second

M56 has a longer final drive ratio

Other than that they are exactly the same (Except minor mechanical differences, IE plastic shifter forks on the Ls)

IN SHORT

M56h=better low end

M56l=better top end

Gebruik maar Google Translate als je dit niet kan lezen.
Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.09.2021 - 22:35  ·  #8
Quote door Laurens V70n fan

Other than that they are exactly the same (Except minor mechanical differences, IE plastic shifter forks on the Ls)

IN SHORT

M56h=better low end

M56l=better top end

Dus als ik het goed heb begrepen zou ik het beste een 'M56' kunnen kiezen vanwege de lagere final drive ratio. Aangezien dit beter is voor het verbruik. Karren etc trekken doe ik toch niet aan.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 05:32  ·  #9
Zo lees ik het ook.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 08:23  ·  #10
Quote door Hedzerd21

Quote door Laurens V70n fan

IN SHORT

M56h=better low end

M56l=better top end

Dus als ik het goed heb begrepen zou ik het beste een 'M56' kunnen kiezen vanwege de lagere final drive ratio. Aangezien dit beter is voor het verbruik. Karren etc trekken doe ik toch niet aan.

Let er wel op dat je dan wel b.v. eerder moet terugschakelen, of dat de auto in zijn hoogste versnelling minder hard loopt op top.
Eerlijk gezegd zou ik het gewoon lekker origineel houden... En anders ook goed uitzoeken of er verschil zit tussen een dieselbak en een benzinebak (een benzine draait grofweg 1,5x zoveel toeren, dus zal een andere verhouding hebben).
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 01.10.2021 - 21:00  ·  #11
kan uit eigen ervaring zeggen dat het niet veel verschil maakt tussen beide bakken...

Selected quotes for multi-quoting:   0