M58 - Versterken

Wat zijn de opties

Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

M58 - Versterken

· 
Posted: 30.12.2024 - 20:37  ·  #1
Zoals in mijn webdagboek te lezen is, blijkt de M58 die ik heb liggen kapot.

Nu kan ik een aantal richtingen op, maar ik weet nog niet welke. Ik hoop dat er wat kennisdragers hier op het fora zijn die kunnen meedenken.

1. De huidige M58 reviseren, versterken en een LSD erin.
Behoorlijk prijzig. Alleen een LSD is al €1200. En deze is alleen voor de M66 te krijgen (nu 'out of stock' bij Quaife). Die moet dan nog aangepast worden om in een M58 te passen. Het is eerder gedaan. Maar da kost duur. Weet iemand nog een ander bedrijf die LSD's bouwt voor deze bakken?
2. Gokken op een andere M58.
Tussen de €300 en €700 te vinden. Maar er zijn verscheidene varianten in omloop. Sommige hebben een andere sleeve voor de haakse overbrenging, sommige hebben een ander boutpatroon voor het oudere type haakse overbrenging, sommige hebben andere hoeveelheid tanden op de input as. Dus los van het feit dat het lastig is om een M58 te vinden voor een goeie prijs, is het helemaal lastig om een te vinden die overeenkomt met mijn koppelingsplaat en haakse overbrenging. Met een beetje pech moet ik die beide ook nog een keer vervangen.
3. M66 AWD.
Kost ook duur! Maar wel tussen de €800 en €1200 te vinden. Maar dan moet ik nog uitvogelen hoe ik 'm niet per ongeluk in zijn achteruit zet, gezien ik de Solenoid niet heb die dit voorkomt wanneer de auto rolt.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: M58 - Versterken

· 
Posted: 31.12.2024 - 12:37  ·  #2
Inmiddels heb ik het één en ander uitgezocht. De enige fabrikant die LSDs maakt voor de M56, M66 en M66awd is Quaife. Ze maken hem dus niet voor de M58. Maar als je dan even de technische specificaties bekijkt, is vrij gemakkelijk te zien dat je de M66awd LSD kunt aanpassen om in de M58 te passen.

Het enige verschil tussen een M56 en M66fwd LSD is de L4 maat. Dus; als de L4 maat van de M66 een beetje afgedraaid wordt kan deze in een M56.

Als we vervolgens naar de L4 maatvoering van de M66 FWD kijken, zien we dat deze qua maten grotendeels overeenkomst met de FWD versie, tot je bij de 45 tands spline en bijbehorend lager komt uiteraard. Dat doet me vermoeden dat je een M66 awd ook gewoon kunt afdraaien om in een M58 te passen.

En dan als kers op de taart deze video, waarin de maker exact beschrijft wat ik hierboven ook heb staan.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Q4LFgHAzYfw&t=1286s[/youtube]
VIDEO

M56

M66 fwd

M66awd
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 31.12.2024 - 13:11  ·  #3
Tja dat zijn pittige prijzen...
Is het geen optie om de huidige M58 te openen om te kijken wat er mis is?
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.12.2024 - 13:27  ·  #4
Zeker! Dat ga ik sowieso ook doen. Maar dan moet eerst de bak onder de auto vandaan. En daar heb ik nu niet de tijd en ruimte voor. Ik ben inmiddels aardig wat wijzer geworden, en zo spannend zijn versnellingsbakken eigenlijk helemaal niet. De toleranties en preload komt heel precies, maar prima te meten en aan te passen. Het klinkt als een kapot lager in mijn M58, maar op zich maak ik me niet zo'n zorgen om schade aan de de tandwielen, want ik heb nog wel een paar M56 bakken liggen met verschillende overbrengingen. Het enige wat intact moet blijven is de behuizing van de M58. Dan kan ik zelf met de verschillende M56 bakken wel een tandenset combineren om een heerlijk lange 5e versnelling te maken voor snelweg cruisen, maar lekker korte 1234 voor goeie acceleratie.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 31.12.2024 - 15:01  ·  #5
Zo'n zelf geconfigureerde bak klinkt wel als een feestje!
Inderdaad met monteren zorgen dat je alle informatie bij elkaar hebt, dan is het slechts nog maar een beetje spannend. :lol:

Maar dan wat te doen kwa lsd?
Iets wat zo duur is en dan nog moeten aanpassen is wel iets waar ik over wakker zou kunnen liggen... :-/
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.12.2024 - 16:22  ·  #6
Tuurlijk, het blijft wel spannend. Maar super moeilijk is het nou ook weer niet en ik heb geen haast. En met genoeg geduld is iedere lastige klus gewoon te klaren.

Qua LSD kan ik een paar kanten op. Ik wil wel bij de M58 blijven, simpelweg omdat die veel sterker is dan de M66.

1. Ik heb net even contact gehad met Swedish Automotive, en die kunnen me aan een wokkelsper helpen. Prijskaartje en levertijd nog onbekend.

2. Gripper schijnt ooit in beperkte oplage een platensper gemaakt te hebben voor de M58, maar ik heb nog geen reactie van Gripper. Prijskaartje zit waarschijnlijk ergens rond de €1400 of daar iets boven als ik de rest van het portfolio een beetje bekijk.

3. Quaife heeft een wokkelsper ontworpen, maar heeft op dit moment geen voorraad. Dan zou ik een group buy moeten opzetten. Op facebook in de verscheidene groepen al even een balletje opgegooid en al wat reacties gehad. Die zou rond de €1200 uit moeten komen.

Selected quotes for multi-quoting:   0