na 2 maanden.... stuk

en nu

vlubbers
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

na 2 maanden.... stuk

· 
Posted: 12.12.2016 - 19:15  ·  #1
half oktober zo blij als een kind op pakjesavond. een V70n 140pk gekocht uit 2001. Welliswaar met (toen) 427.000 km op de klok maar van de 2de eigenaar en met gehele onderhoudsgeschiedenis.

Veel lezen, en preventief onderhoud inplannen. dus ik ben er mee naar Elst geweest. check gehad, versnellingsbak en stuurhuis geflushed. Auto zag er goed uit alleen de remmen waren in het voorjaar aan de beurt werd er gezegd, nou ja prima dat is normaal onderhoud. ook nog even bij Obbe geweest en de 140pk omgetoverd naar 180+ Het was weer pakjesavond en waar mogelijk nog meer aan het stuiteren dan bij de aanschaf.

nieuwe winterbanden eronder en gaan.

nu 2 weken geleden rij ik op een provinciale weg en krijg ik de melding koelvloeistof laag zsm aan de kant zetten. Ik kon daar niet ter plekke in de smalle berm gaan staan (had ik wel moeten doen) dus naar de eerstvolgende afrit (max 4km verder) gereden en de auto overhit op een carpool plek gezet met de kap open. Nondeju. Anwb bellen met de geur van koelvloeistof om mij heen hangend een uur wachten op de ANWB. Eerste wat hij zij is, je radiateur is geknapt, je kunt er niet mee rijden. (no Nondeju sherlock) leenauto mee en de auto werd naar de garage gebracht.

Angstig voor de kosten van een nieuwe radiateur kreeg ik de mededeling dat het alleen een slang was, nog steeds kosten, maar een stuk minder.... alleen 2 dagen later kreeg ik weer de melding. gelijk naar de garage (zit 300meter van mijn huis) Dat is waarschijnlijk een luchtbel geweest en hup een shot vloeistof er bij in en verder. Dat ging even goed, maar de melding kwam weer. Ik weer bellen, kon ook een sensor zijn of nog een bel (dacht ik zelf) dus zelf maar een shot vloeistof erbij en gaan. Helaas bleef de melding komen en na een dikke halve liter vloeistof toch vanochtend de auto heengebracht.....

De monteur kon het niet geloven heeft het dubbelgecheckt de machine gecheckt bij een andere auto, maar het is toch echt de koppakking. al controlerende bleek ook de kachelradiator niet meer best, wordt er geadviseerd (mocht ik willen repareren) om ook de (thermostaat?) te vervangen en aangezien de distributie er toch aan zit te komen en de boel los hangt deze ook gelijk mee te nemen.....

let wel, de auto aangeschaft voor 1700 (maar gezien de onderhoudshistorie leek met dat te kunnen) en daar dus nog banden flushen en tuning overheen.

nu komen de kosten op zo'n 2700 en kan ik wel janken. economisch is de auto het uiteraard niet waar, maar emotioneel.... wat te doen afschrijven en kijken naar een andere.

Risico is dat het nog tegenvalt en in het ergste geval dat de kop krom of kapot is.

stress niveau is hoog hier en ik weet het niet.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

Re: na 2 maanden.... stuk

· 
Posted: 12.12.2016 - 19:22  ·  #2
Oeps.

Veel meer kan ik er niet van zeggen.

Ooit reed mijn ex ook een klein stukje door zonder koelvloeistof.
Gevolg was niet alleen koppakking maar ook het onderblok.

Nooit doorrijden met deze melding.
vlubbers
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.12.2016 - 19:27  ·  #3
ja dat weet ik nu ook :'(
soepkip
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 12.12.2016 - 19:30  ·  #4
Uithuilen en opnieuw beginnen. Wel enorm balen natuurlijk maar is extra vermogen bij zo'n oud beestje en een nieuwe berijder hem teveel geworden of is het domme pech?

Is een ruil blok een optie? zal stuk minder kosten dan een andere auto?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2016 - 19:41  ·  #5
Lastig.

Een donor blok misschien maar moet je nog steeds vanalles vervangen

Ik zou deze laten repareren.
Al kost het 1500 euro.

Een andere auto kost meer.
De economische waarde van mijn v70 is ook aanzienlijk lager dan wat ik eraan uitgegeven heb.

Tijdens de reparatie gelijk distributie meenemen omdat de kop er toch af moet.
ChrisMe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 12.12.2016 - 20:02  ·  #6
Als je deze voor 1700 euro hebt gekocht en een reparatie van 1500 euro hebt, dan zou ik eens zachtjes gaan kijken naar een andere V70N en (als je plek hebt) deze in onderdelen verkopen. Mogelijk dat je dan nog wat van je oude auto op je nieuwe kan zetten bijv de winterbanden of andere delen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 12.12.2016 - 20:19  ·  #7
Dat zijn hele dure 4km's geweest......zonde
vlubbers
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.12.2016 - 20:21  ·  #8
was het maar 1500 de reparatie komt op zo'n 2700 als ik alles gelijk meeneem en dat is alleen als de kop of het blok niet krom is.

Domme vraag misschien, maar is er een beetje handel in de onderdelen, anders is dat nog helemaal niet zo'n gek idee (al doet het wel pijn) en inderdaad dan moet ik wel weer opnieuw beginnen. Nog maar even een nachtje slapen denk ik
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2016 - 20:32  ·  #9
Dat is mooi balen .

Maar even stom rekenen , 2700e nog een 500 voor de kapotte bij inruil , is even natte vinger werk .
Dan koop je voor de 3200euro waarschijnlijk een frisser exemplaar .
Een komleet motorblok wissel is misshien ook nog een idee .

Reparatie met eventuele tegenvallers , en het blijft een motor op leeftijd .
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2016 - 20:48  ·  #10
Als iemand 2700 wil neertellen voor een reparatie dan zou ik hem niet inruilen maar zoals al omschreven in onderdelen zien te verkopen.

Toch las ik laatst iemand die minder kwijt was.

Ik zou bijna zeggen ga eens naar mmts toe...

Nadeel van een anderre kopen is dat je dan ook geld gaat uitgeven aan extra zaken.

Bijv...
Automaat flush
Tunen.
Air intake.
Preventieve oliedruk enz enz

Dat samen is ook minimaal 1000 tot ca 1200

2700 voor deze reparatie vindt ik anders wel vrij veel.
Gevoelsmatig dan.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 12.12.2016 - 21:26  ·  #11
De garage weet zeker dat het verlies van koelwater niet door de kachelradiateur komt?
Als de auto zoveel koelvloeistof verliest/verbruikt lijkt mij dat als het de koppaking is, de olie ook niet meer mooi helder is?
Stond er veel druk op de koelslangen?

2700 euro voor het vervangen van de koppaking met distributie lijkt mij trouwens vrij veel.

Nog even een vraag vanuit mijn kant (puur nieuwsgierig). Kan een V70 al in 4km overhit raken met deze temperaturen? Wij hebben namelijk op vakantie met onze D5 ooit +/- 15 km gereden zonder koelvloeistof, hadden geen keus (op een berg, geen telefoonbereik en geen water mee). Dit was bij een temperatuur van 25 graden en nu vele duizenden km's later doet de auto het nog steeds goed. De auto was toen ook niet warm gelopen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 12.12.2016 - 21:47  ·  #12
Even een goede rekensom maken, kosten voor een nieuwe koppakking plus groot onderhoud waarmee je weer ruim een ton kunt rijden; dit moet voor aanzienlijk minder kunnen dan €2700, dit moet zeker voor de helft kunnen. Ander blok monteren zal ook zoiets kosten.
En een andere kopen plus de daarbij komende kosten die je nu net allemaal gehad hebt. Plus het feit dat je met de mogelijke opvolger ook een dergelijk risico loopt.

Ik zou zeggen doe een offerte bij mmts en volvoservice, dan weet je meer.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 12.12.2016 - 22:56  ·  #13
eens als je dr al geld in gestoken hebt...
vlubbers
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.12.2016 - 23:10  ·  #14
het is alsof ik mijn eigen tweestrijd hier terug zie.

aan de ene kant. Ik heb er al veel geld in gestoken, misschien kunnen de kosten lager, maar om met een kapotte koppakking vanuit n-o groningen naar elst te gaan is ook niet ideaal, verder weet ik dat de remmen dus nog moeten en de rubbers van de draagarmen voor. maar het is een fijne auto. Ben alleen bang dat als ik begin dat toch gaat blijken dat de kop/blok krom is (net mijn pech met auto's)

een andere brengt weer heel veel vraagtekens met zich mee. Wat heb ik dan. en levert deze in onderdelen uberhaupt nog wel iets op.... lastig lastig.

nu naar bed, even het piekeren op pauze proberen te zetten.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 12.12.2016 - 23:16  ·  #15
NO Groningen? hmmm werkplaats beschikbaar. wie heeft zin..... en hoe lang kun je m missen?

Selected quotes for multi-quoting:   0