Quote door koennie
De stft hoef je je geen zorgen om te maken, die verandert continu. De ltft zegt je meer. Pas bij een +25% of - 25% correctie krijg je foutcodes (P0171 of P0172). - 3.3% is volstrekt normaal.
Ik heb vandaag ook mijn lmm in de gaten gehouden (obd dongle) en dan vooral de inlet temp.
Voor dat ik de motor aanzette was deze gelijk aan de buiten temperatuur (2°C).
Na koude start liep deze al snel op richting de 25-30 °C en op de snelweg varieerde de waarde tussen de 30 en de 50 °C.
Precies die waardes heb ik dus ook. De lmm schijnt dus prima te werken. Misschien deze een keer reinigen met speciale lmm reiniger van Liqui Moly bijvoorbeeld kan geen kwaad.
Wel heb ik last (naja last, meer een luxeprobleem) van een wat wisselend stationair toerental. Maar het gaat wel op een regelmatige wijze op en neer. Het is wel zeuren op hoog niveau want zelfs de toerenteller zie je niet bewegen bij stationair draaien. Het is ook niet wat je vaak ziet met defecte ETM's dat de motor heel slecht loopt, slecht gas aan neemt alsof niet alle cilinders meedoen. Gekke is ook, als ik de versnellingsbak in zijn D heb staan met de rem ingedrukt loopt de motor wel mooi zuiver en regelmatig stationair.
Mijn ETM schijnt nog een vrij nieuw exemplaar te zijn. Het metaal is nog heel licht van kleur en totaal niet vuil. De gele sticker die eronder ziet met Volvo logo lijkt er wel gisteren te zijn opgeplakt. Die is echt nog niet heel erg oud.
Tja, vraag is dan, waar moet ik het nu zoeken? Of is het gewoon een kwestie op welke manier de software van de ETM is ingelezen?