Quote door Plein69
En wat is clippen Dirk?
Het is een heel verhaal maar in het kort komt het er op neer dat clippen betekend dat de LMM aan het eind van zijn meetbereik zit. De LMM 'regelt' van 0-5V en hoe dichter tegen die 5V aan (dan bereikt hij ook zijn maximum en kan niet goed meer 'rekenen') hoe beroerder het word.
Dat is ook de reden waarom deze waarde bij het tunen belangrijk is, en wat je dus ook vaak ziet dat als de benzine auto's getuned worden er een grotere LMMbehuizing word gemonteerd om te zorgen dat de LMM de gepasseerde hoeveelheid lucht weer juist kan meten. De meest gebruikte behuizingen bij Volvo zijn dan bijvoorbeeld een 3" behuizing (Volvo 960) of een 3.25" behuizing (BMW). Er zijn zelfs mensen die met een 4" LMM behuizing rijden ! Het verschil in diameter van de LMM behuizing is dus behoorlijk groot, tussen de standaard uitvoering en de 3.25" zit bijna 25.4 mm verschil in diameter. Laat staan met de 4" , dat is qua diameter bijna een verschil van 44 mm doorsnede !!
Het 'probleem' is dat als de LMM dicht tegen die 5V aan komt (en ja, 3.88V loopt hij al bijna op zijn eind), de verkeerde waardes aan de ECU worden doorgegeven en de ECU moet gaan schatten hoeveel lucht er passeert. Hij kan dus niet meer beschikken over de juist gemeten hoeveelheid lucht. Juist door de grotere LMM behuizing kan er meer lucht gemeten worden en daalt de waarde van de LMM en de ECU beschikt over de juiste informatie qua hoeveelheid lucht die passeert en kan hierop ook veel preciezer zijn hoeveelheid brandstof aanpassen. De ECU hoeft dus niet te 'schatten' over de hoeveelheid lucht die passeert.
Puur even als voorbeeld bedoeld om het uit te leggen en de getallen zijn fictief; bij een standaard behuizing heeft de LMM een waarde van 3.88V en dezelfde LMM 'meet' bijvoorbeeld in een 3.25"behuizing dan ineens 2.4V. Ergo, zijn daadwerkelijke meetbereik word enorm vergroot.
Terugkomend op het verhaal; deze meetwaarde is dus eigenlijk alleen interessant als je serieus met tunen bezig bent. Een LMM heeft absoluut niet het eeuwige leven en deze moet je af en toe gewoon vervangen. Het meten van zijn waarde kan een indicatie zijn maar zegt weer niet alles. Heb hier al van alles meegemaakt bij de LMM's qua storingen en nee, ze worden niet allemaal in o.a. Vida / Brickdiag / Vol-FCR aangegeven. Deze storingen kunnen echt variabel zijn (dus niet altijd hetzelfde) en dat maakt het oplossen vaak lastig cq lastig te herkennen. Zo zal de ene auto met een rotte LMM beroerd in zijn toeren kunnen lopen, stotteren of inhouden en de 2e auto bijvoorbeeld alleen rottig stationair lopen.
Daarom ben ik, en ik gelukkig niet alleen, altijd een voorstander van een goede stage 0. Dat betekend dus o.a. alle sensoren (lambda-LMM-nokkenas-BDP) vervangen door nieuwe. Kost even wat maar je sluit meteen zoveel mogelijke electronische oorzaken / storingen eigenlijk meteen al uit.