Mechanisch reserve gt6

 
 
 
 
 
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 365
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Mechanisch reserve gt6

 · 
Posted: 29.11.2017 - 15:59  ·  #1
Hallo allemaal,

De Geartronic welke in het v70 2005/06 model ligt, wat is het mechanisch reserve hier van?
Wanneer het een V70 t5 2005 model betreft, met de gedachte van tuning, kan de Gt de tuning wel aan? Of is het dan beter om hand schakel te gaan rijden?

Is er een verschil tussen de geartronic van het v70 2005/06 en bijvoorbeeld het 08/09 model?
Alvast bedankt.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Mechanisch reserve gt6

 · 
Posted: 29.11.2017 - 16:04  ·  #2
Wat voor tuning heb je zoal in gedachten?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Mechanisch reserve gt6

 · 
Posted: 29.11.2017 - 16:42  ·  #3
De bak is permanent belastbaar tot 440 nm. Met de nadruk op 'permanent', piekbelastingen kunnen (fors) hoger liggen. Denk bij permanente belasting aan een uur lang volgas Autobahn-blazen.

Ik rijdt met een TF80-SC en een stevig gechipt blok, waarbij de auto af en toe ook stevig wordt ingezet. Ik heb ook een CFE, waarmee ik de temperaturen van motorolie, bakolie, haldexolie, koelwater e.d. kan zien, en krijg zelfs met een ronde Nordschleife de temperatuur van de bak niet boven de 100, terwijl de motorolie dan al richting de 120 graden gaat. Kortom: in mijn beleving kan een TF80 deze belastingen prima handlen.

NB; het staat me bij dat een 05/06 modeljaar T5 (260pk/350 Nm) geen 6-traps TF80-SC heeft, maar een 5-bak (AW55-50 dacht ik) Volgens mij had forumlid PvL die uitvoering. Voor die transmissie gaat bovenstaand verhaal een stuk minder op, da's de reden dat de eerste modeljaren R-geartronic op 350 nm waren begrensd in de eerste versnellingen.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Mechanisch reserve gt6

 · 
Posted: 29.11.2017 - 17:59  ·  #4
Klopt. Ik had in mijn 2007 T5 een AW 55-50 GT zitten. En fors getuned. Volvotune zorgt er inderdaad voor dat er een begrenzing qua koppel in de eerste versnellingen
ingebouwd wordt. Mijn auto schakelde (en schakelt nog steeds) voorbeeldig. Wel zaak dat er bij tuning rekening mee gehouden wordt - maar dat doet een goede tuner sowieso.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Mechanisch reserve gt6

 · 
Posted: 29.11.2017 - 18:13  ·  #5
Volvotune geeft ook garantie op de tuning.
Gaat de bak kapot ten gevolge van zijn tuning, dan is dit gewoon gedekt.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 365
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Mechanisch reserve gt6

 · 
Posted: 29.11.2017 - 20:57  ·  #6
Quote door Jack van Iersel

Wat voor tuning heb je zoal in gedachten?


Stel dat ik een t5 model 2005/6 aanschaf, dan zou het zomaar kunnen zijn, wanneer de auto/motor (weer) gezond zijn, een bezoekje gedaan wordt bij Obbe. Niet omdat het moet maar omdat het kan :)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Mechanisch reserve gt6

 · 
Posted: 29.11.2017 - 22:24  ·  #7
Been there, done that. Zonder meer aanbevelingswaardig.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Mechanisch reserve gt6

 · 
Posted: 30.11.2017 - 20:16  ·  #8
De automaten kunnen heel veel meer hebben dan dat men denkt...ook de 1e modellen vd aw 5551sn
Belangrijk is Onderhoud!
Gewoon automaat olie verversen op tijd.
En inderdaad een goede tuner.
Daar zit vooral een hoop verschil in.
Dus hoe wordt het vermogen opgebouwd en wat doet turbodruk tijdens schakelen. ...en hoeveel druk bij hoeveel toeren. ..Hoeveel ontsteking vervroeging ....kortom een hoop dingen.
Niet iedere tuner kan dit aanpassen waardoor een bak soms sneuvelt.
Extra universeel koelertje monteren is ook een goede upgrade.
Ik rij zelf ook automaat met zware tune.
Gaat gewoon perfect.
Uiteraard koppie erbij houden en bespreken met tuner hoe auto reageert etc.


Mvg Chris
 
Selected quotes for multi-quoting:   0