Heren, jullie hebben gelijk (ik wist dat ik op het juiste forum zat).
De bus is stuk, maar hoeveel schade kan dat toebrengen? As van de versnellingsbak, as van de HO waar die bus omheen zit?
Waar moet ik aan denken?
Defecte bus en misschien splines van HO. Bak splines blijven altijd heel.
Steve heeft volgens mij een HO gehad die inwendig kapot was. Niet te zien dus zonder te splitsen.
Heb Steve vanmorgen al gecontact over zijn HO die hij over had, moet alleen controleren of die bij mij past. Heb nl. de zaterdag en de zondag brug beschikbaar bij mijn vrouw op de zaak.
Nee, de auto is in Oostenrijk met m’n schoonzus mee. Als die terug is gaat ie weer naar Oostenrijk. Ditmaal met m’n zwager.
Maar nu je het toch vraagt, wat denk jij dat de kosten zijn om het bv jou te laten doen? Er vanuitgaande dat het alleen de bus is.
Hoe heeft de volvo garage vastgesteld dat de HO gereviseerd of vervangen moet worden? Moet je dan niet eerst demonteren en inspecteren? De bus die de versnellingsbak met de HO verbindt is er toch op gemaakt dat hij aan de HO-zijde het eerst slijt, Je kunt dan de bus vervangen en je achterwielaandrijving doet het weer.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als de bus al eens vervangen is of als er te weinig olie in de HO zat.
Ik heb vorig jaar zelf de bus (preventief) vervangen bij mijn XC90, dat is technisch ongeveer hetzelfde als bij een XC70.
Ik ben een amateur en deed dat in ongeveer 4 uur, 4,5 uur arbeid bij de dealer is wel wat ruim.
Zo'n bus kostte ca. 130 €.
Je kunt zelf ook naar en revisiebedrijf gaan, dat doet de dealer ook. (bij voorbeeld: achterasrevisie.nl te Dalfsen of Brunekreeftperformance.nl te Lunteren beiden hebben een website)
Vorig jaar was de prijs voor een HO revisie inclusief bus en keerring ca. 1800 € en als je de HO gedemonteerd aanleverde 450 € minder.
Dank je voor je advies.
Er is niet vastgesteld of de spiebanen van de HO rot zijn, maar deze offerte is een worse case scenario. Ik hou nl. niet van verrassingen bij een garage.
De garage staat op het zelfde amateur niveau als jij, nl. ook 4 uur, zoals vermeld. Bij betere bestudering van de offerte is het bij nader inzien 3,2 uur. Mijn fout.
De aanname dat de Volvo de boer op gaat met een HO onder zijn arm, klopt volgens de Volvo (Hillegom en Hilversum) niet. Deze ruilonderdelen komen toch echt uit Zweden. Net nog gecheckt.
En die meneer uit Lunteren heb ik gebeld, die vroeg €895 voor de HO te reviseren. Alleen de spiebanen en als er binnen wat stuk was komt dat er bij.
Een verbindingsbus komt daar ook nog bij. Heb hem gevraagd hoe het kan dat de Volvo een HO ruil levert voor €1170 en hij alleen de spiebanen voor €895. Dat wist hij.
Ik heb gewoon een goed gevoel bij de Volvo en dat gaat hem worden. Plus garantie op alles, als er iets met de HO is, sleutelen ze gewoon een nieuwe onder.
Ik heb nu helaas ook een kapotte verbindings-bus en HO van een 2003 xc90 op de werkbank liggen.
De HO wou ik van de sloop halen kost in dit geval 350,- Mits die natuurlijk geen afgesleten tanden heeft
Vervangen jullie dan ook de binnenste keerring haakse overbrenging pakking waar een nieuwe bus in schuift?
Of is dit niet echt nodig? zelfde vraag geld voor de bouten. Wil het eigenlijk niet overnieuw moeten doen.
Er moet nu olie in de HO en automaat enig idee hoeveel daar in/bij moet?
Verder vond ik het verwijderen van de HO en de bus niet een heel spannende en moeilijke klus. En zonder brug ook wel prima te doen.
Goede krik, bok, en Vida zijn natuurlijk wel altijd erg handig om te hebben. Vida vooral om de verborgen bouten te vinden van de HO.
Het enigste waar ik wel echt tegenaan liep is de bovenste twee bouten los te krijgen van de HO door echt geen ruimte voor mijn handen en onderarmen.
De vrouw mocht uiteindelijk onder de auto en binnenkort weer. Nu is het ook haar auto...
Erg vast zat alles ook niet in ons geval. De bus kon ik pakken met een moordenaar en met breekijzer achter de mond tegen de automaat schoof ie er bij mij toen vrijwel zo recht uit. Breekijzer had ik daar wel bij nodig. uiteraard met beleid voor het aluminium.
Ik denk dat je erg moet uitkijken vanwege het type HO vannen sloop. Daar zijn verschillende soorten van.
Let er goed op dat de tanden op de as van de HO ook ingeslagen kunnen zijn. Bij die van mij was daar niet veel meer van over destijds.
Bij Martin (MMTS) heb ik vorig jaar een HO liggen die ik van Gery Slot had overgenomen om in mijn auto te plaatsen. Toen wist ik nog niet dat die van mijn auto nog al anders was....
Wellicht dat dat de juiste voor jouw auto is.
Deze Volvo sloperij vertelde dat ik tot bouwjaar 2005 kon hebben, ook al zagen ze er op de website foto's allemaal hetzelfde uit.
Maar zal er even extra op letten en extra navragen.
De tanden van de as van de HO kan zeker beschadigd zijn, De mijne vervang ik ook om die reden.
Op het eerste gezicht dacht ik geluk te hebben en dacht alleen dat de bus tandloos was.
Maar helaas die van de HO was slechter te zien maar duidelijk ook niet mooi meer.