Meer PK's, meer risico

Bron: Autoweek tuning special.

 
 
 
 
 
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 01.07.2014 - 18:46  ·  #1
De laatste tijd zie ik veel vragen over chiptuning van motoren. Vond het wel leuk om dit artikel van Autoweek even onder de aandacht te brengen.

(Klik op de foto's voor een vergroting)

OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 02.07.2014 - 11:11  ·  #2
Goed dat je 't post Yannick, maar volgens mij meer van hetzelfde in deze Autoweek... Weinig nieuws in ieder geval als je een klein beetje op de hoogte bent van wat chippen inhoudt en waar de risico's liggen.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 02.07.2014 - 13:16  ·  #3
Dat en het is ook nog eens een bijna 1 op 1 vertaling van een Duits artikel.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 02.07.2014 - 14:24  ·  #4
En hoe maakt dat nou weer uit?

Sorry hoor. Lekker positief weer.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 02.07.2014 - 15:56  ·  #5
Komkom, heren. Yannick post een artikel en voor Otto staat er niets nieuws in. Prima, toch? Misschien voor een ander wel.

Ik heb zelf goede ervaringen met chiptuning -toevallig met dat bewuste TDI-blok- maar ik ken ook de risico's. Voor hen die chiptuning overwegen en er niets van af weten kan dit interessant zijn. Voor anderen minder of niet.

No need to get excited.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 02.07.2014 - 16:00  ·  #6
Precies :)

Of zoals iemand hier in zijn onderschrift heeft staan:

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

:D
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 02.07.2014 - 16:03  ·  #7
Overigens vind ik het zelf wel een beetje slap artikel, inhoudelijk, hoor . Maar daar kan Yannick weinig aan doen. Ik zou het weleens interessant vinden als AW een keer aandacht besteedt aan de verschillende stages van chiptuning en de risico's van 'quasi'chiptuning, zoals powerboxen etc., die volgens mij een hoop meer risico inhouden dan vakkundige chiptuning via de ECU.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 02.07.2014 - 16:08  ·  #8
Daar ben ik het geheel mee eens. Die kastjes die je op de OBD poort aansluit en opeens heb je 50pk extra.... Jajaaaa.

Als je het doet, doe het dan goed. Dat is ook een beetje het bericht van dit artikel geloof ik.

Echter, ik denk persoonlijk dat chiptuning alleen gepaard kan gaan met hardware tuning.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 02.07.2014 - 16:11  ·  #9
Er valt toch ook niemand Yannick aan? Artikel komt uit de bundel 'open deuren' en is behoorlijke kopie van een artikel uit Autobild, volgens mij. Mag toch ook gezegd worden, zonder dat er iemand zich meteen aangevallen voelt?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 02.07.2014 - 16:47  ·  #10
Jongens, 't was helemaal niet bedoeling om Yannick aan te vallen... <_<

Autoweek heeft een artikeltje geplaatst waarin de nodige open deuren worden ingetrapt, en het gemiddelde kennisniveau op dit forum overstijgt de inhoud van dit artikel ruimschoots. Dat is alleen Autoweek aan te rekenen :lol:

En Yannick: hoezo alleen electronische tuning i.c.m. mechanische aanpassingen? Dat ben ik niet met je eens: chippen (electronische tuning) begint met het beter benutten van de mechanische mogelijkheden. Mechanische aanpassingen kunnen vaak niet zonder electronische tuning, maar dat is wat anders.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 02.07.2014 - 17:19  ·  #11
Quote door OttoV

Jongens, 't was helemaal niet bedoeling om Yannick aan te vallen... <_<

Autoweek heeft een artikeltje geplaatst waarin de nodige open deuren worden ingetrapt, en het gemiddelde kennisniveau op dit forum overstijgt de inhoud van dit artikel ruimschoots. Dat is alleen Autoweek aan te rekenen :lol:

En Yannick: hoezo alleen electronische tuning i.c.m. mechanische aanpassingen? Dat ben ik niet met je eens: chippen (electronische tuning) begint met het beter benutten van de mechanische mogelijkheden. Mechanische aanpassingen kunnen vaak niet zonder electronische tuning, maar dat is wat anders.


Rustig maar mensen, komt goed. ;)

Wat betreft de mechanische aanpassingen. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat een stel mensen bij Volvo het echt niet kunnen. Als ik hier dan op het forum lees dat een blok ruim 130nm (en 40pk) meer krijgt puur door aanpassing van de software gaan bij mij toch wat bellen rinkelen. Maar dat kan aan mij liggen :)
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 02.07.2014 - 17:49  ·  #12
Klopt 8-)
600aparth
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant west.
Leeftijd: 62
Berichten: 64
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 02.07.2014 - 18:05  ·  #13
Autoweek en autobildt is één pot nat, enkel de ene Nederlands en de ander Duits.....dus dat ze dan dezelfde artikelen hebben is logisch... O-)

Zelf heb ik de indruk dat hier problemen worden getoond van motoren die verder dan stage 1 zijn gegaan, dus proberen maximaal te chippen en vervolgens flink zwaar zijn belast.... :devil:

Ooit mijn Land Rover 90TD5 standaard met 125pk/300nm, gechipt naar 152pk/365nm roetfilter eruit, katalysator verwijderd en midden demper vervangen door een rechte pijp.
Veel in het terrein geweest en behoorlijk op z'n donder gegeven, maar altijd rustig warmdraaien en goed smeren en rustig laten afkoelen. Nooit de motor en zeker de turbo na een rit gelijk uitzetten, maar rustig laten afkoelen... :-/ behoud van je materiaal.

Chippen kan best, maar je rechtervoet en zeker je gedrag bepalen de levensduur.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 02.07.2014 - 20:46  ·  #14
Quote door 600aparth

.....maar altijd rustig warmdraaien en goed smeren en rustig laten afkoelen. Nooit de motor en zeker de turbo na een rit gelijk uitzetten, maar rustig laten afkoelen... :-/ behoud van je materiaal.

Chippen kan best, maar je rechtervoet en zeker je gedrag bepalen de levensduur.


Precies!

Maar ik bedoel dus dat er grenzen zijn mbt software tuning. En om die grenzen op te gaan zoeken... Tja, dat is aan een ieder om te beslissen. Maar of het verstandig is... :)
Super72
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 58
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Meer PK's, meer risico

 · 
Posted: 03.07.2014 - 13:49  ·  #15
Quote door R-W

Klopt 8-)


:lol:

Met chiptuning is op zichzelf weinig mis, mits kundig uitgevoerd. En volgens mij is dat ook de strekking van het artikel: onkundige tuning maakt meer kapot dan je lief is. Ga daarom altijd naar een bedrijf dat zich in jouw merk heeft gespecialiseerd. 'Tuners' die claimen álle merken te kunnen doen, moet je per definitie wantrouwen (meestal zijn dat ook de prijsstunters, dus dat maakt het lekker overzichtelijk), evenals alle plug-and-play-kastjes. Met alleen inspuiting en ontstekingstijdstip aanpassen, zoals vaak gebeurt, ben je er echt niet.

Je kunt hele verhandelingen houden over 'ja maar als het allemaal zo makkelijk was dan deden de autofabrikanten het toch zelf wel?', maar de grap is juist dat fabrikanten het ook daadwerkelijk zelf doen. Beste voorbeeld is VAG (VW/Audi/Skoda). Daar wordt één en dezelfde motor aangeboden met verschillende vermogens, waarbij veelal de 'chip' het enige verschil is. Weet de klant veel.

Bovendien bieden fabrikanten zelf ook chiptuning aan (VW doet het met Abt, Volvo met Polestar, om maar eens wat voorbeelden te noemen) en dat zegt toch wel iets. Zijn andere tuners dan van mindere kwaliteit? Nee hoor, soms zijn ze zelfs beter, maar de gemiddelde consument valt nu eenmaal als een blok voor de belofte 'met behoud van fabrieksgarantie'. Feit is echter dat fabrikanten heel slim inspelen op deze relatief simpele en risicoloze manier van tuning. Waarom klanten naar een ander laten lopen als je ze ook zelf het geld uit de zak kunt kloppen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0