Meer premie betalen voor een Zwarte auto!

blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Meer premie betalen voor een Zwarte auto!

· 
Posted: 06.04.2016 - 10:55  ·  #1
Nooit geweten dat dit zo was!?!?!?!

http://kassa.vara.nl/nieuws/zw…dium=email

De kleur van je auto bepaalt mede hoeveel verzekeringspremie je kwijt bent. Dat meldt de Consumentenbond na onderzoek. Met een zwarte auto zijn consumenten voor een autoverzekering van Reaal, Zelf.nl en Route Mobiel duurder uit dan met een groene, gele of blauwe auto.

Tot 9% meer premie
Bezitters van een zwart voertuig betalen bij Reaal (Direct-polis) tot 9% meer voor een WA-verzekering, dan voor eenzelfde blauwe, gele of groene auto's. Bij Route Mobiel en Zelf.nl is het verschil voor deze kleuren, afhankelijk van autotype en aantal schadevrije jaren, 4% tot ruim 8%.

'Dubbelop'
Na wilde verhalen over 'duurdere' rode auto's wilde de Consumentbond weleens nagaan of de kleur van een auto echt iets doet met de premie. De Consumentenbond noemt autobezitters afrekenen op kleur "niet te verklaren aan verzekerden". Directeur Bart Combée: "Als je meer schade rijdt, wordt dit al afgestraft via de bonus-malusladder. Het is dubbelop om consumenten ook nog eens extra te laten betalen omdat ze een bepaalde kleur auto hebben". Volgens de bond weigeren verzekeraars openheid te geven over het premiebeleid.

'Risico-inschatting'

Volgens de onderzochte verzekeraars weegt de kleur mee in de premies omdat 'uit statistieken blijkt dat deze factor invloed heeft op de risico-inschatting.' Oftewel: zwarte auto's lopen meer risico op schade of diefstal.

Vanaf mei speelt kleur geen rol meer bij de verzekeringspolissen van Route Mobiel en Zelf.nl. Bron: Consumentenbond
M. Kok
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

Re: Meer premie betalen voor een Zwarte auto!

· 
Posted: 06.04.2016 - 11:35  ·  #2
Verzekeraars discrimineren, dat is hun kerntaak: Onderscheid (discriminatie) van de aangeboden risico's (De kwade kans dat een schade voorvalt). Door verzekering-statistiek toe te passen wordt de premie bepaald. Bijvoorbeeld: postcode, gebruik, leeftijd bestuurder, schadeverleden, enzovoort.

Een jonge man van 18 jaar uit Amsterdam, die een VW Golf Gti wil verzekeren, is een ander risico dan een man van 52, met 30 schadevrije jaren, die een Volvo V70 wil verzekeren. Dat snapt iedereen. Wanneer uit de verzekering statistiek blijkt dat een bepaalde kleur ( bijvoorbeeld zwart) een hoger diefstal risico heeft, betaal je meer premie voor die dekking. Dit klinkt misschien belachelijk, maar wanneer ik mijn brandende huis ter dekking aan zou bieden, zou jij dat risico dan in dekking nemen?
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 11:47  ·  #3
Begrijpen jullie nu dan eindelijk waarom ik een GROENE BMW gekocht heb... :lol: :* ^_^ :whistle: :vertag
Nee gekkigheid natuurlijk, dat heeft hier niets mee te maken!

Overigens, en dat zie ik niet terug in het nieuwsbericht, zijn er natuurlijk ook veel meer zwarte auto's dan groene, gele of blauwe. Daarmee zal het aantal schade gevallen met die kleur auto ook automatisch wel hoger zijn. Van de andere kant zou je dan ook weer kunnen redeneren dat andere kleuren auto's relatief vaker een schademelding doen.
Ach ja, statistieken kun je altijd wel zo interpreteren dat het je als verzekeraar beter uitkomt....
Het verbaasd me dan ook geenszins dat verzekeraars op deze wijze handelen. Is in feite niet eens iets nieuws.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 12:26  ·  #4
Nu begrijp ik waarom ik altijd koffie krijg bij mijn verzekeringsagent. Ik rij in een zwarte auto en nooit schade. Kan makkelijk uit, die € 100,- extra premie per jaar!
V-driver
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 14:54  ·  #5
Terecht, alleen een ongeinteresseerde leaserijder bestelt een zwarte auto...... en we weten allemaal hoe gevaarlijk die op de weg zijn... :D
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 15:33  ·  #6
even checken wat donkerblauw doet..... :shame:
TPR Powerflush
Forumsponsor
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 16:36  ·  #7
En hoe moeten ze dat dan weten? zien ze aan de meldcode welke kleur de wagen heeft?
Pas geleden was het nog de grijze auto die veel ongevallen ( dus duur ) zou veroorzaken...

Nu dus zwart...
Volgend jaar geel?

Mn S80 is zwart, maar mn ML is smaragdzwart, hangt ook weer van het licht af, maar hij is meer grijs dan zwart...
Wat gaan ze dan doen?
Hij is wel bij Unive verzekerd, ( eigenlijk beide wagens zijn dat ) maar ze hebben ze nog nooit gezien.... en dat zal in de meeste gevallen zo zijn.
Of gaan ze thuis komen kijken bij je?

En gaan we dan minder betalen voor een veilige kleur?
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 16:41  ·  #8
staat toch gewoon bij de rdw vermeld welke kleur de auto is .
kind kan de was doen .
eV70T
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 17:45  ·  #9
Ok, dan kopen we allemaal een rode, en laten 'm vervolgens overspuiten in de gewenste kleur :D
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 18:00  ·  #10
Een zwarte auto zie je niet in het donker. :wall:
harold
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 18:15  ·  #11
een grijze niet in de mist :lol:
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 20:36  ·  #12
Een gele niet met felle zon

Selected quotes for multi-quoting:   0