Meest energiezuinige velgen

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Meest energiezuinige velgen

· 
Posted: 20.07.2017 - 16:26  ·  #16
Quote door martijnvankalkeren

Het is wel goed dat er over na gedacht word maar wil je echt zuinig rijden en de uitstoot beperken dan moet je niet in een auto willen rijden die meer dan een 1.6L motor heeft.

Maar voor opgesteld is het wel een goede zaak om bij stil te staan en het willen beperken ;-)

Mazda heeft juist in het sky-activ concept gekozen voor een 2 liter motor als beste energie zuinige motor.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 20.07.2017 - 16:36  ·  #17
Quote door Walterj

Quote door martijnvankalkeren

Het is wel goed dat er over na gedacht word maar wil je echt zuinig rijden en de uitstoot beperken dan moet je niet in een auto willen rijden die meer dan een 1.6L motor heeft.

Maar voor opgesteld is het wel een goede zaak om bij stil te staan en het willen beperken ;-)

Mazda heeft juist in het sky-activ concept gekozen voor een 2 liter motor als beste energie zuinige motor.

Er zijn uiteraard meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik denk dat we hier wel met z'n alle er over eens zijn dat de 5-pitters van Volvo nou eenmaal geen verbruikswonderen zijn.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 20.07.2017 - 17:03  ·  #18
En toch blijf ik er bij, je rechter voet is het belangrijkste. De rest zijn de laatste %en die je nog kan besparen.
Andere velgen helpt misschien iets. Je bodem van onderen helemaal vlak maken zal nog wat helpen. Grill dicht maken?? Ramen open of dicht was bij mij op de BC verbruik niet te meten, maar zal vast helpen. Of het meer scheelt dan de halve liter die de airco pakt, geen idee??
elevating
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 20.07.2017 - 19:24  ·  #19
Mijn fiets is pas energiezuinig haha!
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 20.07.2017 - 23:39  ·  #20
Dat denk jij,ha,ha.
Ik durf te wedden dat jij geen energie meer over hebt als je klaar bent met je fiets,en dat het aardig wat banaantjes en brinta kost om dat weer op peil te krijgen.
elevating
VolvoV70forum fan
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 21.07.2017 - 17:28  ·  #21
Hahaha dat klopt, misschien ook dichte wielen op de fiets. Maar interessant draadje dit.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 21.07.2017 - 17:39  ·  #22
Quote door elevating
Mijn fiets is pas energiezuinig haha!

Ik kan het echt niet laten, maar je hebt gelijk. In theorie kan je omgerekend 540 kilometer fietsen met 1 liter benzine.
Dat is bij normale snelheid, 20 km/u, op een vlakke weg, normale wrijving en luchtweerstand.

Zou je hetzelfde kunstje flikken op de maan, dan rij je zomaar 3820 kilometer per uur bij normale inspanning. De helft van de ontsnappingssnelheid van de maan.
Dat je het maar even weet...

Voor lopen (op planeet aarde dus) geldt 108 kilometer met 1 liter benzine.
Theoretisch haalt een benzine auto onder de meest gunstige omstandigheden 40 kilometer. Niet slecht dus, die fiets :)
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 21.07.2017 - 21:01  ·  #23
Mijn zoon heeft 2,5 jaar een Lupo 3L gereden. Die zijn echt zuinig en rijden beslist niet verkeerd. Banden maat 155. Bij normaal gebruik met zowel stadsritten en provinciale wegen een overall verbruik van 1 op 27, dus geen 1 op 33,3 (vandaar 3L).
Maar om die wagen zo zuinig te krijgen heeft VW hiervoor aparte (kwetsbare) techniek gebruikt dat allemaal stuk gaat. En dan is er geen VW dealer die dat kan maken. Moet je voor naar Friesland.
CONCLUSIE: Echt zuinige wagen, maar al je voordeel ben je dubbel kwijt aan alle extra reparatiekosten.
Daarom rijdt hij nu ook in een Volvo.
noahm
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.07.2017 - 12:01  ·  #24
Leuk dat jullie zo los komen! Die Libra's zijn een geintje hoor :-)

Quote door 626Ronin

@Noahm: je zit hier verkeerd, je moet op ecomodders zijn.. (pizzaplaten als wieldoppen/folie over de open velgen heen)
wat voor brandstof/km's rij je dan? nog geen gas zeker. (zo ja dan rij je heel veel!)
en nee, als je zoveel rijdt, stap je niet voor je lol over in een C1.

Ik rijd 40.000-50.000 km per jaar op diesel.

Ecomodders pakken inderdaad pizzaplaten als wieldoppen, maar de echt lage cw waarde (productie)auto's hebben toch vaak bijna dichte turbinevelgen.

En uiteraard bespaar je het meest door te fietsen of een C1 te kopen; binnen het huidige comfort wil eens kijken wat er mogelijk is. En een Volvo Saga velg ziet er helemaal niet verkeerd uit!

De Thia velgen van de V60 PIH zijn wellicht ook een optie! Mocht iemand een setje overhebben :-)
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 23.07.2017 - 11:16  ·  #25
die 50K zou ik nog niet met een golf willen maken, laat staan een C1..
Maar bij turbinevelgen moet je wèl links- en rechtdraaiende hebben.. anders zouden ze aan de andere kant "aanzuigen" zij die Thia's dat?
noahm
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 24.07.2017 - 14:55  ·  #26
Quote door 626Ronin

die 50K zou ik nog niet met een golf willen maken, laat staan een C1..
Maar bij turbinevelgen moet je wèl links- en rechtdraaiende hebben.. anders zouden ze aan de andere kant "aanzuigen" zij die Thia's dat?

Heel scherp!
De Volvo wielen (Thia en Libra) zijn symetrisch, er is vreemd genoeg geen linker en rechterkant.

Vanmiddag even bij een VW Polo hier in de straat gekeken, daar zijn de wielen links en rechts toch echt verschillend.

update:
Tot mijn verbazing zijn de turbine velgen van een Tesla (met enorm lage cw waarde) links en rechts ook gelijk.
Een dichte velg scheelt bij een Tesla 5% op het "verbruik" bij 130 kmh https://www.aero-app.com/pages/faq

Wel lijkt het er op dan turbine wielen, links of rechtsom, altijd minder verbruiken. Wellicht omdat er minder lucht in blijft hangen, zie https://www.tesla.com/blog/dri…1500902865

Selected quotes for multi-quoting:   0