18 Volt op een accu, is geheid de dynamo/spanningsregelaar. Ongeacht wat een ANWB man gaat vertellen. Sowieso niet meer starten/rijden voordat je dit gerepareerd hebt, anders loop je het risico dat nog veel meer elektronica de geest gaat geven!
De ANWB heeft al vastgesteld dat dde regelaar niet defekt is.
De accu is echt ter ziele. die kan ook niet meer geladen worden.
En waar komt dan die 18 Volt vandaan? Echt uit de dynamo.....
En als een accu defect is kan die niet zomaar verhogen naar 18 Volt. Beide vervangen.....
Vannacht de accu aan de oplader gehad (neg. pool los van de auto) De accu is weer geheel opgeladen.
De accutester geeft aan dat de accu in goede staat is.
Ik ga de dynamo maar vervangen, daar zit de spanningsregelaar al bij op als het goed is.
Die zit idd op de dynamo geschroefd. Zou de accu zelf alsnog vervangen. Kan nu best vol zijn, maar heeft toch geleden en kan net zo goed de oorzaak van het defect aan de spanningsregelaar en/of dynamo zijn.
Vanavond de dynamo er maar eens uitgehaald.
Wat mij opviel was een soort 'engelenhaar' dat op 1 plek tegen de windingen van de dynamo geplakt zat.
Niet duidelijk of het uit de dynamo komt of van elders.
Vandaag de dynamo binnengekregen, vanavond gemonteerd en nieuwe dimlichtlampjes gemonteerd. De zekering van dimlicht LV was doorgebrand, maar te laat om het dimlicht te redden. Enfin, even kort getest: Laadspanning wordt netjes begrenst en geen grote lekstromen meer. Vida opnieuw laten uitlezen, geen bijzonderheden.
Morgen nog even proefrijden, maar het lijkt er op dat het probleem is opgelost.