melding "geen oliedruk stop auto zsm" bij 3/4 rotonde, oliepeil nul : olie bijvullen genoeg voor nu of geen risico nemen?

 
 
 
 
 
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: melding "geen oliedruk stop auto zsm" bij 3/4 rotonde, oliepeil nul : olie bij vullen genoeg voor nu of geen risico nemen?

 · 
Posted: 03.06.2024 - 15:15  ·  #16
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4788
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: melding "geen oliedruk stop auto zsm" bij 3/4 rotonde, oliepijl nul : olie bij vullen genoeg voor nu of geen risico nemen?

 · 
Posted: 03.06.2024 - 19:35  ·  #17
Quote door Bolbo

Niet mooi, zo'n melding, maar ik zou me eerder zorgen maken waar zoveel olie is gebleven... ervan uitgaande dat er genoeg in zat


precies.

5000 km en dan zoveel moeten bijvullen?

ik rij 20 K en moet na 16K een half litertje bijvullen.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: melding "geen oliedruk stop auto zsm" bij 3/4 rotonde, oliepijl nul : olie bij vullen genoeg voor nu of geen risico nemen?

 · 
Posted: 04.06.2024 - 07:44  ·  #18
Quote door [-Tom-]

Quote door Maartjinski

Ik sluit me aan bij de rest, een laag peil in combinatie met de bocht veroorzaakt het lampje. Bijvullen en voor iedere rit even checken en je kunt gerust rijden.

Maar de ringen in het carter veroorzaken "slechts" verlies van olie druk.
Net als een defecte oliepomp.
Je moet haast wel een lekkage hebben, intern of extern.

Oliedruk is niet hetzelfde als olieniveau he... De melding olieniveau te laag verwacht je bij een situatie zoals jij omschrijft.
Oliedruk is echt iets anders. Met rijden onder het minimum niveau kan je nog steeds genoeg oliedruk hebben.


Dat is toch wat ik aangaf?
De ts schreef over een niveau dat te laag was en vervolgens dat ie zaken die met de druk te maken hebben wil gaan laten vervangen.
Ringen in het carter hebben geen invloed op het verdwijnen van olie massa uit het blok. Natuurlijk is het goed ze te vervangen maar het heeft geen invloed op het probleem van de ts.
ErikB1971
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 53
Berichten: 134
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: melding "geen oliedruk stop auto zsm" bij 3/4 rotonde, oliepijl nul : olie bij vullen genoeg voor nu of geen risico nemen?

 · 
Posted: 04.06.2024 - 09:33  ·  #19
Quote door Happyme

Ik heb volgens mij laatst 5 liter 5w40 gehaald voor 50 euro ongeveer bij PartsPoint. Je zou daar es een belletje heen kunnen doen.


tnx!
ErikB1971
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 53
Berichten: 134
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: melding "geen oliedruk stop auto zsm" bij 3/4 rotonde, oliepijl nul : olie bij vullen genoeg voor nu of geen risico nemen?

 · 
Posted: 04.06.2024 - 09:36  ·  #20
ErikB1971
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 53
Berichten: 134
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: melding "geen oliedruk stop auto zsm" bij 3/4 rotonde, oliepijl nul : olie bij vullen genoeg voor nu of geen risico nemen?

 · 
Posted: 04.06.2024 - 10:01  ·  #21
Quote door Maartjinski

Quote door [-Tom-]

Quote door Maartjinski

Ik sluit me aan bij de rest, een laag peil in combinatie met de bocht veroorzaakt het lampje. Bijvullen en voor iedere rit even checken en je kunt gerust rijden.

Maar de ringen in het carter veroorzaken "slechts" verlies van olie druk.
Net als een defecte oliepomp.
Je moet haast wel een lekkage hebben, intern of extern.

Oliedruk is niet hetzelfde als olieniveau he... De melding olieniveau te laag verwacht je bij een situatie zoals jij omschrijft.
Oliedruk is echt iets anders. Met rijden onder het minimum niveau kan je nog steeds genoeg oliedruk hebben.


Dat is toch wat ik aangaf?
De ts schreef over een niveau dat te laag was en vervolgens dat ie zaken die met de druk te maken hebben wil gaan laten vervangen.
Ringen in het carter hebben geen invloed op het verdwijnen van olie massa uit het blok. Natuurlijk is het goed ze te vervangen maar het heeft geen invloed op het probleem van de ts.


Ik kende de term niet, maar ik denk dat ik de ts ben toch (thread starter gok ik?)
Wat mij betreft ga ik twee dingen doen:
1. op zoek naar waarom ik zoveel olie verlies
2. als ik toch in de buurt ben: preventief onderhoud ivm voorkomen toekomstig drukverlies

Die twee staan technisch los van elkaar, behalve dat ze misschien onder bepaalde omstandigheden dezelfde melding kunnen geven. En ze zijn alletwee op hun eigen manier niet goed ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0