Melding "koelsysteem service vereist"

V70NN 2.5T uit 2007

Thomox
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Melding "koelsysteem service vereist"

· 
Posted: 10.01.2021 - 17:52  ·  #1
Normaliter rijd ik altijd max 100 km/h. Voor het eerst in tijden reed ik gisteravond lekker door, mooi 140 op CC. Komt er tot mijn verbazing na enkele minuten een gele melding in m'n dashboard, koelsysteem service vereist. Direct het gas eraf en naar 100 op CC, melding weer weg. Na 2 minuten het gas er weer op, wederom na een paar minuten weer een melding.

Nu was me al een tijdje opgevallen dat mijn kachel niet echt warm werd, maar het was nog wel te doen...

Vanmiddag Vida en Dice er even aan gehangen. Nu waren er wel wat meldingen, maar ik werd er niet veel wijzer van. Vervolgens even wat realtime temperatuur waardes uitgelezen, daarbij viel op dat na 20 minuten stationair en af en toe gas het koelwater niet boven 57 graden kwam. Thermostaat stuk?

Wie kan mij helpen?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
arnoldvanwinsen
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

Re: Melding "koelsysteem service vereist"

· 
Posted: 10.01.2021 - 18:19  ·  #2
57 graden is erg laag. Heb je gecontroleerd of de radiator slang meteen opwarmt? Dan thermostaat. Denk sensor die bij de thermostaat zit ook niet lekker is. Als je de thermostaat moet vervangen, die sensor is niet heel duur.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 10.01.2021 - 23:54  ·  #3
Met een kapotte thermostaat wordt je motor niet te warm. Je hebt immers maximale flow door de radiateur. Of de thermostaat moet niet openen, kan ook. Dan wordt hij warm, maar dan zou je kachel het wel goed doen.

De klachten duiden op te weinig koeling of foute waardes.

Eerder een defecte sensor, kan je eenvoudig meten met een infrarood scanner, een kapotte waterpomp of weinig koelwater of luchtbellen in het blok.
Thomox
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 10:30  ·  #4
Quote door arnoldvanwinsen

57 graden is erg laag. Heb je gecontroleerd of de radiator slang meteen opwarmt? Dan thermostaat. Denk sensor die bij de thermostaat zit ook niet lekker is. Als je de thermostaat moet vervangen, die sensor is niet heel duur.

Nee, dat heb ik nog niet gecheckt, zal dat nog even doen... Ik heb vorig jaar de koelvloeistof temperatuursensor preventief vervangen.

Quote door martijn-a

Met een kapotte thermostaat wordt je motor niet te warm. Je hebt immers maximale flow door de radiateur. Of de thermostaat moet niet openen, kan ook. Dan wordt hij warm, maar dan zou je kachel het wel goed doen.

De klachten duiden op te weinig koeling of foute waardes.

Eerder een defecte sensor, kan je eenvoudig meten met een infrarood scanner, een kapotte waterpomp of weinig koelwater of luchtbellen in het blok.

Het lijkt er ook niet op dat de motor te warm wordt, eerder te koud blijft... Het lijkt er eerder op dat de thermostaat OPEN blijft, waardoor het systeem niet goed op temperatuur komt. Het duurt ook vele malen langer dan normaal voordat het systeem van benzine overschakelt naar LPG.

Is het vervangen van de thermostaat redelijk gemakkelijk te doen? De temp sensor heb ik reeds vervangen vorig jaar.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 13:34  ·  #5
Ik wantrouw een open thermostaat in combinatie met het warmlopen.

Een kapotte waterpomp is dan logischer. Is de distributie al lang geleden gewisseld?
Munckhof
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 13:53  ·  #6
Welk merk koelvloeistof sensor is er vorig jaar geplaatst?
Ik had hem begin vorig jaar door een imitatie vervangen en kreeg na een aantal maanden ook ineens rare dingen als het metertje uiterst recht en meldingen dat ik moest stoppen terwijl er niks aan de hand was. Toen vervangen voor een originele en nergens last meer van.
Thomox
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 20:13  ·  #7
Quote door martijn-a

Een kapotte waterpomp is dan logischer. Is de distributie al lang geleden gewisseld?

Hmm, het lijkt er een beetje op dat je er overheen leest. De motor loopt niet warm, maar KOUD. Hij blijft te koud. Ik heb na 20-25 minuten stationair draaien het systeem bij de koelslangen beetgepakt, die kon ik gewoon vasthouden, +/-57 graden klopt dan wel.

Distributie is 5 jaar geleden gedaan, moet nog een paar jaartjes mee.

Quote door Munckhof

Ik had hem begin vorig jaar door een imitatie vervangen en kreeg na een aantal maanden ook ineens rare dingen als het metertje uiterst recht en meldingen dat ik moest stoppen terwijl er niks aan de hand was. Toen vervangen voor een originele en nergens last meer van.

Pfoe, ik weet het merk niet meer, maar het was idd een imitatie sensor. Kostte iets van €25 dacht ik zo.
Munckhof
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 20:57  ·  #8
Stond toen je de melding kreeg ook de wijzer in het rood?

Het klinkt mij als een openblijvende thermostaat icm een sensor die soms vage waardes doorgeeft
Thomox
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 21:11  ·  #9
Quote door Munckhof

Stond toen je de melding kreeg ook de wijzer in het rood?

Het klinkt mij als een openblijvende thermostaat icm een sensor die soms vage waardes doorgeeft

De V70NN heeft geen temperatuur indicatie in het dashboard, dus ik weet niet wat de temperatuur toen was.
motorfietsenmaker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 11.01.2021 - 21:18  ·  #10
Even mijn brain-wave even delen:

En wat als de thermostaat halverwege vast is gaan zitten?

Te koude motor bij lage belasting..
Te warme motor bij hoge belasting..

Het zou zo simpel kunnen zijn?,
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.01.2021 - 07:51  ·  #11
Quote door Thomox

Quote door martijn-a

Hmm, het lijkt er een beetje op dat je er overheen leest. De motor loopt niet warm, maar KOUD. Hij blijft te koud. Ik heb na 20-25 minuten stationair draaien het systeem bij de koelslangen beetgepakt, die kon ik gewoon vasthouden, +/-57 graden klopt dan wel.

Distributie is 5 jaar geleden gedaan, moet nog een paar jaartjes mee.

Quote door Munckhof

Pfoe, ik weet het merk niet meer, maar het was idd een imitatie sensor. Kostte iets van €25 dacht ik zo.

Oei, ik lees het nu ook. Ik heb ergens de aanname gemaakt dat de motor warm werd. Maar je had een service melding. Sorry.
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 12.01.2021 - 08:25  ·  #12
denk ook dat de thermostaat niet goed functioneert: deze hoort geleidelijk open en dicht te gaan. Of hij zit vast in 1 stand, of wellicht schokt hij tussen 2 standen. Ik gok op het eerste, dat ie helemaal open staat. Waarom je de melding pas krijgt bij 140 km/h en niet bij 100 is me niet helemaal duidelijk.
arnoldvanwinsen
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

· 
Posted: 12.01.2021 - 09:21  ·  #13
Uit het feit dat de koelslangen bij 57 graden koelwater ook warm zijn, durf ik te concluderen dat je thermostaat defect is. Bij dergelijke lage temperaturen hoort de thermostaat nog gesloten te zijn.
Ik zou dus beginnen met die te vervangen.
Thomox
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.01.2021 - 10:12  ·  #14
Ik zal vanavond eens in Vida kijken welk onderdeelnummer ik hiervoor moet hebben. Zijn er mensen met ervaring omtrent imitatie onderdelen? Of beter gewoon voor origineel Volvo kiezen bij de dealer?
Thomox
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.01.2021 - 21:17  ·  #15
Vida heeft een mooi lijstje aan onderdelen...

Dit lijkt het complete ding met huisje en al te zijn, nr: 31368377.

Nu is er een thermostaathuis, nr: 31411151
De temperatuursensor, nr: 30650752

Kan ik beter 31368377 of 31411151 bestellen?

Selected quotes for multi-quoting:   0