Melding koelvloeistof laag

Geen lekkage te zien

JoJo26
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Melding koelvloeistof laag

· 
Posted: 30.11.2015 - 10:27  ·  #1
Een tijdje terug kreeg ik ineens de melding "koelvloeistof laag". Geschrokken natuurlijk. Melding ging wel weer meteen weg. Toen ik thuis kwam was het donker dus de volgende ochtend gekeken. Het niveau was inderdaad net onder het streepje "Min". Bijgevuld maar na een paar dagen weer de melding. De melding gaat weg als de motor op temperatuur is. Volgende dag weer gekeken en weer net op of onder het streepje "Min" Het lijkt erop dat wanneer ik hem bijvul de vloeistof vrij snelweg is maar dat het niet onder het nivo min zakt. Slangen worden niet hard, ik heb geen witte pluim maar zie ook niets lekken. Wel lijkt mijn thermostaat kapot want de motor komt op de snelweg niet echt op temperatuur (zoals ik hier op het forum lees net 1 of 2 streepjes). In de stad uiteraard wel. Ik heb net gekeken bij de thermostaat en zie daar wat aanslag zitten aan de buitenkant van de behuizing en op de aansluiting van de temperatuursensor. Zou het aan de thermostaat kunnen liggen? Of toch de koppakking, waar ik echt niet op zit te wachten natuurlijk.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Melding koelvloeistof laag

· 
Posted: 30.11.2015 - 10:40  ·  #2
De slangen moeten als als de auto warm is wel hard aan voelen , want het systeem staat onder druk , door deze druk verhoging kan de temperatuur ruim boven de honderd graden komen voor de boel gaat koken .
Dus de dop op reservoir bekijken deze moet goed afsluiten .
Als de wagen te koud blijft op de snelweg zou ik wel de thermostaat vervangen .

Probleem kan ook veroorzaakt worden door de thermostaat , kan ie misschien net de warm worden in de stad en daardoor wat koelvloeistof eruit gooien .
JoJo26
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.11.2015 - 10:53  ·  #3
OK. Dan ga ik eerst maar de thermostaat vervangen.
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 30.11.2015 - 11:05  ·  #4
En mss koelvloeistof temp sensor meteen meepakken?
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.11.2015 - 11:17  ·  #5
Nog even een uitleg , als de thermostaat iets open blijft staan , warmt de auto niet goed op .
Nu kan het zo zijn dat de thermostaat niet verder beweegt of te langzaam waardoor de temperatuur in het blok wat te hoog wordt omdat de thermostaat niet volledig of te langzaam open gaat (in bv stadsverkeer met weinig rijwind), de temperatuur loopt dan plaatselijk op met als resultaat dat ie wat koelvloeistof eruit gooit .
Slecht afsluitend dop van koelreservoir help natuurlijk ook niet .

Wel zaak om snel wat aan te doen , te vaak te warm kostje de koppakking .
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 30.11.2015 - 11:42  ·  #6
Quote door olaf

Probleem kan ook veroorzaakt worden door de thermostaat , kan ie misschien net de warm worden in de stad en daardoor wat koelvloeistof eruit gooien .

Hoort niet te kunnen. Is een gesloten druksysteem. Dus tenzij de dop van het reservoir niet vastzit zit er ergens een lekje.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.11.2015 - 11:55  ·  #7
Quote door grrroovedude

Quote door olaf

Hoort niet te kunnen. Is een gesloten druksysteem. Dus tenzij de dop van het reservoir niet vastzit zit er ergens een lekje.

Is niet waar , als druk te hoog wordt gaat het via de dop eruit , dat gebeurt ook als je er teveel in gooit .
Anders zou het ergens anders klappen(zwakste punt ) , er zit altijd een beveiliging tegen overdruk op .
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 30.11.2015 - 13:39  ·  #8
als dop lek is kan de extra vloeistof daar dr uit. zou je ook moeten kunnen zien denk ik. of even motorkap open als motor warm is en kijken bij reservoir. dus ik ga voor thermostaat niet goed en dop lek..
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.11.2015 - 23:22  ·  #9
De mijne verbruikt ook wat koelvloeistof. Zelfde motor, zelfde kleur auto. Bij mij is de radiator een beetje nat/vettig, dus ik verwacht dat de radiator na 15 jaar aan vervanging toe is. Maar, af en toe (1 keer per maand) een plonsje bijvullen vind ik voorlopig acceptabel.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.12.2015 - 09:54  ·  #10
Quote door olaf

Quote door grrroovedude

Quote door olaf

Is niet waar , als druk te hoog wordt gaat het via de dop eruit , dat gebeurt ook als je er teveel in gooit .
Anders zou het ergens anders klappen(zwakste punt ) , er zit altijd een beveiliging tegen overdruk op .

Heb ik de dop van het reservoir nog niet op kunnen betrappen. Ik zal hem er eens afhalen en inspecteren.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.12.2015 - 13:53  ·  #11
Quote door Waltersan

De mijne verbruikt ook wat koelvloeistof. Zelfde motor, zelfde kleur auto. Bij mij is de radiator een beetje nat/vettig, dus ik verwacht dat de radiator na 15 jaar aan vervanging toe is. Maar, af en toe (1 keer per maand) een plonsje bijvullen vind ik voorlopig acceptabel.

Daar heb ik ook "last" van, iets van 1 keer in de 2/3 maanden van min naar (bijna) max vullen. Maak ik me geen zorgen om, hij is ook al bijna 16 jaar.
626Ronin
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 02.12.2015 - 05:00  ·  #12
Ik zou juist wel even verder zoeken voor je de thermostaat vervangt want als ie wel op temperatuur komt wordt de druk alleen maar hoger! Elke dag 3/4 l erbij is mij te veel.
Ik betrapte op mijn classic de aansluiting van het kleine slangetje van het expansievat naar bovenop de radiateur (net boven de grote vanaf thermostaathuis) op zweten: rvs klemmetje bijna doorgerot! Even nieuw klemmetje erom en klaar (tot die tijd dus 2 tie wrapjes :shame: ) deze lekkage begon nadat ik de thermostaat had vervangen vanwege niet warm worden.
JoJo26
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.01.2016 - 13:05  ·  #13
Even stil geweest in dit topic. Nieuwe baan, druk, druk, druk. Vandaag laten kijken door volvoservice. Motor droog, slangen niet hard, dus dat was goed nieuws. Even zoeken maar uiteindelijk toch vrij vlot gevonden. Lekke kachelradiator. Na wat panelen verwijderen was het duidelijk te zien en voor Dennis ook te voelen. Vervelende storing, rot plek om te vervangen maar beter dan kapotte koppakking. Gelijk maar afspraak gemaakt. En dan nemen we ook de thermostaat en sensor mee. Dan zou het weer goed moeten zijn.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 16.01.2016 - 17:42  ·  #14
Bij mij was er ook lekkage, maar dat was alleen op de o ringen van de aansluitingen. Deze zijn los te vervangen, maar is wel een enorme kloteklus. Was heel blij toen ik er mee klaar was!
musje83
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 21.01.2016 - 11:15  ·  #15
Mijn auto komt ook niet goed op temperatuur, vanmorgen stond 'ie na een stuk snelweg nog maar op 2 streepjes. Pas een stuk verderop ging 'ie richting het midden. Ik vermoed overigens ook dat hij daardoor zo stottert bij overschakelen op LPG (en de daaropvolgende eerste 500m/1km), pas als ik handmatig overschakel met warme motor (1,5 tot 2 streepjes) is er niets aan de hand.

Thermostaat vervangen is dus een rotklus, begrijp ik? >_<

Selected quotes for multi-quoting:   0