Melding 'Motor management service vereist'

Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Melding 'Motor management service vereist'

· 
Posted: 02.01.2015 - 08:36  ·  #1
Gisteren even met de Volvo op pad geweest. Direct na het starten kwam de melding 'Motor management service vereist' in beeld, inclusief oranje lampje.

Het rijden gaf geen problemen, geen vermogensverlies, cruise control deed t gewoon, alleen maar die melding. Gelijk bij een vriend even zo'n bluetooth obd-dongletje geleend om m daarmee uit te kunnen lezen. Niet direct gedaan, want geen tijd, maar wel het forum nagezocht en gegoogled op die melding. Wat ik eruit begrijp kunnen er velen oorzaken aanleiding zijn voor die melding.

Eind van de middag nog even een poging gedaan om uit te lezen, maar ik kreeg geen verbinding met de dongle. Gisteravond laat nog eens een poging ondernomen, maar wat direct op viel was dat de melding er niet meer was. En ook met de dongle werkend kon ik geen foutcodes ontdekken (nu verwacht ik van een universeel ding ook geen wonderen, ofzo).

Ik vind het wel vreemd dat die melding weg is. Zou het aan de DIM kunnen liggen? Eens in de zoveel tijd (geen peil op te trekken) gaat de klok ook te keer... Zou er verband kunnen zijn?

Ben benieuwd naar de oorzaak (en de oplossing).
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Melding 'Motor management service vereist'

· 
Posted: 02.01.2015 - 09:07  ·  #2
Zoals je zegt kan vele oorzaken hebben.
Laat hem uitlezen door iemand met Vida.
Die kan je zeggen wat de storing is of was als hij is opgeslagen.

Bij jou in het dorp heeft Groovedude zo'n mooi kastje.
topic.php?t=8060&page=fst_unread&highlight=vida

Ik had destijds in mijn S80 ook een oranje lampje motor managment.
Dongle vond niks. Vida zei dat mijn voorste lamda sensor was overleden.
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.05.2015 - 15:09  ·  #3
Hmm, de melding is gistermorgen weer terug en kon ook de cruise control niet gebruiken... :'(
Na een minuut of 20 deed ie het weer, maar viel wel een paar keer uit. Vrijsnel daarna bleef ie wel werken.

'S avonds naar huis had ie er helemaal geen zin in. Pas toen ik mn woonwijk in reed kon ik de cruise op standby zetten, hoewel die boven de 40km/u weer uit viel...

Nu wordt t wel zaak om m uit te lezen. Ben benieuwd wat daar bij naar voren komt aan meldingen...
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2015 - 20:35  ·  #4
Uitlezen gaat mogelijk morgen gebeuren met behulp van dorpsgenoot Groovedude.
Op dit moment ga ik uit van de sensor bij het koppelingspedaal. Dit gebaseerd op anderen hier die dezelfde symptomen hadden. Zojuist die sensor ff uitgebouwd, waarbij bleek dat ie vies glibberig nat was... >_<

Ik zou m wel willen doormeten, maar omdat ik mijn multimeter niet kan vinden, heb ik ook nog niet gezocht naar wat de meetwaarden zouden moeten zijn... :lol:
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 26.05.2015 - 20:50  ·  #5
Quote door Confus

Uitlezen gaat mogelijk morgen gebeuren met behulp van dorpsgenoot Groovedude.
Op dit moment ga ik uit van de sensor bij het koppelingspedaal. Dit gebaseerd op anderen hier die dezelfde symptomen hadden. Zojuist die sensor ff uitgebouwd, waarbij bleek dat ie vies glibberig nat was... >_<

Ik zou m wel willen doormeten, maar omdat ik mijn multimeter niet kan vinden, heb ik ook nog niet gezocht naar wat de meetwaarden zouden moeten zijn... :lol:

Laten we dan ook de mijne er even inzetten. Kun je kijken of dat t is.
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2015 - 21:38  ·  #6
T wordt wat interessanter:

Heb direct na het uitbouwen de sensor schoongemaakt met papieren doekjes en ben vervolgens gaan eten.
Na een paar uur weer ingebouwd en weer werken! Melding echter nog niet weg, maar moet daar niet een paar keer starten aan voorbij gaan?

Wellicht heeft de melding een andere oorzaak, ja...
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.05.2015 - 21:58  ·  #7
Vanavond naar Groovedude geweest om mn auto uit te laten lezen. Eerste wat bij vertrek opviel, was dat de melding weg was! :happy:
Was eerder vandaag, heen en weer naar werk, nog niet het geval.

Anyway, auto uitlezen gaf idd een oude storing aan aangaande de koppelingssensor. Tevens ook een storing in de linker achterdeur die niet van slot gekomen is; linkerbuitenspiegel die ontbrak, iets met het interieurluchtfilter... Geen noemenswaardige zaken. :D

Kortom: schijnbaar zelf de storing opgelost door het demonteren, schoonmaken en weer terug monteren van de koppelingssensor. Das fijn Volvo-rijden zo! :love:
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 27.05.2015 - 22:03  ·  #8
Blijft nog de vraag over: Waardoor is die koppelingssensor "glibberig vuil" geworden? Erboven ergens lekkage? Dan kun je wachten op de volgende storing, dus uitvinden waardoor die lekkage ontstaan is. Anders ben je symptomen aan het bestrijden en geen oorzaken wegnemen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.05.2015 - 07:28  ·  #9
Heb ik ook nog over Itten denken. Een van de andere meldingen was 'airco afvoer inspecteren'; dus mogelijk condens?

Heule nette v70 hoor, die je daar hebt. Oh, en je koplamjes kunnen nu uit, he.
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.05.2015 - 14:47  ·  #10
Dank voor het compliment! Altijd leuk om te horen. :D

Ja, ik hoef niet meer verplicht met verlichting aan te rijden, Vind ik ook wel beter. Bepaal zelf wel of ze al dan niet aan moeten.

Van de week heb ik ergens hier gelezen dat er een minieme remvloeistof lekkage kan zijn bij het rempedaal (die dus lekt op de koppelings sensor). Daar las ik dus ook dat dat zo weinig is, dat dat geen effect heeft op de remwerking, tussen de remvloeistofwissels door. Aan de hand van die post ben ik dus mijn sensor gaan checken,

Ben nu dus naarstig op zoek naar die post...

Als het warm is en ik heb de airco aan, doet die na verloop van tijd niets meer. Kwartiertje uitzetten en dan werkt ie weer. Ik vermoed dat 'ie dan bevriest. Wellicht dat het smeltwater daarvan op mn sensor lekt. Zal dat eens gaan monitoren. Want lekwater kan ook op andere vitale(re) componenten komen... :sick:
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.06.2015 - 14:14  ·  #11
En ja hoor: de melding is er weer. :o
Zal vanavond de vochtigheidsgraad van die sensor bepalen. En anders nog eens bij Martin aankloppen, maar nu mét melding in het scherm.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.06.2015 - 14:16  ·  #12
Je bent welkom hoor. Gaan we er eens even goed mee aan de slag. LMM schoonmaken, lambdasensoren monitoren enzo.

En dan meten we gelijk even de spleet van de magneetkoppeling bij je airco. Zou zomaar kunnen dat die koppeling wat versleten is.
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.06.2015 - 12:50  ·  #13
De eerder genoemde lekkage lijkt te komen door de cilinder in het koppelingspedaal, die z'n vloeistof uit het remvloeistof reservoir krijgt. Om die cilinder zit een klein rubberen afdek kap, waar een klein scheurtje in zit. Ik vermoed dat daar de nattigheid vandaan komt. Daarom heb ik deze nu professorisch afgedicht (met tape :D ) en zal ik binnenkort eens monitoren hoe het er voor staat.

Het probleem van een niet-werkende cruise control is ook weer terug. Helaas heb ik nog geen kans gezien om wederom even bij Martin langs te rijden om uit te lezen (iets met agenda's :o). Omdat ik de koppelingspedaal sensor daarvan verdacht, heb ik die op voorhand vervangen (a €58,69 bij Volvo). Meteen daarna kon ik de cruise control weer stand-by zetten (cruise verscheen weer in het display) maar verder kan ik geen snelheid instellen... :'(
Nu daar een paar dagen mee gereden te hebben, is de melding 'Motor management service vereist' weer weg. Echter kan ik nog steeds geen snelheid ingeven, en staat de tekst 'cruise' wel in het display zodra ik de knop op het stuur in druk.

Ik hoop binnenkort mn auto alsnog uit te kunnen lezen mbv Martin, maar toch vroeg ik me af of iemand hier een idee heeft wat het zou kunnen zijn.
Een zekering toegeschreven aan de CC staat niet als zodanig vermeld in het instructieboekje, maar als dat het al zou zijn lijkt me dat ik de CC ook niet op stand-by kan zetten. En verder mis ik geen functies (ja, een goed- en langdurig werkende airco, maar dat heeft hier niks mee te maken...).
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 12.06.2015 - 13:10  ·  #14
Als koppelingspedaalsensor niet goed werkt kan je m niet op standby krijgen of hij valt snel weer weg.
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.06.2015 - 14:36  ·  #15
De koppelingspedaalsensor is nieuw, werkt goed, want ik kan dmv het indrukken van de knop ' Cruise' op het stuur de tekst 'Cruise' in het display krijgen. Dus feitelijk van ' UIT' op 'Stand-by' zetten.
Maar als ik daarna op de gewenste snelheid zit (dus alles boven de 30km/u, want anders doet de CC het alsnog niet) kan ik niet met de '+' of '-' knop de snelheid vast zetten. Als ik op '+' druk en mn voet van het gas haal, verliest de auto snelheid.

Al die tijd staat de tekst 'cruise' gewoon in het display. Zoals ik al zei is de melding Motor Management Service Vereist ook niet meer in beeld. Ik heb geen enkele melding in het display linksonder, maar ook geen werkende cruise control... :'(

Selected quotes for multi-quoting:   0