melding oliepeil laag

rvberloo
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

melding oliepeil laag

· 
Posted: 22.08.2018 - 20:38  ·  #1
ik heb nu in 6 maanden 20.000 km gereden mijn 2.4D uit 2007. km stand nu: 162.000 km
In juli is de olie ververst en is er 5W30 in gegaan, er zat denk ik 0w30 in. Hierna op vakantie ~4000 gereden waar ik ineens de melding "oliepeil laag" kreeg.
Ik heb er eerst 3/4 liter olie bijgedaan daarmee doorgereden naar huis. Peil leek me nog goed toch kreeg ik deze melding thuis weer. Nog 1/4 liter bijgevuld en het niveau is nu halfvol. Bij starten is alles ok maar na een tijdje rijden krijg ik soms weer de melding oliepeil laag, terwijl het niveau echt op half staat. Ik lees hier ook dat helemaal volgooien juist slecht is.
Wat kan deze melding veroorzaken? tot de eerste oliewissel heb ik 15000 km gereden zonder problemen en zonder meldingen

Ik heb trouwens VIDA, kan e.e.a dus uitlezen als ik wist waar ik op moest letten.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: melding oliepeil laag

· 
Posted: 22.08.2018 - 21:04  ·  #2
of je olie sensor is defect onder in je carterpan ik had het ook en heb toen er een paar keer tegenaan getikt met een schroevendraaier

olie moet op 3/4 staan dus 2 maal xx op je peilstok
rvberloo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.08.2018 - 12:03  ·  #3
Kreeg de melding weer, misschien toch correct want ik kon weer half litertje olie (0w30 castrol zoals in het boekje staat) bijvullen. Peil nu idd twee kruisjes onbedekt. Al met al heb ik 2 liter bijgevuld in 8000 km terwijl ik daarvoor (sinds ik de auto heb = feb 18) geen verbruik had? wel vaag. Hele discussies over olieverbruik vs type olie doorgelezen op dit forum zonder echt veel wijzer te worden, ik weet alleen dat er bij de oliebeurt nu 5W30 ingegaan is terwijl er daarvoor steeds onderhoud door de dealer is geweest dus ws altijd 0w30 is gebruikt. Ik heb een Euro4 met roetfilter en EGR gewoon actief
Diehl5
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 25.08.2018 - 15:37  ·  #4
Een paar dingen die in me opkomen:
- bij de beurt is er een 5w30 ingekomen en je vult nu bij met een 0w30. Zou ik zelf niet doen. Met zelfde olie of zelfde soort olie bijvullen. Maar goed altijd beter dan helemaal geen olie.
- Het lijkt alsof het olieverbruik is gekomen a) na beurt, b) ander soort olie en c) vakantie.
Kan er iets bij de beurt gedaan zijn waardoor er olie lekt? Heb je dat al gechecked onder de motor?
Welke 5w30 is er ingekomen? Goed merk/kwaliteit volsyntheet?
Is het gebruik van de auto op vakantie ander geweest dan anders? Bijvoorbeeld hardrijden, caravan
trekken, de bergen in?
- Merk je iets van rook (blauw) uit de uitlaat? Is de uitlaatmond bijvoorbeeld vettig?
- Is de koelvloeistof nog mooi helder? Geen vettige smurrie? Warmtewisselaar wil nog wel eens lekken.
- Je zou de intercoolerslang eens los kunnen nemen om te zien of daar heel erg veel olie inzit. Het hoort wel wat olie te bevatten, maar net zo dat het er echt uitdruipt. Turbo zou wat kunnen lekken.

Als bovenstaande allemaal goed is of niet aan de orde, dan zou ik eens teruggaan naar de olie die er z’n hele leven al inzit en dan monitoren of het olieverbruik stabiel(er) blijft.

Overigens is 1 liter olie op de 4000 km wel aan de hoge kant maar nou ook weer niet heel extreem. Ik meen dat Volvo 1 op 1500 aanhoudt als acceptabele ondergrens.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.08.2018 - 16:51  ·  #5
Helemaal eens met bovenstaand, 1 op 1000 word gezien als punt waarop een motor zou worden losgehaald om te kijken wat er aan de hand is.
rvberloo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.08.2018 - 22:34  ·  #6
Dank voor de reacties. vakantie was zonder caravan, wel volgeladen en veel lange ritten (in een ruk naar polen, dan een ruk door naar litouwen). de 5w30 is er bij volvoservice ingegaan, dus zal wel goed zijn toch?

Vida geeft geen errors dus ik kijk het even aan nu met normaal woon werk verkeer weer.. 5w30 A5/B5 moet ik dus toch hebben? Ga ik maar eens bestellen dan. Ik had 0w30 gehaald (recommended for volvo) omdat dat me een veilige keuze leek met roetfilter maar mengen is niet handig inderdaad
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 26.08.2018 - 22:47  ·  #7
Ik zou t bij 0w30 houden; of anders 5w40
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 26.08.2018 - 23:46  ·  #8
Aah, daar is ie weer de olie-discussie waar uiteindelijk niemand uit komt.

1 regel is iedereen het over eens: Mix nooit synthetische en minerale olie!!! Dat gaat fout.
Verder is iedere olie beter dan te weinig olie.
Persoonlijk zou ik proberen te voorkomen dat je verschillende viscositeit mixt.
0W30 is geadviseerd, 5W30, 5W40 vallen ook binnen de toleranties (in Nederlandse temperaturen)
Ga je nu naar temperaturen van minder dan -10 of meer dan 45 dan moet je wel even opletten
Diehl5
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 27.08.2018 - 10:11  ·  #9
Quote door rvberloo

De 5w30 is er bij volvoservice ingegaan, dus zal wel goed zijn toch?

.. 5w30 A5/B5 moet ik dus toch hebben? Ga ik maar eens bestellen dan. Ik had 0w30 gehaald (recommended for volvo) omdat dat me een veilige keuze leek met roetfilter maar mengen is niet handig inderdaad

Je zou bij Volvoservice nog kunnen nagaan welke 5w30 er is is gekomen. En dan doel ik op de ACEA-classificatie (C3, B4, B5 etc)

Als ik het goed begrijp is er eerst 6 liter 5w30 (type onbekend) en daarna 2 liter 0w30 B5 ingekomen. Nu apart een 5W30 B5 bestellen voor verder bijvullen lijkt me niet echt zinvol. Dan komt er misschien wel een 3e type bij. En die 5w30 B5 is best een dure olie.

Je zou kunnen overwegen nu de olie er toch al weer 8000km inzit en al 2 soorten olie bevat, om opnieuw te beginnen en de olie te vervangen voor de olie die er door dealer al die tijd in is gegaan (even navragen). Immers je denkt dat je in de periode voor de oliewissel geen (merkbaar) verbruik had. Dan monitoren wat het verbruik is. En misschien dat je bij de volgende reis onder dezelfde omstandigheden pas echt conclusies kan trekken.

Selected quotes for multi-quoting:   0