Voor wat het waard is: mijn auto is significant beter gaan rijden nadat ik er (prefentief) nieuwe bobines in heb gedaan na ruim 330duizend km. Maar beter spoor je eerst de oorzaak op voordat je vanalles vervangt wat niet nodig is.
Ja behalve die ene dan.
Ik zou ze sowieso vervangen, ongeacht wat het probleem van je foutmelding is. Ik verving ze bij 360k en sindsdien reageert het blok veel beter bij lage toeren.
Ja behalve die ene dan.
Ik zou ze sowieso vervangen, ongeacht wat het probleem van je foutmelding is. Ik verving ze bij 360k en sindsdien reageert het blok veel beter bij lage toeren.
Bougies stonden al op de planning (hebben we al een tijdje in huis) ... en gezien ik meer over preventief vervangen lees op het forum na zo'n 300.000 km bestel ik 5 NGK via motointegrator.de .
Dan hopen dat het het idd de bobines zijn. Zelfde symptomen als ik met de Renault heb gehad
Die bougies lijken nogal zwartgeblakerd, wat duidt op rijk mengsel (teveel brandstof / te weinig lucht) of evt olieverbranding. Bougie 3 (middelste) zou mij wat zorgen baren, de rest iets minder. Idealiter heeft het porseleinen deel wat in de verbrandingsruimte zit een kleurtje van koffie met een beetje melk (middelbruin) en geen aangekoekte resten.
Je zou eens een injectorcleaner kunnen bijmengen in de brandstof, en de luchtinlaatsensoren nakijken / schoonmaken / vervangen.
Nou, inderdaad. Die foto had ik niet bekeken. Die kabeltjes kunnen wel wat bescherming gebruiken, die kop wordt echt heet + trilt en dat vinden die kabelmanteltjes niet leuk op de lange duur.
Nou, inderdaad. Die foto had ik niet bekeken. Die kabeltjes kunnen wel wat bescherming gebruiken, die kop wordt echt heet + trilt en dat vinden die kabelmanteltjes niet leuk op de lange duur.
Oke.. ze waren idd heel bros... zal binnenkort eens kijken of er nieuwe bescherming om heen kan. Of eventueel hele nieuwe set compleet? Geen idee wat dat kost
Die bougies lijken nogal zwartgeblakerd, wat duidt op rijk mengsel (teveel brandstof / te weinig lucht) of evt olieverbranding. Bougie 3 (middelste) zou mij wat zorgen baren, de rest iets minder. Idealiter heeft het porseleinen deel wat in de verbrandingsruimte zit een kleurtje van koffie met een beetje melk (middelbruin) en geen aangekoekte resten.
Je zou eens een injectorcleaner kunnen bijmengen in de brandstof, en de luchtinlaatsensoren nakijken / schoonmaken / vervangen.
Dat zwarte zou kunnen komen komen door mindere werking van de bobines? Of niet de juiste bougies? Te oude bougies? (Laatste vervanging termijn is mij onbekend)
Injectiecleaner doen we iig 1x per jaar.
We hebben nu iig een mooi ijkpunt om op verder te gaan.