Over chippen en minder verbruik:
De zogenoemde eco chip bestaat eigenlijk niet, zonder dat het ten koste gaat van het vermogen.
Je kan wel een eco tuning doen op de kruis-snelheid, bv, men kruist (cruising-speed) op de snelweg met 1900-2000 met een snelheid van 110km per uur, in dat bereik kan dan oa de "drivers-wish" (rpm vs pedaalstand/acc),worden aangepast.
De boost (lucht) kan daar dan worden verminderd, en minder lucht houd in dat er ook minder brandstof in mag.
Krijg je dan niet een dood punt bij het gasgeven ? nee want als de drivers wish onder de 30% gehouden is reageerd de auto bij meer gasgeven, (optrekken) gewoon normaal.
maw je geeft gas om op te trekken (50 tot 80%) je bent op de kruis-snelheid, laat het gas vieren, en komt in de 30% range.
Besparing kan tussen de 5 en 10% (soms meer)oplopen.
Het tunen van auto's met veel kilometers op de teller hoeft op zich geen probleem te zijn bij dezelfde rij-stijl, maar zoals al geschreven bij achterstallig onderhoud (versleten koppelings platen ed), Ja, met meer vermogen (als je het volledig gebruikt) slijten de versleten onderdelen natuurlijk ook sneller..
De 163pk D5 ( 2.4d) motoren zijn eigenlijk gedetunde versie's van de 185pk (zie wikipedia), deze zijn oa gemaakt voor de buitenlandse markt waar men de belasting naar pk's betaald, in Belgie zijn de 126pk's dus daarom veel aanwezig. Dit houd in dat er dus zonder problemen gewoon terug getuned kan worden.
De polestar tuning (officieel Volvo) is daar een mooi voorbeeld van, verbruik wordt dan ook niet meer maar blijft gelijk met wel meer nm en pk's onder de kap.
Als je van 163 naar 185 terug gaat en je zou blijven rijden als had je een 163 pk, dan slinkt natuurlijk het verbruik.
mvgr Obbe