D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 
 
 
 
 
ronsas
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 68
Berichten: 92
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 03.01.2013 - 18:09  ·  #16
Quote

Je zou eens contact kunnen opnemen met Varioclean.

Lijkt me inderdaad een goede tip. Ik heb midden december vorig jaar mijn S60 2.4D Geartronic (150.000 km) bij hen laten tunen van 163pk/340nm naar 185pk/400nm (de D5 specificatie zeg maar), samen met flushen van de Geartronic met Mobil olie.

Zij hadden voor de tuning twee opties:
1. Een standaard tuning naar het hogere vermogen/koppel voor €250 incl BTW
2. Tuning op maat voor € 300 excl BTW (dus € 363 incl)

Ik merk niet superveel verschil (het is ook maar een relatief kleine tuning) maar de auto voelt wel lekkerder/losser aan. Mijn verbruik is tot nu toe niet veel gewijzigd maar ja, ik heb sindsdien pas 2 keer getankt. :D
Voor een S80 met nogal wat kilometers zou ik kiezen voor de tuning op maat.
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 03.01.2013 - 20:28  ·  #17
verplaatst naar ander topic
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 147
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 04.01.2013 - 14:31  ·  #18
Over chippen en minder verbruik:
De zogenoemde eco chip bestaat eigenlijk niet, zonder dat het ten koste gaat van het vermogen.
Je kan wel een eco tuning doen op de kruis-snelheid, bv, men kruist (cruising-speed) op de snelweg met 1900-2000 met een snelheid van 110km per uur, in dat bereik kan dan oa de "drivers-wish" (rpm vs pedaalstand/acc),worden aangepast.
De boost (lucht) kan daar dan worden verminderd, en minder lucht houd in dat er ook minder brandstof in mag.
Krijg je dan niet een dood punt bij het gasgeven ? nee want als de drivers wish onder de 30% gehouden is reageerd de auto bij meer gasgeven, (optrekken) gewoon normaal.
maw je geeft gas om op te trekken (50 tot 80%) je bent op de kruis-snelheid, laat het gas vieren, en komt in de 30% range.
Besparing kan tussen de 5 en 10% (soms meer)oplopen.

Het tunen van auto's met veel kilometers op de teller hoeft op zich geen probleem te zijn bij dezelfde rij-stijl, maar zoals al geschreven bij achterstallig onderhoud (versleten koppelings platen ed), Ja, met meer vermogen (als je het volledig gebruikt) slijten de versleten onderdelen natuurlijk ook sneller..
De 163pk D5 ( 2.4d) motoren zijn eigenlijk gedetunde versie's van de 185pk (zie wikipedia), deze zijn oa gemaakt voor de buitenlandse markt waar men de belasting naar pk's betaald, in Belgie zijn de 126pk's dus daarom veel aanwezig. Dit houd in dat er dus zonder problemen gewoon terug getuned kan worden.
De polestar tuning (officieel Volvo) is daar een mooi voorbeeld van, verbruik wordt dan ook niet meer maar blijft gelijk met wel meer nm en pk's onder de kap.
Als je van 163 naar 185 terug gaat en je zou blijven rijden als had je een 163 pk, dan slinkt natuurlijk het verbruik. :-)

mvgr Obbe
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3386
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 04.01.2013 - 14:34  ·  #19
Nadat mijn auto gechipt is ging hij 0,2L/100 minder verbruiken, en mijn rijstijl is gelijk gebleven.
Daar voor hoef je het dus echt niet te doen.
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 147
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 04.01.2013 - 14:51  ·  #20
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 04.01.2013 - 15:26  ·  #21
Ha Jeroen,
Mijn verbruik is giga gedaald nadat ik de tuning op eco had laten bijstelle. Op andere forum heb ik al wat geschreven daarover onder 'Tuning en Motormanagement bijstellen'

Volgens mijn verbruiksmeter in de auto ben ik de eerste driehonderd kilometer Adam op en neer gezakt van 7.1 naar 6.1.

Als dat klopt heb ik een dikke bezuiniging met 60.000km per jaar :D
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 04.01.2013 - 20:21  ·  #22
Jeroen heeft het, naar mijn weten, niet laten doen om brandstof te besparen.
Hoewel meneer zeker op de kleintjes let, is het soepeler rijden van groter belang.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3386
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 05.01.2013 - 02:13  ·  #23
Mijn auto was al zuinig dus daar voor is hij niet gechipt nee :D

Bob, 7,1 is gewoon belachelijk. Koop een euro 3 D5, je lacht je kapot :P Behalve met die illegale snelheden van jou, dan doet mijn D5 ook 'maar 1 op 16'.
Las net je andere topic ook, staan mooie plaatjes in.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 07.01.2013 - 12:35  ·  #24
een D5 euro4 heeft een roetfilter en om die schoon te houden gaat de ECU soms in een regeneratie modus werken om dat roetfilter weer schoon te branden, dan wordt er meer Diesel ingespoten. m.a.w. op dat moment verbruikt de euro4 D5 meer als de oude euro3 D5.
Dat regenereren kan je er bij het chippen uit laten tunen of de duur laten inkorten.
Overigens is er volgens mij van Volvo zelf ook een software update geweest die de tijdsduur van dat regenereren terugschroeft. Die software update kan je gewoon laten installeren bij de dealer.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 09.01.2013 - 00:35  ·  #25
@Crusader,

als je D5 163pk goed onderhouden is en de automaat nog tadeloos functioneert zijn er geen echte bezwaren volgens ons bij een stand rond de 400.000km,

je zou eventueel vantevoren eerst een vermogenstest kunnen doen dan weet je hoe goed je motor nog is,

levensduur verhogend is tunen meestal niet, maar een paar pktjes erbij zou wel moeten kunnen met die km's,

een oudere automaat rijdt je wel altijd wat eerder aan gort met tunen, dus zouden wij niet snel meer dan 185pk, 400Nm er op zetten.

En zorg dat het koelsysteem van motor en automaat ook maximaal op orde zijn.

groet,

VarioClean
kevins60
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 09.01.2013 - 01:38  ·  #26
Ik heb zo'n tuningbox gehad tot nu. Vorig jaar gekocht, 40 pk meer ongeveer. Reed super, tot nu.
Druklager kapot door dat ding. 1000euros kwijt
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 09.01.2013 - 10:38  ·  #27
eerlijk gezegd zie ik geen verband tussen het tunen en het kapot gaan van het druklager. Die gaan ook in ongetunde auto's wel eens kapot, gewoon door slijtage.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 09.01.2013 - 20:39  ·  #28
Bijlaard was degene die de tuning maakte bij Varioclean. Die is nu voor zichzelf begonnen onder de naam Volvotune. Krijg je mooi op maat gemaakte tuning en geen bulkprodukt.
En zeer concurererend geprijsd. :-)

@ Jeroen:
Ha de grote snelheden rij ik alleen naar Strassbourg. Maar deze week elke dag 220km in Nederland en heb me aan de legale snelheden gehouden. O-)

Ik heb vandaag getankt in Rotterdam. Weer 1000km erop zitten en nu staat de teller op 6.2(was 7.1) en in de praktijk dus 1;15.3.
Uit mijn hoofd een besparing van meer dan 8%. :D

60.000x8%)= 4800km meer kilometers op jaarbasis met dezelfde brandstof 8-)

Mag meer worden maar eerst nog een tank meten om zeker te weten.
Bob
marcel56
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eefde
Leeftijd: 48
Berichten: 541
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 09.01.2013 - 21:52  ·  #29
ik heb een v70 2.5 met 'ecotune'. Ik rij 1:16 en rij gemiddeld.. Ecotune heeft het vermogen verhoogd naar 170 pk en 340 nm koppel. Ik weet niet hoe de 140 pk versie rijd. volgens mij maakt het voor de motor niet uit. Je kunt beter een tuning doen met (niet al te veel) extra vermogen en netjes warm rijden dan gelijk met koude motor volle bak de straat uit rijden. Wellicht wel wat risico voor je automaat.. Zelf vind ik die 170 pk meer dan genoeg voor de nederlandse wegen, komt helaas te vaak voor dat er een panda of alto voor me zit, die zou je dan alleen maar op kunnen duwen met extra vermogen.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: D5 met bijna 4 ton op de teller, risico's tunen?

 · 
Posted: 12.01.2013 - 20:03  ·  #30
Vandaag diesel getankt met 1050km.
Het gemiddelde was deze week 1:16.5 bij een active 'nieuwe rijden' stijl. :D

Realtime aan de pomp dus. De indicatie meter stond op 6.0

Moet zeggen dat mijn eerste V70 D5 AUTOMAAT die dit haalt. heb er 3 gehad van dit type ( en ik heb geen woeste rijstijl zeg maar. Altijd cruis control enz. )
 
Selected quotes for multi-quoting:   0