Mezelf buitengesloten

Sleutel in contact, draaiende motor, deuren op slot en ik buiten

ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

Mezelf buitengesloten

· 
Posted: 28.07.2018 - 15:12  ·  #1
Tsja, daar sta je dan, alleen in Noorwegen niet in staat om in je eigen auto te komen.
Ik had al een tijdje een probleempje met het slot aan bestuurderskant. Als ik even uitstapte, de motor liet lopen en het portier dichtsloeg, viel deze in het slot. En alleen dit portier, dus ik kon wel terug naar binnen door via het achterportier het slot weer te openen.
Ik wou hier nog een keer een vraag stellen op het forum, maar het kwam er niet van.
Gisteren, tijdens mijn solo roadtrip Scandinavië, moest ik stoppen voor een stoplicht bij een wegversmalling. Ik dacht, even snel een flesje water achteruit de kofferbak pakken. Alarmlichten aan, uit de auto, bestuurdersportier valt in het slot, flesje pakken, achterportier openen, slot weer openen, achterportier dicht......OEPS. per ongeluk in de haast 2 keer op de ontgrendeling op gedrukt, dus alles in het slot.
Daar stond ik dan, midden op straat, afgelegen weg met weinig verkeer, telefoon in de auto, motor loopt en ik buiten.
Heb direct een Noorse dame achter mij gevraagd of ik haar telefoon mocht gebruiken. Gelukkig had ik mijn portemonnee met anwb-pas wel bij me.
Ja, zei de anwb-mevrouw: het kan tot 2 uur duren voor er iemand komt. Ok, zit niks anders op dan wachten. Echter ze hadden moeite met mijn juiste locatie te vinden. Ik wist het niet en de Noorse mevrouw ook niet echt.
Dus na 2 uur wachten was mijn geduld en water wel op (het is hier ook bijna 30°. Andere bestuurder gevraagd of deze de lokale hulpinstantie kon bellen. Ok, ik bel Falken (een grote in Noorwegen en toevallig de partner van de ANWB). Maar op het moment dat hij belde, moest hij doorrijden, want het stoplicht sprong op groen 😐.
Nu wist ik nog niet of er iemand kwam.
Even later stopte er een ouder Noors echtpaar en vroegen of ik hulp nodig had. Ja dus....situatie uitgelegd en ook zij begonnen te bellen. Uiteindelijk hadden zij ook iemand van Falken aan de lijn. Op dat moment stopte er een busje van Falken. De behulpzame Noor had toch iemand gebeld.
En de ANWB? Ze hadden dus iemand van Falken op pad gestuurd die 1 1/2 uur naar mij heeft gezocht.
Hoe is het opgelost? Falken heeft een collega opgeroepen met inbraakapparatuur. Van die vierkante plastic zakjes schuiven ze in de bovenhoek van het portier en met een blaasbalgen worden deze opgepompt, zodat er een kleine opening ontstaat. Hierdoor schuiven ze een lange dunne haak om het portier te openen of het raam te bedienen in mijn geval.
Al met al heb ik er 3 uur gestaan 😨

Maar kent iemand misschien dit probleem en is het met vida op te lossen?
PS: ik heb geen reservesleutel
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

Re: Mezelf buitengesloten

· 
Posted: 28.07.2018 - 16:51  ·  #2

per ongeluk in de haast 2 keer op de ontgrendeling op gedrukt, dus alles in het slot.

ik mis iets....

Als mijn auto tijdens het rijden op slot gaat (CFEplus instelling) en ik wil uitstappen dan open ik gewoon mijn deur en de gehele auto ontgrendeld (met uitzondering van de achterklep)
Ik hoef en ik druk dus nooit op de ontgrendel knop.

Ik denk niet dat je met Vida hier iets aan kunt doen. ik vermoed dat er in de DDM een probleem zit, mogelijk dat trillingen door het dichtslaan van de deur ergens een contact maakt of onderbreekt wat er voor zorgt dat je deur op slot gaat.

Een dummy sleutel waarmee je de bestuurdersdeur kunt ontgrendelen ergens aan een cassisbalk bevestigen kan je uit deze vervelende situaties helpen.....
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 28.07.2018 - 18:55  ·  #3
Quote door Steve

Als mijn auto tijdens het rijden op slot gaat (CFEplus instelling) en ik wil uitstappen dan open ik gewoon mijn deur en de gehele auto ontgrendeld (met uitzondering van de achterklep)

Dit is niet standaard. Ik doe tijdens het rijden altijd de deuren op slot (met de knop) en wanneer ik het bestuurdersportier open blijft de rest op slot. Ik moet dan met wederom de knop de rest van de deuren openen.
Bij onze V40 gaat wel alles open, dus wellicht dat dit in te stellen is in Vida?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 28.07.2018 - 18:56  ·  #4
Volgens mij met een software pakketje bij de dealer.

Misschien dat het met vdash ook kan.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.07.2018 - 19:13  ·  #5
Denk toch dat er ergens een storing zit, want voor de tijd was dit nooit zo
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 28.07.2018 - 19:17  ·  #6
Dat denk ik ook.

Vida bij je?

Overigens is dat automatisch op slot niet standaart, dat zijn software pakketjes.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.07.2018 - 19:21  ·  #7
Quote door Blade

Dat denk ik ook.

Vida bij je?

Overigens is dat automatisch op slot niet standaart, dat zijn software pakketjes.

Ik heb vida wel bij me.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 28.07.2018 - 19:23  ·  #8
Zal misschien per type of modeljaar verschillend zijn of in te stellen met Vida in de DDM

Als ik m’n deuren op slot doe met de schakelaar op de bestuurders deur en ik open daarna de bestuurders deur dan gaan ook de andere deuren van ‘t slot
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 29.07.2018 - 00:16  ·  #9
Dat is een heel lastige situatie, maar ik heb hier geen oplossing voor.
Ik herken die situatie maar al te goed omdat ik dit ruim 20 jaar geleden ook eens heb meegemaakt terwijl ik ergens in het buitengebied stond toen dat bij mijn Hyundai bus gebeurde, gelukkig wel in Nederland,
Sindsdien heb ik me aangewend dat ik altijd eerst het raam van de bestuurdersdeur open alvorens uit te stappen, zelfs bij maar 2 seconden uit de auto. Die schrik zit er nog steeds goed in dat ik dat nog steeds doe.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 29.07.2018 - 22:44  ·  #10
Tja ik heb een reserve sleutel op de auto geplakt zodat ik er altijd in kan. meer met de gedachte: als je je sleutel verliest zul je altijd zien dat het ver van huis is..

in dit geval was t ook handig geweest.. jaja ik wil eigenlijk de reserve sleuel i de auto vertsoppen en een sleutel zonder chip op de auto plakken, maar das dr nu al vele jaren niet van gekomen..
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 29.07.2018 - 23:12  ·  #11
Ik laat nooit de sleutel in de auto zitten omdat ik iemand ken die uitstapte met een draaiende motor om wat te pakken maar er stapte iemand anders in en weg auto.......

Voorheen deed ik het ook wel eens maar nadien nooit meer.
Idemdito met de sloten.
Die gaan op slot, heb zelf mogen ervaren hoe het voelt als iemand de deur probeert te openen.
Dan voel je jezelf niet lekker meer.

De meiden zijn er nu ook blij mee want die waren erbij.

Selected quotes for multi-quoting:   0