Minder Motor vermogen na het inschakelen cruise control.

MijnS60
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

Minder Motor vermogen na het inschakelen cruise control.

· 
Posted: 29.04.2011 - 19:55  ·  #1
Mede volvo rijders,

Ik rijd een S60 2,5T AWD geartronic uit 2003.

Ik heb sinds 2 april een paar keer gehad dat als ik op de snelweg rijd en daar de cruise cotrol in schakel dat er op het scherm van de boord computer komt te staan "Minder motor vermogen" met een geel driehoekje waarna deze gelijk op rood gaat en het vermogen compleet wegvalt en ik maar moet proberen veilig aan de kant te komen.

Wat er verder tegelijk gebeurd is dat mijn versnellings bak heel raar gaat schakelen als of hij niet weet in welke versnelling hij wil dat de auto door rijd.

Ik heb dit bij snelheden tussen de 80km en de 140km gehad.
Dit probleem doet zich voor zowel in D als in M(zelf schakelen).

Extra info:
Radio staat aan.
Andere volvo R velgen gemonteerd
verlichting aan.
verwarming op auto(matische) met airco ingeschakeld.
ik merk vaker op dat als ik rustig aan het cruize ben dat de versnellings bak ook wel eens de weg kwijt is dan staat deze in stand D.

Wie o wie kan mij hier wat uitleg over geven of heeft dit zelf eerder gehoord of meegemaakt.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Minder Motor vermogen na het inschakelen cruise control.

· 
Posted: 29.04.2011 - 22:34  ·  #2
Als je dit alleen hebt als de cruise is ingeschakeld, zou ik de auto eens laten uitlezen.
Klinkt alsof de software hier roet in het eten gooit.
Succes.
MijnS60
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.05.2011 - 16:04  ·  #3
Bigdog,

Auto staat nu bij de garage voor een uitleesbeurt en maar eens afwachten wat er uitkomt.
Ik heb dit probleem alleen bij de cruise, en daarop gaat motormanagement de fout in waardoor de motor en versnellingsbak niet meer samen werken en het vermogen weg valt.

uitslag volgt.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.05.2011 - 18:06  ·  #4
MijnS60,

Ik hoop voor je dat ze dit met een software update kunnen oplossen.
Ik ben nieuwsgierig naar de uitslag.
Succes.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 03.05.2011 - 18:24  ·  #5
Wel raar dat er nooit een probleem was en in een keer de software omvaltnen dat het probleem zou zijn.'moet haast mechnisch zijn dan toch?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.05.2011 - 18:54  ·  #6

Wel raar dat er nooit een probleem was en in een keer de software omvaltnen dat het probleem zou zijn.'moet haast mechnisch zijn dan toch?

Zou heel goed kunnen, denk maar eens aan de gasklep, die kan ook van die wazige klachten veroorzaken.
Vandaar de tip voor het uitlezen.
Hopelijk kunnen ze dan softwarematig het probleem oplossen, b.v. door een ruimere tolerantie aan te houden.
MijnS60
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.10.2011 - 15:14  ·  #7
Update:

In de vakantie periode met de auto naar oostrijk geweest en 3400 km gereden 1 keer het probleem voorgekomen.

Op 27-09-11 is de auto voor een apk naar de garage gegaan ben ik bijna bij de garage krijg ik het probleem nog een keer.

Garage heeft de computer uitgelezen en kon daar geen foutcodes uithalen omdat deze er domweg niet waren.
De garage heeft wat test gedaan maar daar konden ze ook niks vinden, wat ze vermoeden is dat er door dat de auto een AWD is er een wrijving ontstaat in de cadan.

Want ze nu hebben gedaan is een massa kabel tussen de cadan en het chassis gemaakt op de voorkomen dat de sensoren in de cadan de computer laten omvallen.

Nu maar hopen dat het probleem wegblijft en anders meld ik me weer bij de garage.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.10.2011 - 18:58  ·  #8
Quote door MijnS60

Update:

In de vakantie periode met de auto naar oostrijk geweest en 3400 km gereden 1 keer het probleem voorgekomen.

Op 27-09-11 is de auto voor een apk naar de garage gegaan ben ik bijna bij de garage krijg ik het probleem nog een keer.

Garage heeft de computer uitgelezen en kon daar geen foutcodes uithalen omdat deze er domweg niet waren.
De garage heeft wat test gedaan maar daar konden ze ook niks vinden, wat ze vermoeden is dat er door dat de auto een AWD is er een wrijving ontstaat in de cadan.

Want ze nu hebben gedaan is een massa kabel tussen de cadan en het chassis gemaakt op de voorkomen dat de sensoren in de cadan de computer laten omvallen.

Nu maar hopen dat het probleem wegblijft en anders meld ik me weer bij de garage.

Ik hoop ook voor je dat het probleem nu verleden tijd is, want hier word je zeker niet blij van !
Succes voor de toekomst. ;-)
V70 2.4T
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 05.10.2011 - 02:22  ·  #9
Hmmm. Zou inderdaad kunnen, maar zoals Bigdog eerder al heeft aangegeven, vlak de ETM (gasklephuis) ook niet uit. Als deze z'n stand niet goed kan vasthouden door slijtage en gaat 'zoeken' heeft dit vanwege de electronica en de afstemming van de bak daarop, ook gevolgen voor het schakelen.

Mede gezien het feit dat er geen foutcodes waren, vindt ik dit verdacht omdat een defect (rakende) ETM geen foutcodes geeft!
En behalve de melding 'verminderd motorvermogen' ken ik uit ervaring wel het fenomeen van het zoeken in de versnellingen (wel of geen lock-up) van de bak. (conventionele automaat, geen geartronic). Dit was allemaal verleden tijd na het vervangen van de ETM.

Anderzijds, de auto is van 2003, en volgens mij (niet 100% zeker) valt die buiten de 'probleem ETM's' (2000 t/m 2002). Tenzij het een laat afgeleverd modeljaar 2002 is, dat is ook nog een mogelijkheid lijkt me. Kijk anders even, als je een Bosch ETM hebt, zit je veilig, als het een Magneti Marelli (hoe verzonnen ze het ook, Italiaanse onderdelen laten maken voor een Volvo... Alfa en Fiat staan immers bekend als electronisch storingsvrije automobielen :sleep: ) is kan het nog een probleem ding zijn.

Blijf deze ook even volgen, ben ook zeer benieuwd...
MijnS60
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2011 - 19:40  ·  #10
Dit probleem lijkt nu opgelost te zijn.

Volgens de garage zou er wrijving in de cadan van de achteras kunnen zijn waardoor deze een storing veroorzaakt op de ECU.
Nu heeft de garage een aarde gemaakt tussen de cadan en het chassis en tot nu toe is het probleem niet meer voor gekomen.

Hiervoor zijn geen gaten geboord of dergelijke, de garage heeft dit onder 2 bouten vast gezet.

na mijn inzien mag deze topic gesloten worden.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2011 - 20:19  ·  #11
Quote door MijnS60

Dit probleem lijkt nu opgelost te zijn.

Volgens de garage zou er wrijving in de cadan van de achteras kunnen zijn waardoor deze een storing veroorzaakt op de ECU.
Nu heeft de garage een aarde gemaakt tussen de cadan en het chassis en tot nu toe is het probleem niet meer voor gekomen.

Hiervoor zijn geen gaten geboord of dergelijke, de garage heeft dit onder 2 bouten vast gezet.

na mijn inzien mag deze topic gesloten worden.

Kijk, weer iets geleerd.
Mooi dat je het ons laat weten.
Ik hoop ook voor je dat het probleem nu definitief is opgelost ( heeft er wel alle schijn van ). ;-)
MijnS60
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2011 - 20:36  ·  #12
Ik verwacht ook dat het nooit meer terug komt.

Weet iemand waar we deze topic kunnen sluiten?
V70 2.4T
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2011 - 23:48  ·  #13
Jawel.... Bij deze ^_^
V70 2.4T
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2011 - 00:39  ·  #14
Op verzoek (middels PM) van topicstarter heropend....
Zoals ik begreep heeft het probleem zich bij hem toch weer opnieuw voorgedaan :-/
MijnS60
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2011 - 13:24  ·  #15
@V70 2.4T

Dank voor het heropenen :D

Problemen zijn helaas nog niet opgelost :( .
Mocht iemand nog tips hebben laat ze maar horen.
Ik heb vandaag weer contact met de dealer hopende dat er dit keer wel wat uit komt.

Probleem kwam voort uit:

Vrijdag avond 20:00uur op de A2 van utrecht naar Eindhoven..
Rijd met een snelheid van 145kmh op cruise.
Remmen voor auto op meest linkerbaan(auto zakt terug naar ong. 120 kmh).
Cruise laten herhalen naar vorige snelheid(145kmh).
Geartronic wist niet welke stand hij aan wilde nemen(3/4/5), tussen het accelereren was er tussengas te horen en met dat hij een versnelling pakt ''weg vermogen'' dit keer hield de motor echter meer vermogen over dan andere keren.

Voor dat er een massakabel gelegd is liep het als volgt:

Oranje driehoek ''Minder motor vermogen'' en direct daarna Rode driehoek ''Minder motor vermogen'' alleen dan heb je niks meer.

NU:
Oranje driehoek ''Minder motor vermogen'' en de motor kon max 1800rpm in versnelling 2.

Motor af en opnieuw starten, niks aan de hand.

Versnellingsbak eerste paar km of minuten de weg een beetje kwijt door niet te weten welke versnelling hij aan moet nemen(dit lijkt erop dat de bak mijn rijstijl aan het zoeken is).

Wat al eerder ter spraken gekomen is zou powerflush hier wat aan kunnen verhelpen?
Ik zou zelf niet weten waar het nu vandaan komt.
Ik vermoed zelf dat het iets met de bak te maken heeft alleen kan ik dit niet bevestigen.
Waarom ik dit zeg is omdat de motor voorheen geen toeren meer kon maken en dus ook helemaal geen koppel had op de bak.
Zodra ik voorheen gas gaf dan begon de motor enorm te kantelen en bonken.
Nu had ik dit veeeeeel minder.

Mocht iemand iets te binnen schieten deel dit graag met me =)

Selected quotes for multi-quoting:   0