Quote door Bolbo
Kan dit niet gewoon komen doordat de dop de overdruk (>1.2 bar) niet aflaat? Ik had ook zulke verschijnselen bij mijn V70n, kvs verbruik, omhoogkomend peil nadat ik had bijgevuld en de dop eraf draaide... bij mij was het door het vervangen van het kvs reservoir en de dop opgelost (en spoelen van het systeem en nieuwe kvs, maar ik denk niet dat dat het grote verschil gemaakt heeft).
Als je koppakking lek is en hij drukt verbrandingsgassen je koelsysteem in, dan moet je continu bubbelen krijgen (mogelijk nog afhankelijk van of het alleen bij koude of warme motor optreedt). Als het even kan moet je moet je kvs altijd peilen en evt bijvullen als de auto volledig koud is en horizontaal staat, anders kan je warm/koud situatie niet goed vergelijken.
De laatste test welke ik heb uitgevoerd is de motor starten met de dop al los (weg gelegd) de KVS ziet er rustig uit in het potje, en vervolgens zie je het niveau langzaam stijgen...
Daarnaast heb ik ongeveer 2 maanden geleden de KVS temperatuur sensor vervangen door een goede nieuwe, deze heeft nu het koper wat zichtbaar is groen uitgeslagen, mijn inziens kan ik daaruit ook uit concluderen dat die sensor het wel warm heeft gehad
Quote door evertvet58
Mijn Volvo 2.4 140 pk rijdt al minstens 9.000 km met koelvloeistof verbruik via cilinder 5. Ik controleer het vloeistofniveau bij koude motor. Nooit de radiatordorp eraf draaien bij een warme motor. De bubbels in het expansievat heb ik nog niet gezien, maar de bougie van de 5e cilinder wordt nat. Verder heb ik een gaatje in de thermostaat geboord, zodat de druk gemakkelijker wordt afgevoerd. Zolang er geen koelvloeistof bij de olie komt laat ik de kop nog zitten.
laatste tijd controlleer ik hem ook regelmatig, echter heb ik deze auto ook echt nodig voor mijn werk (eigen bedrijf) en rij genoeg kilometers, ik kan het me zo niet veroorloven om stil te komen staan ermee om deze reden wil ik haar ook weer zo snel
mogelijk gezond op de weg hebben!