Misschien toch weer afscheid nemen…?

 
 
 
 
 
Basdriver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoek van Holland
Leeftijd: 45
Homepage: exile.social/@Basd…
Berichten: 18
Geregistreerd: 05 / 2024
Subject:

Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 05.08.2024 - 15:02  ·  #1
Afgelopen periode idioot druk geweest en niet aan de auto of het forum toe gekomen. Nu een weekje vrij dus ik heb de balans is opgemaakt, en heb mijn twijfels of ik bij de S80 wil blijven. Met alle respect voor de mooie auto en een goed merk, heb ik de klik niet, en ik mis m’n rollende V6je… Ik heb veel dingetjes die moeten gebeuren, groot en klein, en dan ben je zo maar een hoop euro’s verder, ondanks de strakke bak dat het wel is natuurlijk.
Zou graag is horen wat de ervaring experts hier er van vinden.
De distributie lijkt redelijk bereikbaar en deze is aan de beurt voor vervanging, is dat nog een overzienbare klus of is t zoals bij sommige Duitse bakken zomaar 2 dagen werk?
Is een trekhaak zelf monteren goed te doen?
Ik kan niet uitdokteren hoe ik de radio unit er uit haal? Ik heb een dubbeldin framepje liggen maar heb het nog niet kunnen passen.
Zijn er bekende/vaker voorkomende problemen met de klimaat unit? Heb af en toe is rare dingen zoals knoppen die niet reageren, met name de draaiknop voor hoe hard de ventilatie blaast.
En tot slot, voor aanbieden in de verkoop sectie voldoe ik nog niet aan de eisen, maar als iemand evt nieuwsgierig is/interesse heeft, stuur me gerust een PB.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 473
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 05.08.2024 - 15:57  ·  #2
Radio haal je er uit door afdekkap van de schakelpook los te halen. Dan komen er 2 schroeven tevoorschijn onder de unit. Die haal je los en dan trek je de radio van onderen naar je toe.

Trekhaak is een kwestie van een paar bouten en wat prutsen met de kabel. Als je een complete set van de sloop haalt is dat niet mega spannend qua kosten. Distributie is zeker geen 2 dagen werk. Denk dat een garage het in een paar uur gedaan heeft incl. waterpomp etc.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4283
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 05.08.2024 - 16:53  ·  #3
Basdriver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoek van Holland
Leeftijd: 45
Homepage: exile.social/@Basd…
Berichten: 18
Geregistreerd: 05 / 2024
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 05.08.2024 - 18:58  ·  #4
Quote door ries123

Radio haal je er uit door afdekkap van de schakelpook los te halen. Dan komen er 2 schroeven tevoorschijn onder de unit. Die haal je los en dan trek je de radio van onderen naar je toe.

Trekhaak is een kwestie van een paar bouten en wat prutsen met de kabel. Als je een complete set van de sloop haalt is dat niet mega spannend qua kosten. Distributie is zeker geen 2 dagen werk. Denk dat een garage het in een paar uur gedaan heeft incl. waterpomp etc.


Bedankt.

Quote door Bolbo

Tip: Stekker van de radio niet ontkoppelen zonder eerst de accu te ontkoppelen, anders krijg je een airbag storing die je alleen met VIDA kan wissen.


Bedankt voor de tip.

Doet me er aan denken, is ook nog dingetje - hoe krijg ik de “time for service” melding gewist? En ik lijk geen signaal te krijgen op de OBD stekker, in ieder geval krijg ik geen verbindingen met m’n Bluetooth lezer, hij werkt wel op een andere auto. Geen idee of dat aan de lezer ligt of aan de stekker van de auto.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1510
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 05.08.2024 - 19:17  ·  #5
Als je denk aan verkoop van de auto, dan zou ik de radio erin laten.
Voeg een Grom of bluetooth module toe aan de bestaande radio, dan weet de koper precies wat ie koopt ipv dat je een onzekerheid toevoegt.
Uiteindelijk zijn het redelijke versterkers, maar is de ontbrekende bluetooth het struikelpunt.

Je kunt de hele climate control unit + radio als één geheel verwijderen, door je frame rond de versnellingspook te verwijden (accu loshalen, want dit levert je anders een airbag foutmelding op). Onderdelen zijn relatief goedkoop. Ik zou een climate control unit van de sloop halen. Ik zou niet verwachten dat het probleem aan de aanjager-kant zit (maar zonder goede diagnose weet je dat natuurlijk nooit)

Iedere distributie die je voor het eerst doet, is natuurlijk wel een klus. Het is een klus die gewoon goed moet gebeuren en dus controleer je alles 10 keer.
Let bij het kiezen van de waterpomp dat je de Aisin met metalen schoepen kiest.
Een ervaren monteur vervangt de d-riem + waterpomp in een ochtendje.
Theoretisch heb je hiervoor alleen een blokkeertool nodig voor het verwijderen van het vliegwiel (https://www.besteonderdelen.nl/gates-11283507.html). In praktijk kun je daar vast ook wel iets anders op vinden.
Ruimte en zicht aan de zijkant van het blok is beperkt, daarom zal je 2e een stuk makkelijker gaan. Youtube is your friend.
Regel Vida, dan heb je de officiele handleiding die ook de monteurs gebruiken.

Je struikelpunten lijken mij door een ervaren monteur binnen één werkdag op te lossen...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3855
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 05.08.2024 - 23:29  ·  #6
Trekhaak is goed zelf te doen. Ik heb het in een middagje gedaan bij mij op de oprit. Achterbumper moet er af (dat vond ik het meest spannende want je moet echt hard trekken haha)
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2296
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 06.08.2024 - 09:55  ·  #7
Quote door Vogel

Let bij het kiezen van de waterpomp dat je de Aisin met metalen schoepen kiest.

Neem gewoon origineel Volvo. Heeft het in mijn auto 25 jaar en bijna 300.000 km volgehouden voordat 'ie echt stuk ging. 🙃
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 339
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 06.08.2024 - 10:07  ·  #8
Quote door [-Tom-]

Trekhaak is goed zelf te doen. Ik heb het in een middagje gedaan bij mij op de oprit. Achterbumper moet er af (dat vond ik het meest spannende want je moet echt hard trekken haha)


Achterbumper hoeft er niet af hoor. Heb het op mijn vorige S80 zelf gedaan zonder de bumper te verwijderen en dat gaat met beleid prima .......... een ochtend werk in mijn eentje en een paar steunen waren handig om de trekhaak enigszins op zijn plek te houden, liggend onder de auto ;)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1752
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 06.08.2024 - 11:04  ·  #9
Quote door brinkie

Quote door Vogel

Let bij het kiezen van de waterpomp dat je de Aisin met metalen schoepen kiest.

Neem gewoon origineel Volvo. Heeft het in mijn auto 25 jaar en bijna 300.000 km volgehouden voordat 'ie echt stuk ging. 🙃


Aisin met metalen schoepen is bij mijn weten de originele Volvo pomp. Bij de dealer is die alleen zo’n 4-5 keer duurder.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3359
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 06.08.2024 - 11:38  ·  #10
Distributieriem is op zich wel ruimte voor. Auto even op een krik of brug, rechter voorwiel er af want dat geeft wel extra ruimte.
Waterpomp met metalen schoepen nemen inderdaad.

Radio moet niet zo moeilijk zijn. Youtube heeft wel uitleg video's daar over.
ECC unit open maken en met alcohol de contacten schoonmaken, waarschijnlijk zal dat al veel doen.

Onderhoudsmelding resetten: Sleutel er in en op stand 1 draaien. Knopje van dagteller indrukken en vasthouden, sleutel naar stand 2 draaien. Na 10 seconden gaat het gele driehoekje knipperen. Knopje los en sleutel er uit, melding gewist.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3855
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 06.08.2024 - 16:52  ·  #11
Quote door GrumpyXXL

Quote door [-Tom-]

Trekhaak is goed zelf te doen. Ik heb het in een middagje gedaan bij mij op de oprit. Achterbumper moet er af (dat vond ik het meest spannende want je moet echt hard trekken haha)


Achterbumper hoeft er niet af hoor. Heb het op mijn vorige S80 zelf gedaan zonder de bumper te verwijderen en dat gaat met beleid prima .......... een ochtend werk in mijn eentje en een paar steunen waren handig om de trekhaak enigszins op zijn plek te houden, liggend onder de auto ;)

In de montagehandleiding van mijn trekhaak stond dat dat moest, dus dat heb ik dat maar netjes gedaan. Volgens mij kom je er dan allemaal wat makkelijker bij, ook omdat ik de montagebeugel van de uitlaat moest demonteren,
Basdriver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoek van Holland
Leeftijd: 45
Homepage: exile.social/@Basd…
Berichten: 18
Geregistreerd: 05 / 2024
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 06.08.2024 - 21:15  ·  #12
Bedankt voor de reacties. Als ik de distributie ga doen, laat ik het doen bij een vertrouwde garage waar ik al 20 jaar kom, onderdelen kan ik zelf verzorgen en hij zet ze er op, het was vooral mijn vraag hoeveel uur doorgaans gerekend wordt.

Quote door Jeroen

(…)
Onderhoudsmelding resetten: Sleutel er in en op stand 1 draaien. Knopje van dagteller indrukken en vasthouden, sleutel naar stand 2 draaien. Na 10 seconden gaat het gele driehoekje knipperen. Knopje los en sleutel er uit, melding gewist.


Super! Morgen gelijk proberen.
Mijn vader rijd een oude V40 (1999), weet iemand toevallig hoe ik de melding van die kan wissen?
Basdriver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoek van Holland
Leeftijd: 45
Homepage: exile.social/@Basd…
Berichten: 18
Geregistreerd: 05 / 2024
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 10.08.2024 - 17:54  ·  #13
Is er iemand in de omgeving Hoek van Holland (thuis) / Westland / Zoetermeer (werk) met ervaring wat betreft technische zaken en onderhoud e.d. van de S80, bij wie ik is langs kan gaan om te kijken wat er evt allemaal aan de auto moet (of niet) gebeuren? Liefst iemand die ook de computer en OBD2 kan uitlezen? (Mijn lezer doet het niet op deze auto.)
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 556
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 12.08.2024 - 09:34  ·  #14
Quote door Basdriver

Is er iemand in de omgeving Hoek van Holland (thuis) / Westland / Zoetermeer (werk) met ervaring wat betreft technische zaken en onderhoud e.d. van de S80, bij wie ik is langs kan gaan om te kijken wat er evt allemaal aan de auto moet (of niet) gebeuren? Liefst iemand die ook de computer en OBD2 kan uitlezen? (Mijn lezer doet het niet op deze auto.)


Voor jou niet om de hoek maar wel goed te doen qua afstand; autobedrijf Polter in Nieuwveen (Poika op het forum). absolute aanrader.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1752
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Misschien toch weer afscheid nemen…?

 · 
Posted: 12.08.2024 - 18:22  ·  #15
Ik denk dat hij doelt op een forum lid dat er eens een blik op wil werpen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0