D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 
 
 
 
 
R-P
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 08.04.2019 - 22:14  ·  #1
Korte omschrijving: geen vermogen onder 2000 toeren, een kruispunt oversteken is een beetje Russische roulette, veel vervangen (behalve de turbo) wat allemaal geen verschil heeft gemaakt en geen storingsmeldingen/storingscodes opgeslagen.

Langere omschrijving:
Zoals elders al eens gemeld, zit ik veelal op buitenlandse Volvo fora en heb ik dit forum jaren weten te missen. Terwijl de antwoorden hier vaak beter blijken dan elders... Of dit aan meer kennis, mijn beperkte vocabulaire in andere talen of aan nog wat anders ligt, weet ik niet, maar ik zou wel gek zijn als ik mijn hoofdprobleem hier niet eens zou delen...

Ik heb in 2009 een Volvo D5 AWD uit 2004 gekocht op de domeinen en na een grondige check door de Volvodealer in Delft heb ik besloten het hele blok te laten vervangen. De dealer had carte blanche om de auto door te lichten, maar desondanks moest ik zelf om een compressietest bedelen... (en die viel niet best uit...) maar da's een ander verhaal.

In Nijmegen (meen ik) een D5 blok van een Britse auto laten plaatsen (ook 5 jaar oud en 80000km op de teller, de mijne 194000km) bij een bedrijf die dit veel doet (Volvo's) en meteen de lekkage van de aandrijfas naar de GT bak laten verhelpen en een ruil stuurstang oid laten vervangen (Dat ding lekte geloof ik standaard bij deze V70's en bij mij dus ook).

Zo rij ik inmiddels 175000km rond. En vanaf het moment dat we met het nieuwe blok wegreden hebben we al het gevoel dat er iets niet klopt (meteen terug gegaan omdat we de turbo zo vonden fluiten, maar "dat is normaal" werd ons verteld).

Zoals in de titel te lezen, ontbreekt er mijns inziens veel vermogen onder de 2000 toeren. Ik heb ooit gelezen dat iemand met vermogensproblemen in een XC90 met zelfde blok en versnellingsbak zijn probleem uiteindelijk had opgelost en daarna met spinnende banden op droog wegdek kon wegrijden. Ik heb moeite om OP SNEEUW mijn banden te laten spinnen... en dan nog vooral door domweg de toeren boven de 2000 te laten komen...

Wat heb ik gedaan:
Ik heb vacuüm gemeten voor de bediening van de turbo. Zo heb ik gevonden dat het membraan van de 'governor' (die het vacuüm met PWM regelt voor de turbo) stuk was. (Vacuüm naald stond te klapperen). Nieuwe gekocht en geplaatst. Verschil: helemaal niets.
Later ooit defecte intercooler vervangen, maar dit heeft meestal invloed bij juist meer toeren en geeft dan storingsmeldingen, dus dit veranderde uiteraard niets.
Luchtmassa meter werd ooit genoemd als mogelijk probleem: vervangen door een 2e hands en of de 2e is ook defect of het verschil is wederom "helemaal niets".
Inlaatrubber van de turbo, schijnt vaak te verouderen en samen te klappen wat wederom vooral een probleem is bij hogere toeren (de turbo zuigt de aanvoer een beetje vacuüm zeg maar).. Ik had er eentje extra, dus ook maar vervangen.

Motorsteunen en het bijbehorende vacuüm aansturende relais afgedopt en later alle drie vervangen (motorsteunen lek). Resultaat: geen verschil. Dit onder meer omdat een Volvodealer bij hoog en bij laag beweerde dat de PTC in de rubber inlaat van de turbo en het vacuüm aansturende relais met elkaar te maken hebben en effect kunnen hebben op de werking van de turbo. Van wat ik inmiddels denk te begrijpen van de werking van beide onderdelen is dat onzin van een niveau waar de honden geen brood van lusten. De één is een klepje dat vacuüm al dan niet doorlaat, de ander is een verwarmingselementje dat voorkomt dat er bevriezing plaats vindt van de gerecirculeerde oliedamp.

Ik heb vast nog wel meer gedaan aangezien ik al tien jaar (!!!!) met dit probleem rondrijd en het toch graag opgelost wil zien voordat de auto naar de sloop gaat ;)

Mijn laatste idee is de domweg vastzittende schoepjes van de turbo. Daarom wil ik graag de turbo eruithalen en deze schoonmaken (Franse collega die ik via Brits forum vaak tegenkom heeft mooi filmpje daarvan.
Deel 2 van 3 turbo cleaning

Als dit inderdaad als mogelijke oorzaak wordt gezien: kan ik het blok ophangen, het subframe losmaken (4 bouten) en dan de turbo eruit halen? Met het blok op z'n plek gaat dat denk ik nooit lukken: de achterste motorsteun vervangen was al behoorlijk pittig, mede dankzij de (AWD) aandrijfas naar de achterwielen die in de weg zit. De turbo komt van ongeveer dezelfde plek maar is dubbel zo groot in alle richtingen...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 08.04.2019 - 22:31  ·  #2
De inlaatbuis en EGR al eens bekeken? Ik begon gaandeweg wat vermogen in de lage toeren te missen en na het schoonmaken van de EGR was dat helemaal weg, hij pakte daarna veel lekkerder op. Was wel een euro4 motor, die van jou is euro3 denk ik, met zwarte motorafdekking? Die hebben een andere EGR, maar zou er toch eens naar kijken.
Is het zowel met koude als warme motor?
Uitgelezen met Volvo software VIDA? Geen foutmeldingen? Live is veel uit te lezen, bijv. gaspedaalstandsensor, brandstofdruk, luchtmassa, koelvloeistoftemperatuursensor, etc.
Afhankelijk van waar je woont zou je toch eens bij een specialist kunnen langsrijden, die zou zoiets toch moeten kunnen vinden lijkt me.
R-P
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 08.04.2019 - 23:21  ·  #3
De buis van de EGR al eens schoongemaakt, viel allemaal wel mee qua drab maar geen verandering na schoonmaken.
Bij echt koude motor is het nog veel extremer. Op zich is het gedrag een beetje alsof je de "W" stand aanzet. Als ik dat doe wordt alles nóg een stuk erger.

Geen foutmeldingen met VIDA de laatste keer dat ik hem uitlas. Momenteel heb ik de Chinese Dice van m'n zwager zoekgemaakt (ligt ergens in huis) en wil mijn XP computer met VIDA ook niet meer opstarten ;)
In de lijst met 30 projecten die nog gedaan moeten worden, staat VIDA installeren op m'n W10 laptop ergens op plaats 8.
Live uitlezen lijkt me prima idee, maar ik weet niet waar ik dan op moet letten. Ik heb ook al een vaste vacuüm meter willen installeren op de turbo-vacuüm leiding, maar waar moet ik die mee vergelijken?
Ik ben ooit bij Rica langsgeweest maar die weten het aan de AWD en evt. de versnellingsbak: deze heeft de 'neutral' update gehad en ook dat veranderde helemaal absoluut niets. Evenals het correct programmeren van de injectoren geen donder uitmaakte (ECU dacht "1" maar het vervangingsblok had "2").

Zeg maar, is 0 tot 100 in 13,8 seconden normaal voor een Euro3 D5? De ~1985 240 van mijn ouders was nog (véééél) sneller...

Alle dealers in de buurt hebben me inmiddels op één of andere manier inmiddels wel genaaid* of anderszins teleurgesteld, maar als er andere specialisten in de buurt zijn hou ik me aanbevolen!!! (Omgeving Rotterdam).





* dingen niet vervangen ondanks dat Volvo het voorschrijft en ik er expliciet om gevraagd had en vervolgens niet reageren op klachten hierover, 25 euro rekenen voor clipje op de dieselretourleiding, verschil tussen euro3 en euro 4 niet weten (monteur!!!), etc. etc.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 08.04.2019 - 23:33  ·  #4
weet je zeker dat je vermogen mist, heb je al eens een vermogens meeting gedaan ?

ik heb een xc70 awd 215 pk, met goede sneeuw banden moest ik mijn best dien om esp te activeren
en spollende wielen was ook niet makkelijk.



59 sec
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1519
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 09.04.2019 - 01:35  ·  #5
Welke ECU hoort erin zitten? Wellicht is deze ooit vervangen door een 126pk variant? Wat staat op je kentekenbewijs?
Deze motor is namelijk (standaard) geleverd met 3 verschillende ECU's, die 3 verschillende vermogens opleveren (126, 163, 184? pk). Daarnaast zijn er nog mogelijkheden tot 225 pk (???) , maar dan zijn er ook aanpassingen buiten de ECU noodzakelijk.

Maar ervan uitgaand dat het vermogen er zou moeten zijn, maar niet is:
Een Diesel heeft 2 dingen nodig: lucht en Diesel (in de juiste verhouding, op het juiste moment)
opties zat:
- wervelkleppen die niet goed openen?
- werkt de turbo aansturing bij jou nog op vacuum of al elektrisch? In geval van vacuum: Hoe is het gesteld met dat pierburg-ding (edit: Turbo Control Valve)
- drukverlies na de turbo. Dan zou er ook een melding moeten zijn in Vida, tenzij er ook nog een sensor probleem is.
- probleem met dieselpomp
- probleem met timing van de injectie (nokkenas- of krukas-positiesensor ???)
- probleem met kleppen-timing

Die turbo blaast heel erg, maar als het goed is fluit niet. Overigens helpt het een hoop wanneer Blade (of iemand anders) de hoes weer netjes op zijn plaats zet waar de stuur-as door de schutbord gaat.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 687
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 09.04.2019 - 08:47  ·  #6
Bij een vacuum gestuurde turbo kan je toch ook aan het armpje trekken om te voelen of je veel weerstand hebt? Veel weerstand = vastzittende schoepjes.

Zou een tripje naar Duitsland (lees: even schoonblazen op de autobahn) geen verbetering kunnen geven?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 09.04.2019 - 09:28  ·  #7
Rotterdam... dan zou ik als ik jou was maar eens naar Nieuwveen rijden, 50km, da's ook de wereld niet uit.
Autobedrijf Polter, forumsponsor - actief forumlid genaamd Blade.

@Vogel: een euro3 heeft geen wervelkleppen volgens mij, die kwamen pas bij de euro4 samen met aangepaste EGR en roetfilter.

Ik had me niet gerealiseerd dat het een automaat is. Ik heb sinds kort zelf ook een automaat en dat is wel even wennen. Zeker het wegrijden bij koude motor... ik woon in de heuvels en vind de bak de eerste 500m of zo licht heuvelop aardig slippen, terwijl ik de toeren onder de 2000 probeer te houden om de koude motor te sparen. Maar vooruit gaat 'ie wel als ik gas geef... dus wellicht zit het niet in de motor maar in de bak? En jij moet ook nog eens flink meer gewicht meezeulen met al dat AWD gedoe, maar goed, ook een XC gaat wel vooruit dus allicht zal er iets mis zijn.

De turbo van mijn euro4 kwam duidelijk in bij plm. 1450 toeren al was het wel minder abrupt na het schoonmaken van de EGR. Daaronder gebeurde er echt niet zo heel veel qua trekkracht. 1800 toeren is dus wel wat laat daarmee vergeleken, maar wellicht normaal bij de euro3, zo'n motor heb ik zelf nooit gehad.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 09.04.2019 - 11:03  ·  #8
Een D5 moet ruim onder de 10 seconden naar de 100 gaan. hier is echt iets niet goed. Zou toch eens beginnen met uitlezen met Vida. Daar kun je namelijk ook zien wat voor ECU erin zit en hoeveel vermogen de auto zou moeten hebben (motorcode).
Verbruikt de auto teveel brandstof? of juist heel weinig?
De oer D5 heeft nu eenmaal een vertraging met wegrijden, duurt even voordat het vermogen wordt opgebouwd.
Maar de auto moet wel vermogen leveren en makkelijk de 200 kunnen passeren.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 44
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 09.04.2019 - 11:47  ·  #9
Ik moet eerlijk zeggen dat ook mijn D5 (euro4) erg weinig vermogen heeft onder de 1500 á 2000 rpm... Zit wel eens te vloeken als ik ergens even snel voor wil en zit nog in de 2de of 3de versnelling terwijl ik dan eigenlijk terug had moeten schakelen... Dan zit er werkelijk geen power in... Komt dan de toerenteller in de buurt van de 2000 rpm moet ik in eens het stuur goed vast houden want dat speert die gekke diesel er als een bezetene vandoor... Dus ik denk dat ik je probleem wel redelijk herken maar dacht altijd dat het gewoon een karakter eigenschap was van het blok.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 09.04.2019 - 12:57  ·  #10
Quote door Ed

Een D5 moet ruim onder de 10 seconden naar de 100 gaan

Let op, het begrip D5 is nogal gewijzigd in de loop der jaren.

De acceleratie van 0 tot 100 km/h van een V70 D5 automaat uit 2004 is gespecificeerd op 11,3 seconden:
https://www.autoweek.nl/auto/27030/volvo-v70-24-d5-awd/

De D5 automaat uit 2008 gaat echter ruimschoots binnen de tien tellen naar de 100:
https://www.autoweek.nl/auto/48133/volvo-v70-d5-awd/
R-P
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 09.04.2019 - 16:58  ·  #11
Op zich interesseert het me niet dat ie er 13,8 seconden over doet, dat was domweg een poging om de traagheid te quantificeren.
Dat ik bij het oprijden van een rotonde echt op moet letten en regelmatig boze medeweggebruikers heb, vind ik een stuk groter probleem...

Het is een 120kW/163pk versie en voor zover ik na heb kunnen gaan is er niets speciaals aan gebeurt, dus ondanks dat het een ex-politie is, zit er geen speciale tuning in (ik denk dat een dealer me dat ooit verteld heeft na expliciete vraag van mij daarover).

Hier een filmpje (van jaren oud) van mijn turbo-control-arm. De beweging lijkt me een flinke slag te maken, maar ik kan het niet echt ergens mee vergelijken.
Ik zou eens een weekje moeten ruilen met mijn zwager... (D5163pk 2WD automaat (geen GT))

Turbo Control Valve had een lek in het membraan (waarna een vacuüm meter naald dus stond te klapperen) en is vervangen zonder merkbaar resultaat. Bijbehorende foto's heeft zo'n gratis hostingssite laten verdwijnen... dus die moet ik nog opzoeken op wat oude harde schijven.

Ik zal alle antwoorden nog verder doorlezen, wellicht een keer een afspraak in Nieuwveen maken en sowieso op zoek gaan daar de Chinese Dice unit... Dus meer info volgt.

@janvis: dat klinkt aardig als mijn probleem. Er gebeurt vanaf 2000 toeren heel duidelijk wel wat en dan accelereert hij wel flink. Ik heb ook wel eens het vacuum helemaal losgegooid (of was het juist rechtstreeks aangesloten zonder de TCV ertussen?) en dan gaat (iirc) alles veel geleidelijker en is er geen 'boost' vanaf 2000rpm.



@BIGW hieronder: ik heb een setje turbo-pakkingen al in huis ;) Is een kant-en-klaar setje, dus ik hoop dat alles erin zit (op vloeibare pakking na).
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 09.04.2019 - 17:17  ·  #12
Je begint de vraag met kun je de turbo uit elkaar halen en de schoepjes controleren, JA dat kan.

Wel eerst bij de dealer de pakkingen bestellen voor de olie koeling dit je dan moet losmaken, en daarna gegarandeerd gaat lekken.

Dan kun je het alu-deel en het gietijzeren-deel scheiden van elkaar, dan kun je bij de schoepjes komen en staan deze allemaal dezelfde kant op, zl deze wel werken, jou omschrijf zou kunnen betekenen dat de schoepjes vast zitten en daardoor de turbo niet meer variabel is.
Alle schoepjes dezelfde kant op, en met de hand bedienen.

Nu je het toch los hebt....zou ik maar wie ben ik de binnenzijde(huis) polijsten met een roterende borstel en eventueel nog na polijsten met waterproof schuurpapier.
Beide delen weer met vloeibare pakking monteren en de olie koeling juist monteren en checken op lekkage, turbo draaid na he, en met niet te misselijke toeren.

Succes.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 10.04.2019 - 14:10  ·  #13
Quote door brinkie

Quote door Ed

Een D5 moet ruim onder de 10 seconden naar de 100 gaan

Let op, het begrip D5 is nogal gewijzigd in de loop der jaren.

De acceleratie van 0 tot 100 km/h van een V70 D5 automaat uit 2004 is gespecificeerd op 11,3 seconden:
https://www.autoweek.nl/auto/27030/volvo-v70-24-d5-awd/



Je hebt gelijk, ging uit van een gewone V70, en die moet het wel redden onder de 10 seconden. Dit gaat over een AWD, maar of het een automaat betreft kan ik niet terug vinden.
Op zich geeft de bijna 14 seconden wel aan dat er iets mis is. Dat is denk ik echt te langzaam, ook voor een AWD automaat.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 10.04.2019 - 14:35  ·  #14
Volgens mij zijn de automaten juist sneller in de 0-100kmh sprint.. dan met een handbak.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D5 mist vermogen onder de 2000 toeren, graag jullie mening

 · 
Posted: 10.04.2019 - 16:50  ·  #15
Volgens de specs ietsje langzamer
 
Selected quotes for multi-quoting:   0