Korte omschrijving: geen vermogen onder 2000 toeren, een kruispunt oversteken is een beetje Russische roulette, veel vervangen (behalve de turbo) wat allemaal geen verschil heeft gemaakt en geen storingsmeldingen/storingscodes opgeslagen.
Langere omschrijving:
Zoals elders al eens gemeld, zit ik veelal op buitenlandse Volvo fora en heb ik dit forum jaren weten te missen. Terwijl de antwoorden hier vaak beter blijken dan elders... Of dit aan meer kennis, mijn beperkte vocabulaire in andere talen of aan nog wat anders ligt, weet ik niet, maar ik zou wel gek zijn als ik mijn hoofdprobleem hier niet eens zou delen...
Ik heb in 2009 een Volvo D5 AWD uit 2004 gekocht op de domeinen en na een grondige door de Volvodealer in Delft heb ik besloten het hele blok te laten vervangen. De dealer had carte blanche om de auto door te lichten, maar desondanks moest ik zelf om een compressietest bedelen... (en die viel niet best uit...) maar da's een ander verhaal.
In Nijmegen (meen ik) een D5 blok van een Britse auto laten plaatsen (ook 5 jaar oud en 80000km op de teller, de mijne 194000km) bij een bedrijf die dit veel doet (Volvo's) en meteen de lekkage van de aandrijfas naar de GT bak laten verhelpen en een ruil stuurstang oid laten vervangen (Dat ding lekte geloof ik standaard bij deze V70's en bij mij dus ook).
Zo rij ik inmiddels 175000km rond. En vanaf het moment dat we met het nieuwe blok wegreden hebben we al het gevoel dat er iets niet klopt (meteen terug gegaan omdat we de turbo zo vonden fluiten, maar "dat is normaal" werd ons verteld).
Zoals in de titel te lezen, ontbreekt er mijns inziens veel vermogen onder de 2000 toeren. Ik heb ooit gelezen dat iemand met vermogensproblemen in een XC90 met zelfde blok en versnellingsbak zijn probleem uiteindelijk had opgelost en daarna met spinnende banden op droog wegdek kon wegrijden. Ik heb moeite om OP SNEEUW mijn banden te laten spinnen... en dan nog vooral door domweg de toeren boven de 2000 te laten komen...
Wat heb ik gedaan:
Ik heb vacuüm gemeten voor de bediening van de turbo. Zo heb ik gevonden dat het membraan van de 'governor' (die het vacuüm met PWM regelt voor de turbo) stuk was. (Vacuüm naald stond te klapperen). Nieuwe gekocht en geplaatst. Verschil: helemaal niets.
Later ooit defecte intercooler vervangen, maar dit heeft meestal invloed bij juist meer toeren en geeft dan storingsmeldingen, dus dit veranderde uiteraard niets.
Luchtmassa meter werd ooit genoemd als mogelijk probleem: vervangen door een 2e hands en of de 2e is ook defect of het verschil is wederom "helemaal niets".
Inlaatrubber van de turbo, schijnt vaak te verouderen en samen te klappen wat wederom vooral een probleem is bij hogere toeren (de turbo zuigt de aanvoer een beetje vacuüm zeg maar).. Ik had er eentje extra, dus ook maar vervangen.
Motorsteunen en het bijbehorende vacuüm aansturende relais afgedopt en later alle drie vervangen (motorsteunen lek). Resultaat: geen verschil. Dit onder meer omdat een Volvodealer bij hoog en bij laag beweerde dat de PTC in de rubber inlaat van de turbo en het vacuüm aansturende relais met elkaar te maken hebben en effect kunnen hebben op de werking van de turbo. Van wat ik inmiddels denk te begrijpen van de werking van beide onderdelen is dat onzin van een niveau waar de honden geen brood van lusten. De één is een klepje dat vacuüm al dan niet doorlaat, de ander is een verwarmingselementje dat voorkomt dat er bevriezing plaats vindt van de gerecirculeerde oliedamp.
Ik heb vast nog wel meer gedaan aangezien ik al tien jaar (!!!!) met dit probleem rondrijd en het toch graag opgelost wil zien voordat de auto naar de sloop gaat
Mijn laatste idee is de domweg vastzittende schoepjes van de turbo. Daarom wil ik graag de turbo eruithalen en deze schoonmaken (Franse collega die ik via Brits forum vaak tegenkom heeft mooi filmpje daarvan.
Deel 2 van 3 turbo cleaning
Als dit inderdaad als mogelijke oorzaak wordt gezien: kan ik het blok ophangen, het subframe losmaken (4 bouten) en dan de turbo eruit halen? Met het blok op z'n plek gaat dat denk ik nooit lukken: de achterste motorsteun vervangen was al behoorlijk pittig, mede dankzij de (AWD) aandrijfas naar de achterwielen die in de weg zit. De turbo komt van ongeveer dezelfde plek maar is dubbel zo groot in alle richtingen...
Langere omschrijving:
Zoals elders al eens gemeld, zit ik veelal op buitenlandse Volvo fora en heb ik dit forum jaren weten te missen. Terwijl de antwoorden hier vaak beter blijken dan elders... Of dit aan meer kennis, mijn beperkte vocabulaire in andere talen of aan nog wat anders ligt, weet ik niet, maar ik zou wel gek zijn als ik mijn hoofdprobleem hier niet eens zou delen...
Ik heb in 2009 een Volvo D5 AWD uit 2004 gekocht op de domeinen en na een grondige door de Volvodealer in Delft heb ik besloten het hele blok te laten vervangen. De dealer had carte blanche om de auto door te lichten, maar desondanks moest ik zelf om een compressietest bedelen... (en die viel niet best uit...) maar da's een ander verhaal.
In Nijmegen (meen ik) een D5 blok van een Britse auto laten plaatsen (ook 5 jaar oud en 80000km op de teller, de mijne 194000km) bij een bedrijf die dit veel doet (Volvo's) en meteen de lekkage van de aandrijfas naar de GT bak laten verhelpen en een ruil stuurstang oid laten vervangen (Dat ding lekte geloof ik standaard bij deze V70's en bij mij dus ook).
Zo rij ik inmiddels 175000km rond. En vanaf het moment dat we met het nieuwe blok wegreden hebben we al het gevoel dat er iets niet klopt (meteen terug gegaan omdat we de turbo zo vonden fluiten, maar "dat is normaal" werd ons verteld).
Zoals in de titel te lezen, ontbreekt er mijns inziens veel vermogen onder de 2000 toeren. Ik heb ooit gelezen dat iemand met vermogensproblemen in een XC90 met zelfde blok en versnellingsbak zijn probleem uiteindelijk had opgelost en daarna met spinnende banden op droog wegdek kon wegrijden. Ik heb moeite om OP SNEEUW mijn banden te laten spinnen... en dan nog vooral door domweg de toeren boven de 2000 te laten komen...
Wat heb ik gedaan:
Ik heb vacuüm gemeten voor de bediening van de turbo. Zo heb ik gevonden dat het membraan van de 'governor' (die het vacuüm met PWM regelt voor de turbo) stuk was. (Vacuüm naald stond te klapperen). Nieuwe gekocht en geplaatst. Verschil: helemaal niets.
Later ooit defecte intercooler vervangen, maar dit heeft meestal invloed bij juist meer toeren en geeft dan storingsmeldingen, dus dit veranderde uiteraard niets.
Luchtmassa meter werd ooit genoemd als mogelijk probleem: vervangen door een 2e hands en of de 2e is ook defect of het verschil is wederom "helemaal niets".
Inlaatrubber van de turbo, schijnt vaak te verouderen en samen te klappen wat wederom vooral een probleem is bij hogere toeren (de turbo zuigt de aanvoer een beetje vacuüm zeg maar).. Ik had er eentje extra, dus ook maar vervangen.
Motorsteunen en het bijbehorende vacuüm aansturende relais afgedopt en later alle drie vervangen (motorsteunen lek). Resultaat: geen verschil. Dit onder meer omdat een Volvodealer bij hoog en bij laag beweerde dat de PTC in de rubber inlaat van de turbo en het vacuüm aansturende relais met elkaar te maken hebben en effect kunnen hebben op de werking van de turbo. Van wat ik inmiddels denk te begrijpen van de werking van beide onderdelen is dat onzin van een niveau waar de honden geen brood van lusten. De één is een klepje dat vacuüm al dan niet doorlaat, de ander is een verwarmingselementje dat voorkomt dat er bevriezing plaats vindt van de gerecirculeerde oliedamp.
Ik heb vast nog wel meer gedaan aangezien ik al tien jaar (!!!!) met dit probleem rondrijd en het toch graag opgelost wil zien voordat de auto naar de sloop gaat
Mijn laatste idee is de domweg vastzittende schoepjes van de turbo. Daarom wil ik graag de turbo eruithalen en deze schoonmaken (Franse collega die ik via Brits forum vaak tegenkom heeft mooi filmpje daarvan.
Deel 2 van 3 turbo cleaning
Als dit inderdaad als mogelijke oorzaak wordt gezien: kan ik het blok ophangen, het subframe losmaken (4 bouten) en dan de turbo eruit halen? Met het blok op z'n plek gaat dat denk ik nooit lukken: de achterste motorsteun vervangen was al behoorlijk pittig, mede dankzij de (AWD) aandrijfas naar de achterwielen die in de weg zit. De turbo komt van ongeveer dezelfde plek maar is dubbel zo groot in alle richtingen...