Altijd leuk, zo'n forumgeschiedenis. Bij dit soort dingen moet ik altijd denken aan mijn vroegere buurman, die timmerman was. Ik had geconstateerd dat het dak van mijn woning, of beter gezegd: de dakbalken, nogal doorhingen. Het lekte niet, het tochtte niet. De balken waren ooit, in 1936, van nogal dun hout gemaakt en overspanden 6 meter. Toen ik de buurman vroeg of ik daar iets aan moest doen zei hij: Welnee, joh. Dat hangt uit gewoonte. Als je nu die balken recht gaat trekken, dan haal je je de problemen op je hals.
Dat gevoel heb ik ook met dit soort acties bij een oude motor (zoals de mijne) met 340.000 km op de teller waar er elke maand wel 5000 bijkomen en die het prima doet.
Die o-ringen vind ik logisch in het carter; de oliekoelerringetjes ook en de carterontluchting regelmatig controleren ook. Maar stel dat de sludge binnenin de motor ook andere weggerotte pakkingen dichthoudt... wat haal ik dan overhoop als ik m nu ineens compleet ga cleanen... Ik twijfel. Misschien gewoon maar s wat vaker olie wisselen met een goede syntheet...
Don't fix it if it ain't broken, zeggen ze toch weleens?
JA, G-Dude dat erken ik. Ik wete ook nooit wat wijsheid is. Wellicht als je het van vroeg af aan hebt gedaan bij elke 40.000 km, maar als je het pas na 3 ton gaat doen lijkt me het eerder dat je iets stuk maakt dan voorkomt???
Als je na 300kkm pas eens iets wil gaan ondernemen, is een (een product met een) sterke cleaner idd niet zo'n goed plan. Daar is inmiddels al wel voldoende over geschreven.
Als je na 300kkm pas eens iets wil gaan ondernemen, is een (een product met een) sterke cleaner idd niet zo'n goed plan. Daar is inmiddels al wel voldoende over geschreven.
Precies, dat wilde ik zeggen.
Ik he het gehad met een Passat. Laten flushen, en toen begon de sjit juist. Nieuwe bak a 3500k eronder moeten zetten. Kon wel janken!
Tja, de eerste 314.000 km heb ik niet meegemaakt. Is altijd dealeronderhouden, maar ik weet niet of die cleaner gebruikten. Kan wel, kan niet. Geen idee. Ik laat t maar zo.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009
De geschiedenis van BG ken ik.
Ik heb me al geruime tijd verdiept in olie, cleaners en toevoegingen en de geschiedenis van BG ken ik maar al te goed.
BG geeft 250.000km garantie op producten, welke zijn toegepast door de door hun erkende dealers.
Deze stelling geldt ook voor de VS, het land van de claims.
Vreemd eigenlijk dat ze dan nog bestaan.......
Nu eens de statistieken :
Er worden zo'n 600 Volvo's per jaar worden gespoeld met BG cleaner, waar vervolgens BG olie in wordt gedaan met toevoeging, ook van BG.
(Op de spoeldagen zijn deze producten, behoudens de olie, ook gebruikt.)
Van deze 600 Volvo's krijgen er 18 een nieuw kleppenhuis, puur omdat deze aan het einde zijn.
(Iets wat kapot is, is kapot, hier helpt ook spoelen niet meer)
Dit gaat al enige jaren zo en er is er nog steeds niet een kapot gelopen door deze producten.
Er zit wel een maar aan, maar daar kom ik zo op terug.
En hoe zit het met spoelen zonder cleaner ?
Bij een lage kilometerstand, zoals bij de mijne het geval was prima.
Maar....,zodra er serieus kilometers op komen, wordt het verhaal ineens heel anders, hier heb je wel smeer in de bak, vaak door het nalatige onderhoud, of onkundige behandeling.
Omdat er vervolgens geen cleaner wordt gebruikt, blijft het hardnekkige vuil zitten.
Het gevolg is dat er problemen blijven.
Nu moet je vertrouwen op de reinigende werking, welke de ATF heeft en na zo'n 6000km volgt er weer een spoeling.
Resultaat is iets beter, maar in de meeste gevallen niet tevredenstellend.
Oplossing wordt meestal een nieuw kleppenhuis, welke met de cleaner zeer waarschijnlijk nog te redden was geweest, of erger, een nieuwe bak, zoals bij blastaway.
Nu leg mij maar eens uit wat er nu zo slecht aan die cleaner zou moeten zijn.
Dan de olie van BG.
Met deze olie is ook niets mis, zeker als je kijkt hoeveel mensen hiermee probleemloos rond rijden.
Of je die in je Volvo moet stoppen is afhankelijk van je eigen voorkeur en vooral de spec's.
De toevoeging:
Hier komt de vermelde "maar".
De toevoeging is bedoeld om je bak langer schoon te houden en dat deze werkt, daar ben ik van overtuigd.
Echter, BG maakte haar producten in eerste instantie voor de Amerikaanse markt, alwaar ze met heel andere auto's rond rijden, vooral meer inhoud.
Zou je dezelfde hoeveelheid toevoeging in je bak stoppen als dat in Amerika het geval is, dan krijg je teveel van het goede.
De toevoeging brengt een beschermlaag aan door de gehele bak.
Maar...., te veel toevoeging zorgt voor een te glad oppervlak, denk maar eens aan de frictieplaten.
Het gevolg hiervan is "shudder".
Bewijzen kan ik het (nog) niet, maar ik ben er zeker van dat dit de oorzaak is geweest van alle problemen omtrent BG.
Terecht dat er hierdoor zo negatief over BG wordt gepraat, of heeft dit meer te maken met gebrek aan ervaring met een product ?
Ik denk het laatste, aangezien dit alleen voorgekomen is in de begintijd van de Powerflush.
Tegenwoordig hoor je er niemand meer over, wetende dat er heel veel Volvo's met deze producten rondrijden.
Vandaar dat ik niet negatief tegenover BG sta, dit in tegenstelling tot wat ik heb gelezen.
Ik heb wel goede ervaringen met dit product en over 60.000km ga ik het weer gebruiken.
Ik heb ook niets tegen BG en het zit ook in mijn bak, incl cleaners, conditioners enz. Het commentaar op BG was destijds echter niet van de lucht. Was te nieuw, te volsynthetisch, te niet origineel volvo, voldeed niet aan de specs, zou je bak om zeep helpen met de frictieplaten als eerste, enz. Dat waren niet mijn woorden Bd... Ik heb zelfs Gery naar aanleiding daarvan nog eens gemaild en gevraagd.
Allemaal onzin,
BG maakt goede producten en ook goede ATF, ik gebruik Motul en die heeft ook uitstekende specs en ik gebruik ook BG en Xenum als reiniger en ook voor stuurhuizen de BG cleaner en conditioners.
Die producten hebben zich inmiddeks ruim bewezen en doen hun werk zeer goed.
Bovenstaande producten worden door professionele bedrijven ontwikkeld om exact te doen waarvoor ze bedoeld zijn...
Daar is gewoon niets mis mee, dat is inmiddels bewezen met honderden autos...
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009
Dat weet ik Ralf.
Echter, ik denk dat de meesten onder ons niet weten hoe het werkelijk in elkaar steekt.
Ikzelf tot een tijd geleden ook niet.
De post heb ik geplaatst om elke vorm van onnodige angst weg te nemen.
Deze zou volkomen onterecht zijn.
Bg in het kort.. Bg is marktleider in Amerika, Azië, India en Australië.. Ruim 45 jaar ervaring op het gebied van Olie, Reinigingen en additieven. De BG motorreiniger is de enige die smeermiddel bevat en de koolafzetting oplost en niet afbrokkelt zoals mijn ervaring met Forté en Wyns. De air-intake is voor zowel Benzine als Diesel en het resultaat is telkens verbluffend. Check de foto's op mijn site maar eens. Maar het belangrijkste van BG is hoe je het product gebruikt, de kennis achter dit product. En ja, sludge en koolafzetting kunnen defecte o-ringen afdichten, maar dit is tijdelijk, uiteindelijk krijg je toch problemen. De toevoeging van BG bij de nieuwe olie houdt de ringen soepel en dus minder kans op terugkomende problemen. Bij de Air-intake worden de zuigerveren en de olieschraapveren van de onder en bovenkant gereinigd en dit zorg voor een betere compressie. Met alleen de 44K van BG (de toevoeging in de tank) heb ik al heel veel motorproblemen opgelost, denk aan inhouden, onregelmatig lopen en moeilijk starten. Tot op heden heb ik nog geen dieselverstuiver hoeven te vervangen, ongeacht merk auto, dit zuiver door het schoonhouden van van het brandstofsysteem. De meeste motorproblemen komen door vervuiling, vieze sensoren, EGR-kleppen die door kool niet goed sluiten en daardoor stuk gaan, Turbo's die door dichtgeslibte oliekanalen te weinig smering krijgen en stuk gaan en onze favoriete roetfilters die verstopt raken. Door een vakkundige Air-intake kun je deze problemen en vaak dure reparaties voorkomen en de auto rijdt weer veel soepeler..
niet om te poggen maar bij mij gaat elke klant lachend weg, vol tevredenheid en dat alleen door reinigen, of het nu de automaat of de motor is..
Voor vragen of info mag je mij altijd bellen of mailen,
Tja ik ga maar af op de getallen en de wijsheid die in Amerika is opgedaan in veel grotere getalen dan hier in Holland.
Ik heb al vorig jaar mijn motor laten reinigen in samen hang met aanpassen tuning en DPF en er is een filmpje van gemaakt. Staat in dit lijntje link verwijzing. Mijn diesel had rond de 200.000km gelopen en ik rij ook zo een 4500 in de maand.
Ik heb met een inwendig oog in de motor gekeken en daar was niet te zien dat zwarte aanslag. Na een bijna 3 uur durend proces waarin elke zoveel seconde reiniger werd ingespoten ben ik, toen de dampen waren verdwenen, weer gaan kijken met inwendig oog. Dat zag er inderdaad beter en vooral schoner uit.
IK heb mijn eigen binnenvaart schip gehad tot 1993 met een MAK motor 800pk max 360 toeren met 8 cilinders. Deze draaiden onder begeleiding van de Fina oil . Deze motto draaide bijna 320 dagen per jaar 24 uur en ook deze moest in MAnnheim fabriek gereinigd worden om de vijf jaar. NA de reiniging ging toen het verbruik omlaag van 150 liter naar 135l per uur bij ( Max vermogen was 180 liter)! Hoezo flauwekul motor reinigen. Vuile motor kost blijkbaar brandstof. (Maar ja dat was natuurlijk geen volvo motor hoor ik al denken.)
Natuurlijk heb ik geen wetenschappelijke onderbouwing als consument maar heb wel gezien dat de zwarte troep en aanslag verdwenen was. En ik weet zeker dat roet ed in je motor ook niet helpt op de duur. Ik ben nu 60.000km verder en heb geen enkel reparatie gehad afgelopen jaar aan de motor. Deze loopt als een naaimachine met inmiddels 265.000km op de teller.
En ik ga naar de 500,000!!
En ja wel de bak flushen elke 75.000km, regelmatig volvo-onderhoud door Dennis en natuurlijk een super tuning erin van Volvotune. Al die maatregelen bij elkaar houden mijn Volvo zo gezond mogelijk, ja de volvo wordt ouder, en heeft dan ook soms extra aandacht nodig en een respectvolle benadering voor wat betreft de drivers wish. Dus niet racen en kick down bij elk stoplicht..
Goed te horen dat de reiniging goede resultaten heeft geleverd!
Mijn reinigingsprogramma duurde wat langer: de motor moest twee maal een uur of 12 aan staan... de route du soleil op en neer...
Nu zonder gekheid. Ik lees dat het reinigingsprogramma intensief is, en alle gebieden meeneemt: de olie/motor, het gasklephuis, de benzine intake, de lucht intake, etc.
Ik zou graag willen weten wat dit reinigingsprogramma meer biedt t.o.v. de doe het zelf methode. Zelf heb ik reeds gedaan:
- Reinigen van het gasklephuis. Huis verwijderen, brandschoon maken en weer monteren;
- Reinigen van de LMM;
- Forte motor flush;
Verder rijd ik op LPG. Ik overweeg een flesje bezine reiniger toe te voegen om de benzine injectoren schoon te maken. Wat ik zelf niet kan doen (lijkt mij?) is het toevoegen van reiniger aan het inlaat traject.
Graag zou ik van een specialist een eerlijk antwoord willen hebben of deze doe het zelf methode ook afdoende is om motor problemen te voorkomen. Mijn olie blijft lang schoon. Met de voorgaande Volvo 850 heb ik het zelfde procédé toegepast, van 250d km tot ruim 450d km geen problemen gehad.