Welke jaren is er sprake van een 2.4 T5 en welke jaren een 2.5 T5? Of geldt dit hoofdzakelijk voor de 2.3 R blokken?
De R-blokken zijn de 2.5, en door de grotere boring gevoelig voor scheuren. De 2.3 is de 'oude' T5, volgens mij tot en met modeljaar 2004. Vanaf my 2005 was de T5 het 2.4-blok en die hebben de naam onverwoestbaar te zijn.
Was het niet zo dat de latere t5, de 2.4 dus, eigenlijk een langere slag variant was van de 2.3 maar met de voordelen dat de R motor had? Dus koeling, flow en de turbo?
Quote door OttoV
Quote door Klaasw
Welke jaren is er sprake van een 2.4 T5 en welke jaren een 2.5 T5? Of geldt dit hoofdzakelijk voor de 2.3 R blokken?
De R-blokken zijn de 2.5, en door de grotere boring gevoelig voor scheuren. De 2.3 is de 'oude' T5, volgens mij tot en met modeljaar 2004. Vanaf my 2005 was de T5 het 2.4-blok en die hebben de naam onverwoestbaar te zijn.
Heren, dames bedankt voor de input; ik zie een hoop goede discussie punten en ik sluit me eigenlijk aan bij wat hierboven is gezegd.
Closed deck/darton sleeves versus shimming: daar kunnen we heel kort over zijn: ja closed deck / darton sleeves zal het mogelijk maken om je tune verder te pushen dan alleen shimmen, maar dan hebben we het over 550+pk. Dat is niet (mijn) idee waarom je zou gaan shimmen. Voor mij is het shimmen voornamelijk om te voorkomen dat je fabrieksaf motor zonder tune vroeg of laat scheurt. Daarnaast geeft dat de gebruiker de ruimte om je blok verder boven de 300pk te pushen, maar je loopt ook al snel tegen andere barrieres aan: drijfstangen, turbo, uitlaat etc. Uit Tim's woorden begreep ik dat shimmen zo'n 500-550 pk kan weerstaan, maar dat houdt ook in om dat vermogen te bereiken je andere zaken op orde moet brengen. Ik zelf kies er niet voor om verder te gaan omdat mijn Geartronic 2004 automaat dit niet fijn gaat vinden; ik houd alles stock.
M.b.t. welke blokken deze mod geschikt is; alle white-blocks (dus 2.3, 2.4, 2.5 vijf-cilinders, en de 1.9/2.0 4 cilinders) zijn hiervoor geschikt, maar het nut, is naar mijn mening alleen voor de 2.5 en 2.0 (4! cilinder, niet de 2.0 5 cilinder) turbomotoren. Je bent van harte welkom om je 2.3 te laten shimmen, maar dat zou naar mijn mening weggegooid geld zijn.
Mijn inziens, voor de duidelijkheid, zouden de volgende motoren baat hebben bij shimmen:
2004-2006/7 V/S60R: 2.5R motor: fabrieksaf/zonder tune
2004-2007 V/S60 2.5T: indien je van plan bent deze te tunen/vermogen op te krikken
2002-2004 S/V40 2.0 T4: fabrieksaf/zonder tune
2002-2004 S/V40 2.0T: indien je van plan bent deze te tunen/vermogen op te krikken
Bedankt voor jullie input; ik denk dat het leerzaam is dit een beetje uit te kristalliseren voor degene die onbekend zijn met deze mogelijkheden.
Alle 5 cilinders ooit geproduceerd door Volvo zijn open deck. Ze zijn ook allemaal closed deck te maken als je dat wilt, is prijzig, maar dan wel onverwoestbaar.