Dames, Heren,
met goedkeuring van de admins op dit forum heb ik wellicht goed nieuws voor de R-rijders (en de getunede T5's en de V40 T4's ).
Dit draadje is bedoeld om een animo-check te doen (en al dan niet om te zetten naar een plan waarin daadwerkelijk auto's worden ingepland) om te zien of er interesse van eigenaars uit de NL, DE en BE hoek om hun motorblok te laten shimmen, met eventuele extra modificaties waar Tim in gespecialiseerd is.
Met de deur in huis
(voor extra informatie zie hieronder, maar niet iedereen leest/luistert naar mijn uitgebreide verhalen........)
Ben jij, of ken je iemand in NL, DE of BE die geïnteresseerd is om je motorblok te laten shimmen door Tim Williams in NL?
Zo ja, laat dan hier een berichtje achter, of stuur me een PM. Het idee is om hem naar NL te laten komen zodat 3-6 auto's door hem onderhanden genomen kunnen worden.
Achtergrond informatie:
N.a.v. mijn blok-modificatie in juni j.l. door Tim Williams heb ik met hem gesparred over het idee om hem naar NL te laten komen om een aantal Nederlandse, Duitse en/of Belgische geïnteresseerden hun motorblok te laten modden. Ik ben zelf naar Engeland gereden om hem de modificatie (plus een aantal andere opties) te laten doen, omdat ik wil voorkomen dat mijn blok ooit zou scheuren. Door hem naar NL te laten komen, kan er bespaard worden op tijd en geld om niet naar Engeland te hoeven.
Wat is shimmen?
Het shimmen van het motorblok is het opvullen van de spleten tussen de cylinderwanden van een 5- en 4- cylinder motorblok.
Dit voorkomt dat er vibraties en hotspots gecreeerd worden aan de bovenzijde van de cylinders waardoor, vroeg of laat (getuned of ongetuned) de meeste R-motorblokken (300pk, 2.5L) of de T4 motorblokken (200PK 2.0L) gaan scheuren.
De indicaties van een gescheurd blok zijn alsof de koppakking lek is, maar dit is bij deze blokken bijna nooit het geval:
-druk-opbouw in je koelsysteem
-slag overslaan/kloppen van motor
-onregelmatig vermogen
-soms ook koelvloeistof lekkage
Makkelijkste test: doe een gas test van je koelvloeistof (heb ik beschikbaar): als er bubbels verschijnen en/of positieve aanwezigheid van co2/co, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een gescheurd blok.
Hoe ziet een gescheurd blok eruit? Nou zo (plaatjes van andere fora):
Hoe ziet dat shimmen eruit? Nou zo (eerste foto is close up van iemand anders, tweede van mijn motorblok, goed inzoemen, dan zie je ze zitten):
Welke auto's/motorblokken is deze modificatie geschikt voor?
Toen Volvo van 2.3 naar 2.4 naar 2.5L blokken is gegaan hebben ze steeds meer materiaal weggehaald om meer cilinder-inhoud te creëren. Echter gaat dit ten koste van de dikte van de cilinder-wanden en uit ervaring is gebleken dat veel blokken met hoge vermogens hierdoor vroeg of laat scheuren.
Uiteraard zijn hier al veel discussies over gevoerd over de oorzaken hiervan, maar na veel online gelezen te hebben ben ik zelf van mening dat (preventief!!!!) shimmen uiteindelijk de enige oplossing is om te voorkomen dat de volgende motorblokken scheuren:
2003-2006 S60R/V70R motorblokken (ook zonder tune)
2002-2004 S40/V40 T4 (m.a.w. de 2.0 versie, NIET de 1.9 versie)
Mocht je je 2.5T getuned hebben (dus 250pk opgehoogd) dan kan dit ook van interesse voor je zijn. Dit geldt dan ook voor de 2.0T 4 cylinder blokken (S/V40 2002-2004) die een tune van 160pk naar 200pk gekregen hebben.
Wat maakt Tim Williams zo bijzonder?
Hij is de grondlegger van deze modificiatie en past deze inmiddels al jaren toe bij scheur-gevoelige motorblokken (zelfde blok in de Ford RS/ST), in de basis alle 2.0 en 2.5 blokken die in het hoge vermogen segment zitten (al dan niet via een tune).
Hij is razend enthousiast om aan volvo's te werken en weet nagenoeg alles; zeker van het P2 (R) en het 850 (T5/T5R/R) platform.
Binnen de tune/volvo/ford wereld is hij niet alleen een legende, maar maakt hij zijn imago ook waar door zijn kennis, kunde maar ook realistische prijzen en 'after-sales'.
Ik kan eigenlijk alleen maar een linkje naar een collega forum zetten om je een idee te geven wie hij is: 'never use Tim Williams again' is in dit geval een sarcastisch statement:
https://www.focusstoc.com/foru…ams-again/
Hoe gaat de modificatie in zijn werk?
Als je alleen voor de blokmod komt wordt het volgende gedaan:
1. Cylinder kop eraf (en dus ook je distri-riem, koppakking, uitlaat- en inlaat pakking)
2. aanbrengen speciaal op maatgemaakte plaatjes om de spleten te vullen (zie bovenstaande foto's)
3. indien gewenst nieuwe carter-ventilatie (nu is het moment want inlaat spruitstuk ligt er toch af!)
4. opnieuw installeren van de cylinderkop, met uiteraard nieuwe pakkingen
5. indien gewenst: nieuw distri-riem en/of waterpomp en riem-rollen
6. kleppen deksel opnieuw erop (bij oudere modellen gaat deze vaak lekken door leeftijd, dat is dan ook meteen weer opgelost!)
7. indien gewenst: nieuwe bougies/kabels/bobines (bougie cover en turbo buis liggen er toch af)
8. proef-draaien!
Tijd nodig: ongeveer 6-8 uurtjes (m.a.w. 's ochtends brengen, 's avonds halen)
Wat is het plan?
Tim en ik hebben ingedachte dat het alleen de moeite is om hem naar NL te laten komen als er minimaal 3-4 auto's meedoen. Een maximum zou 6 zijn. Gedachte hierachter is dat op deze manier zijn reiskosten door meerdere geïnteresseerden gedeeld worden. Ik zelf stel mijn garage tot zijn beschikking om aan de auto's te kunnen klussen.
in volgende paragraaf staan een paar ideeën en prijs indicaties (moeten nog bevestigd worden met Tim) die zeker de moeite waard zijn om te laten uitvoeren als hij in NL is. Mocht je meer willen laten doen (bijna alles is mogelijk) kan dat in overleg, dan kunnen we dat inplannen, want dan past het waarschijnlijk niet in de 8 uurtjes voor de blokmod.
De voornaamste reden dat je geinteresseerd zou kunnen zijn om je auto door Tim vertroeteld te laten worden is de blockmod, en daarom, als er veel interesse is, zal dat ook voorrang krijgen van mensen die dit willen laten doen op geinteresseerden die niet een blokmod willen laten uitvoeren.
Om ervoor te zorgen dat mensen hun inschrijving nakomen en reiskosten van Tim te dekken zal er een aanbetaling tussen 150-300 euro gevraagd gaan worden. Dit voorkomt dat als Tim boekingskosten maakt om naar Nl te komen, en er al dan niet last-minute afzeggingen zijn waardoor hij er zelf bij in schiet.
Om e.e.a. vloeiend te kunnen inplannen en geinteresseerde de kans te geven om auto beschikbaar te maken, en ikzelf beschikbaar wil zijn om mijn garage beschikbaar te stellen verwacht ik dat er een week geprikt gaat worden ergens in oktober.
Wat gaat dat allemaal kosten?
dat is de belangrijkste vraag natuurlijk. let op: dit zijn indicatieve prijzen om je een idee te geven, maar zou niet heel veel moeten gaan afwijken. Dit is o.a. afhankelijk hoeveel mensen zich daadwerkelijk inschrijven en daadwerkelijke reiskosten van Tim. Dit zijn de richtprijzen:
-Blok mod: 1000-1200 euro (incl alle materialen, dus ook nieuwe distri-riem en waterpomp: alles origineel volvo), maar zonder bougies/kabels/bobines.
-Aluminium schijven in subframe persen: 300 euro (incl. materiaal) (zie foto's hieronder + informatie)
-versterkte rubbers spoorarm achterwielen vervangen: 275 euro (incl. materiaal)
-Vervangen servotronic klepje van je variabele stuurbekrachtiging: 80 euro (zeker aan te raden als subframe gedaan wordt voor de aluminum schijven)
Als tip: als onderdelen vervangen moeten worden waar je nu makkelijk bij kan (kop eraf) dan is dat zeker aan te raden zoals:
-carter ontluchting
-keerklepjes vacuum
-voltage-regelaar van je dynamo
-vacuum slangen
bespreekbaar o.a. (maar alles is bespreekbaar):
-vervangen bus haakse overbrenging
-vervangen schokdempers (evt incl alle toebehoren zoals rubber mounts, veren etc)
-installeren grotere intercooler (speciale versie gemaakt door Tim)
Disclaimer:
Tim is het type persoon die alleen materiaal kosten rekent als het qua arbeid niet veel extra tijd kost (bijvoorbeeld bougies of carter ventilatie) om iets te vervangen. De kosten die hij rekent voor materialen liggen (uit eigen ervaring) \ (significant) lager dan ik zelf zou kunnen kopen bij de dealer of bekende websites (o.a. omdat auto onderdelen in VK goedkoper zijn). Daarom is het altijd de moeite waard om te overleggen over extra werk, dan kan hij aangeven wat de extra kosten hiervan zijn.
Tot slot:
ik meen dat er een aantal andere fora leden hetzelfde hebben laten doen als ik: naar Engeland rijden om de modificatie door Tim te laten uitvoeren. Ik heb van hun begrepen dat ook zij tevreden zijn met de service en dat ze met een grote glimlach achter het stuur zitten. Kort terughakend op bovenstaande prijzen, kan ik de volgende kant-tekeningen maken om de prijzen van de block-mod in perspectief te zetten:
-ik heb zelf +/- 900 euro betaald aan reiskosten en huur auto om de auto in Engeland te krijgen (brandstof, retour ferry, 1 nacht hotel, 2 dagen huur auto)
-kosten van alleen vervangen distributie-riem in NL met volvo onderdelen liggen denk ik tegenwoordig op 500-600 euro minimaal, dealer 1000-1300 euro?)
Last but not least:
Ik zelf heb hier geen financieel belang bij. Ik hoop op deze manier mijn steentje aan de volvo community te kunnen bijdragen en daarnaast e.e.a van hem te leren door hem vooral veel vervelende vragen te stellen. Ik ben zelf een liefhebber van Volvo's en ik heb een klein jaartje geleden een R gekocht die ik al wou sinds hij uitkwam in 2004. Omdat ik met geknepen billen zo nu en dan de R op zijn staart trapte, had ik achteraf altijd schuld of dat misschien de genade slag was om een gescheurd blok te hebben. Hoewel ik zelf zelf graag aan mijn eigen auto's klus, laat ik dit liever aan een kenner over en ik hoop deze manier dezelfde oplossing op een goedkopere manier aan mede-volvorijders te kunnen aanbieden.
Als je vragen hebt, stuur me een PM en/of je tel-nummer als je liever mondeling te woord gestaan wordt. Dan zal ik je terugbellen.
Extra informatie:
Aluminium schijven in je subframe:
Ik heb deze modificatie laten doen door Tim omdat mijn rubbers versleten begonnen te raken en ik wat zwabberen voelde tijdens rijden. Hij brengt deze schijven aan op alle 4 de hoeken van het subframe waardoor alles 1 stijf geheel wordt. er zijn in principe geen nadelen, behalve dat bij een natte, maar gladde vloer (zoals een parkeergarage) het rubbre van de banden bij volledig ingestuurd kunnen knarsen over het oppervlak van de vloer. Afgezien van wat 'apart' geluid, heeft dit geen grote nadelige gevolgen voor banden, ophanging of aandrijving.
Naar mijn mening niet alleen een goede upgrade, maar ook een goedkope manier om je subframe bushings te laten vervangen als deze versleten zijn (of nog niet vervangen zijn na 15+ jaar).
Zie bijgevoegde de volgende fotos (in volgende reactie, vanwege limiet van 5 foto's):
met goedkeuring van de admins op dit forum heb ik wellicht goed nieuws voor de R-rijders (en de getunede T5's en de V40 T4's ).
Dit draadje is bedoeld om een animo-check te doen (en al dan niet om te zetten naar een plan waarin daadwerkelijk auto's worden ingepland) om te zien of er interesse van eigenaars uit de NL, DE en BE hoek om hun motorblok te laten shimmen, met eventuele extra modificaties waar Tim in gespecialiseerd is.
Met de deur in huis
(voor extra informatie zie hieronder, maar niet iedereen leest/luistert naar mijn uitgebreide verhalen........)
Ben jij, of ken je iemand in NL, DE of BE die geïnteresseerd is om je motorblok te laten shimmen door Tim Williams in NL?
Zo ja, laat dan hier een berichtje achter, of stuur me een PM. Het idee is om hem naar NL te laten komen zodat 3-6 auto's door hem onderhanden genomen kunnen worden.
Achtergrond informatie:
N.a.v. mijn blok-modificatie in juni j.l. door Tim Williams heb ik met hem gesparred over het idee om hem naar NL te laten komen om een aantal Nederlandse, Duitse en/of Belgische geïnteresseerden hun motorblok te laten modden. Ik ben zelf naar Engeland gereden om hem de modificatie (plus een aantal andere opties) te laten doen, omdat ik wil voorkomen dat mijn blok ooit zou scheuren. Door hem naar NL te laten komen, kan er bespaard worden op tijd en geld om niet naar Engeland te hoeven.
Wat is shimmen?
Het shimmen van het motorblok is het opvullen van de spleten tussen de cylinderwanden van een 5- en 4- cylinder motorblok.
Dit voorkomt dat er vibraties en hotspots gecreeerd worden aan de bovenzijde van de cylinders waardoor, vroeg of laat (getuned of ongetuned) de meeste R-motorblokken (300pk, 2.5L) of de T4 motorblokken (200PK 2.0L) gaan scheuren.
De indicaties van een gescheurd blok zijn alsof de koppakking lek is, maar dit is bij deze blokken bijna nooit het geval:
-druk-opbouw in je koelsysteem
-slag overslaan/kloppen van motor
-onregelmatig vermogen
-soms ook koelvloeistof lekkage
Makkelijkste test: doe een gas test van je koelvloeistof (heb ik beschikbaar): als er bubbels verschijnen en/of positieve aanwezigheid van co2/co, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een gescheurd blok.
Hoe ziet een gescheurd blok eruit? Nou zo (plaatjes van andere fora):
Hoe ziet dat shimmen eruit? Nou zo (eerste foto is close up van iemand anders, tweede van mijn motorblok, goed inzoemen, dan zie je ze zitten):
Welke auto's/motorblokken is deze modificatie geschikt voor?
Toen Volvo van 2.3 naar 2.4 naar 2.5L blokken is gegaan hebben ze steeds meer materiaal weggehaald om meer cilinder-inhoud te creëren. Echter gaat dit ten koste van de dikte van de cilinder-wanden en uit ervaring is gebleken dat veel blokken met hoge vermogens hierdoor vroeg of laat scheuren.
Uiteraard zijn hier al veel discussies over gevoerd over de oorzaken hiervan, maar na veel online gelezen te hebben ben ik zelf van mening dat (preventief!!!!) shimmen uiteindelijk de enige oplossing is om te voorkomen dat de volgende motorblokken scheuren:
2003-2006 S60R/V70R motorblokken (ook zonder tune)
2002-2004 S40/V40 T4 (m.a.w. de 2.0 versie, NIET de 1.9 versie)
Mocht je je 2.5T getuned hebben (dus 250pk opgehoogd) dan kan dit ook van interesse voor je zijn. Dit geldt dan ook voor de 2.0T 4 cylinder blokken (S/V40 2002-2004) die een tune van 160pk naar 200pk gekregen hebben.
Wat maakt Tim Williams zo bijzonder?
Hij is de grondlegger van deze modificiatie en past deze inmiddels al jaren toe bij scheur-gevoelige motorblokken (zelfde blok in de Ford RS/ST), in de basis alle 2.0 en 2.5 blokken die in het hoge vermogen segment zitten (al dan niet via een tune).
Hij is razend enthousiast om aan volvo's te werken en weet nagenoeg alles; zeker van het P2 (R) en het 850 (T5/T5R/R) platform.
Binnen de tune/volvo/ford wereld is hij niet alleen een legende, maar maakt hij zijn imago ook waar door zijn kennis, kunde maar ook realistische prijzen en 'after-sales'.
Ik kan eigenlijk alleen maar een linkje naar een collega forum zetten om je een idee te geven wie hij is: 'never use Tim Williams again' is in dit geval een sarcastisch statement:
https://www.focusstoc.com/foru…ams-again/
Hoe gaat de modificatie in zijn werk?
Als je alleen voor de blokmod komt wordt het volgende gedaan:
1. Cylinder kop eraf (en dus ook je distri-riem, koppakking, uitlaat- en inlaat pakking)
2. aanbrengen speciaal op maatgemaakte plaatjes om de spleten te vullen (zie bovenstaande foto's)
3. indien gewenst nieuwe carter-ventilatie (nu is het moment want inlaat spruitstuk ligt er toch af!)
4. opnieuw installeren van de cylinderkop, met uiteraard nieuwe pakkingen
5. indien gewenst: nieuw distri-riem en/of waterpomp en riem-rollen
6. kleppen deksel opnieuw erop (bij oudere modellen gaat deze vaak lekken door leeftijd, dat is dan ook meteen weer opgelost!)
7. indien gewenst: nieuwe bougies/kabels/bobines (bougie cover en turbo buis liggen er toch af)
8. proef-draaien!
Tijd nodig: ongeveer 6-8 uurtjes (m.a.w. 's ochtends brengen, 's avonds halen)
Wat is het plan?
Tim en ik hebben ingedachte dat het alleen de moeite is om hem naar NL te laten komen als er minimaal 3-4 auto's meedoen. Een maximum zou 6 zijn. Gedachte hierachter is dat op deze manier zijn reiskosten door meerdere geïnteresseerden gedeeld worden. Ik zelf stel mijn garage tot zijn beschikking om aan de auto's te kunnen klussen.
in volgende paragraaf staan een paar ideeën en prijs indicaties (moeten nog bevestigd worden met Tim) die zeker de moeite waard zijn om te laten uitvoeren als hij in NL is. Mocht je meer willen laten doen (bijna alles is mogelijk) kan dat in overleg, dan kunnen we dat inplannen, want dan past het waarschijnlijk niet in de 8 uurtjes voor de blokmod.
De voornaamste reden dat je geinteresseerd zou kunnen zijn om je auto door Tim vertroeteld te laten worden is de blockmod, en daarom, als er veel interesse is, zal dat ook voorrang krijgen van mensen die dit willen laten doen op geinteresseerden die niet een blokmod willen laten uitvoeren.
Om ervoor te zorgen dat mensen hun inschrijving nakomen en reiskosten van Tim te dekken zal er een aanbetaling tussen 150-300 euro gevraagd gaan worden. Dit voorkomt dat als Tim boekingskosten maakt om naar Nl te komen, en er al dan niet last-minute afzeggingen zijn waardoor hij er zelf bij in schiet.
Om e.e.a. vloeiend te kunnen inplannen en geinteresseerde de kans te geven om auto beschikbaar te maken, en ikzelf beschikbaar wil zijn om mijn garage beschikbaar te stellen verwacht ik dat er een week geprikt gaat worden ergens in oktober.
Wat gaat dat allemaal kosten?
dat is de belangrijkste vraag natuurlijk. let op: dit zijn indicatieve prijzen om je een idee te geven, maar zou niet heel veel moeten gaan afwijken. Dit is o.a. afhankelijk hoeveel mensen zich daadwerkelijk inschrijven en daadwerkelijke reiskosten van Tim. Dit zijn de richtprijzen:
-Blok mod: 1000-1200 euro (incl alle materialen, dus ook nieuwe distri-riem en waterpomp: alles origineel volvo), maar zonder bougies/kabels/bobines.
-Aluminium schijven in subframe persen: 300 euro (incl. materiaal) (zie foto's hieronder + informatie)
-versterkte rubbers spoorarm achterwielen vervangen: 275 euro (incl. materiaal)
-Vervangen servotronic klepje van je variabele stuurbekrachtiging: 80 euro (zeker aan te raden als subframe gedaan wordt voor de aluminum schijven)
Als tip: als onderdelen vervangen moeten worden waar je nu makkelijk bij kan (kop eraf) dan is dat zeker aan te raden zoals:
-carter ontluchting
-keerklepjes vacuum
-voltage-regelaar van je dynamo
-vacuum slangen
bespreekbaar o.a. (maar alles is bespreekbaar):
-vervangen bus haakse overbrenging
-vervangen schokdempers (evt incl alle toebehoren zoals rubber mounts, veren etc)
-installeren grotere intercooler (speciale versie gemaakt door Tim)
Disclaimer:
Tim is het type persoon die alleen materiaal kosten rekent als het qua arbeid niet veel extra tijd kost (bijvoorbeeld bougies of carter ventilatie) om iets te vervangen. De kosten die hij rekent voor materialen liggen (uit eigen ervaring) \ (significant) lager dan ik zelf zou kunnen kopen bij de dealer of bekende websites (o.a. omdat auto onderdelen in VK goedkoper zijn). Daarom is het altijd de moeite waard om te overleggen over extra werk, dan kan hij aangeven wat de extra kosten hiervan zijn.
Tot slot:
ik meen dat er een aantal andere fora leden hetzelfde hebben laten doen als ik: naar Engeland rijden om de modificatie door Tim te laten uitvoeren. Ik heb van hun begrepen dat ook zij tevreden zijn met de service en dat ze met een grote glimlach achter het stuur zitten. Kort terughakend op bovenstaande prijzen, kan ik de volgende kant-tekeningen maken om de prijzen van de block-mod in perspectief te zetten:
-ik heb zelf +/- 900 euro betaald aan reiskosten en huur auto om de auto in Engeland te krijgen (brandstof, retour ferry, 1 nacht hotel, 2 dagen huur auto)
-kosten van alleen vervangen distributie-riem in NL met volvo onderdelen liggen denk ik tegenwoordig op 500-600 euro minimaal, dealer 1000-1300 euro?)
Last but not least:
Ik zelf heb hier geen financieel belang bij. Ik hoop op deze manier mijn steentje aan de volvo community te kunnen bijdragen en daarnaast e.e.a van hem te leren door hem vooral veel vervelende vragen te stellen. Ik ben zelf een liefhebber van Volvo's en ik heb een klein jaartje geleden een R gekocht die ik al wou sinds hij uitkwam in 2004. Omdat ik met geknepen billen zo nu en dan de R op zijn staart trapte, had ik achteraf altijd schuld of dat misschien de genade slag was om een gescheurd blok te hebben. Hoewel ik zelf zelf graag aan mijn eigen auto's klus, laat ik dit liever aan een kenner over en ik hoop deze manier dezelfde oplossing op een goedkopere manier aan mede-volvorijders te kunnen aanbieden.
Als je vragen hebt, stuur me een PM en/of je tel-nummer als je liever mondeling te woord gestaan wordt. Dan zal ik je terugbellen.
Extra informatie:
Aluminium schijven in je subframe:
Ik heb deze modificatie laten doen door Tim omdat mijn rubbers versleten begonnen te raken en ik wat zwabberen voelde tijdens rijden. Hij brengt deze schijven aan op alle 4 de hoeken van het subframe waardoor alles 1 stijf geheel wordt. er zijn in principe geen nadelen, behalve dat bij een natte, maar gladde vloer (zoals een parkeergarage) het rubbre van de banden bij volledig ingestuurd kunnen knarsen over het oppervlak van de vloer. Afgezien van wat 'apart' geluid, heeft dit geen grote nadelige gevolgen voor banden, ophanging of aandrijving.
Naar mijn mening niet alleen een goede upgrade, maar ook een goedkope manier om je subframe bushings te laten vervangen als deze versleten zijn (of nog niet vervangen zijn na 15+ jaar).
Zie bijgevoegde de volgende fotos (in volgende reactie, vanwege limiet van 5 foto's):