Als het goed is heeft je CNG installatie ook een CNG regulator (Voorbeeld:
https://emer.it/products/reducers/c300 ) deze kan verstopt raken waardoor je een afwijkende (afwisselende druk) krijgt. Hierdoor raakt de "CNG last computer" van slag en krijg je onjuiste inspuiting van CNG. Wegvallen van vermogen - te laat verkrijgen van vermogen- is dan een veelvoorkomende klacht.
In ergste geval is CNG last computer kapot en dat kost serieus geld. Zit bovenop je additionele start-stop accu ingebouwd. In NL niemand die dat kan testen. Moet je voor naar Zweden.
Tweede oorzaak is een verstopte CNG filter. Deze zit na de regulator. (Voorbeeld:
https://www.gasshop24.de/Valtek-Filter-Typ-97-12x12mm.) Je kan hiervan ook alleen de filter vervangen, dus niet hele huis. Zijn in NL wel wat moeilijker te verkrijgen.
3e. De allerlaatste Volvo/ Westport software update is vereist voor de CNG computer. Met name de eerste versie had een fout in de berekening van de 'last' bij laag calorisch CNG, wat we veelal hebben in NL.
4e: Bougies zijn van essentieel belang voor CNG. Vervuilde en/of verouderde bougies geven geheid een onjuiste/ te late verbranding van CNG en dus voor schokken. Originele Volvo bougies beste ervaring mee.
Ter info: Westport is de moedermaatschappij o.a. van Prins Fuel Systems (LPG/CNG). Het Volvo CNG systeem is volledig door Westport ontwikkeld en ingebouwd in alle volvo's vanaf circa 2015.
De software update kan CNG specialist 'Auto Speciaal Uden' voor je uitvoeren.
https://www.autospeciaal.nl/diensten/cngaardgas-inbouw. Ik denk dat een andere Prins specialist het ook wel kan, de softwareversie zelf is te downloaden via Westport website, alleen voor het inlezen heb je zo'n dice-achtig dongel nodig en installatiesoftware. Alle Prins CNG installateurs hebben dat, maar willen niet meewerken aan het updaten van een 'Westport installatie'. Voor een update vraagt ASU serieus geld, zou het moeten opzoeken hoeveel precies.
De laatste software update uitgebracht door Westport is meen ik ergens van rond 2018. Updates zijn erna stopgezet, omdat Volvo in 2016 volledig elektrisch ging en Westport de verplichting had om slechts 1 jaar support te verlenen na laatste uitlevering.
In heel Belgie rijden er iets van 5 Volvo's op CNG, althans met een van de moderne motoren de 4 cyl. 2.0 versies vanaf 2015, waarvan er 1 geleverd is door Volvo dealer Heremans - Heist-op-den-Berg / Antwerpen. Onderhoud aan CNG kunnen ze echter niet/ willen ze absoluut niet.
Persoonlijk ben ik van mening dat je in NL het beste af bent bij ASU, helaas zeker niet goedkoop, maar wel verstand van CNG. Verdampere zeker heel goed in LPG maar kansloos met de combi Volvo + Westport CNG-installatie.